تاریخ: ۰۲ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۵۵
بازدید: ۲۶۵
کد خبر: ۲۶۳۶۶۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

سالانه ۱۳ میلیون تن ماده معدنی در استان زنجان استخراج می‌شود

‌می‌متالز - استاندار زنجان گفت: در حال حاضر ۲۶۶ معدن در استان زنجان فعال است که از این تعداد سالانه ۱۳میلیون تن انواع ماده معدنی استخراج می‌شود.

به گزارش می‌متالز، محسن افشارچی شامگاه چهارشنبه در جلسه شورای معادن، مجموع ذخایر معدنی این استان را ۷۳۰ میلیون تن ذکرکرد و افزود: از این معادن سالانه ۱۳میلیون تن کانی استخراج می‌شود که ۵/۷ میلیون تن آن قابل بهره برداری است.

وی با تاکید بر لزوم استفاده حداکثری از ظرفیت‌های قانونی حقوق دولتی معادن اظهار داشت: ۹۷ معدن نیز در این استان غیرفعال و ۹ معدن متروکه است.

افشارچی خاطرنشان کرد: بر اساس بند ۵ الف ماده ۴۳ قانون برنامه ششم توسعه تا یک درصد فروش معادن و فعالیت‌های صنایع معدنی که در اثر فعالیت آن‌ها آسیب‌هایی به راه‌ها و زمین‌های کشاورزی مناطق تحت فعالیت این معادن وارد می‌شود، اختصاص می‌یابد.

وی یادآورشد: مبلغ وصول شده در استان از این محل طی سال ۱۳۹۸ برای ۲۰ فقره معدن بالغ بر ۱۵۰ میلیارد ریال بود که این مبلغ جهت احداث مدرسه ۱۲ کلاسه در روستای کاکایی ماهنشان و بهسازی جاده پری - میانج هزینه می‌شود و در سال ۱۳۹۹ برای ۶۷ فقره معدن مبلغ ۴۰ میلیارد ریال محاسبه شده است که پس از تخصیص در مناطق هدف هزینه خواهد شد.

استاندار زنجان تاکید کرد: با توجه به ظرفیت‌های قانونی در بودجه امسال باید تلاش مضاعفی جهت بازگرداندن حقوق دولتی معادن صورت پذیرد.

افشارچی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۵ محدوده امید بخش در زنجان در مرحله اکتشاف قرار دارد، گفت: بین ملاحظات زیست محیطی و توسعه معدنی استان باید تعادل برقرار شود.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) زنجان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده