تاریخ: ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۱۰
بازدید: ۱۱۸
کد خبر: ۲۶۳۷۸۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

احتمال بازگشت اروپا به عصر زغال سنگ

‌می‌متالز - بزرگترین خریداران گاز روسیه در اروپا روز دوشنبه در رقابت برای یافتن منابع سوخت جایگزین توانستند زغال سنگ بیشتری بسوزانند تا با کاهش جریان گاز از روسیه مقابله کنند. در صورت پر نشدن مجدد ذخایر، بحران انرژی در زمستان این کشور‌ها را تهدید می‌کند.

به گزارش می‌متالز، آلمان، ایتالیا، اتریش و هلند همگی نشان داده‌اند که نیروگاه‌های زغال‌سنگ می‌توانند به گذر از بحرانی که قیمت گاز را افزایش داده و به چالشی که سیاست‌گذاران در مبارزه با تورم با آن مواجه هستند، کمک کنند.

شرکت Eni ایتالیا گفت که توسط گازپروم روسیه به آن‌ها گفته شده است که تنها بخشی از درخواست خود برای تامین گاز در روز دوشنبه را دریافت خواهد کرد. این اقدامات، این کشور را به اعلام وضعیت هشدار نزدیک‌تر می‌کند تا اقدامات مورد نیاز برای صرفه‌جویی در مصرف گاز را آغاز کند.

آلمان که این کشور هم جریان گاز کمتر از روسیه را تجربه می‌کند، روز یکشنبه آخرین برنامه خود برای افزایش سطح ذخیره‌سازی گاز را اعلام کرد و گفت که می‌تواند نیروگاه‌های زغال‌سنگ را که قصد حذف تدریجی آن‌ها را داشت، دوباره راه‌اندازی کند.

رابرت هابک، وزیر اقتصاد، یکی از اعضای حزب سبز که برنامه ترک سریع‌تر مصرف زغال سنگ که گاز‌های گلخانه‌ای بیشتری تولید می‌کند را داشت، گفت: «این دردناک است، اما در این شرایط کاهش مصرف گاز یک ضرورت محض است».

او گفت: “اما اگر ما این کار را نکنیم، در این صورت با این خطر مواجه می‌شویم که انبار‌ها در پایان سال و نزدیک فصل زمستان به اندازه کافی پر نیستند و سپس در سطح سیاسی قابل باج گیری هستیم. ”

روسیه روز دوشنبه انتقادات قبلی خود را تکرار کرد؛ اروپا پس از اعمال تحریم‌های غرب در پاسخ به حمله مسکو به اوکراین و تحریم مسیر ترانزیت گاز به اروپا و همچنین صادرکننده بزرگ گندم باید خود را سرزنش کند.

قرارداد گازی ماه اول هلند، معیار اروپایی، در روز دوشنبه حدود ۱۲۴ یورو (۱۳۰ دلار) در هر مگاوات ساعت (مگاوات ساعت) معامله می‌شد که نسبت به اوج ۳۳۵ یورویی سال جاری کاهش داشت. اما همچنان بیش از ۳۰۰ درصد نسبت به سطح یک سال قبل و قبل از شروع افزایش قیمت‌ها، افزایش داشته است.

پر کردن موجودی‌ها به آرامی


مارکوس کربر، مدیر اجرایی بزرگترین تولیدکننده برق آلمان RWE، گفت که قیمت برق ممکن است سه تا پنج سال طول بکشد تا به سطوح پایین‌تر بازگردد.

جریان گاز روسیه به آلمان از طریق خط لوله نورد استریم ۱، مسیر اصلی تامین کننده بزرگترین اقتصاد اروپا، همچنان با حدود ۴۰ درصد ظرفیت در روز دوشنبه ادامه داشت.

اوکراین گفت که خطوط لوله این کشور می‌تواند به پر کردن شکاف عرضه از طریق نورد استریم ۱ کمک کند. مسکو قبلاً گفته بود که نمی‌تواند بیشتر از طریق خطوط لوله‌ای که اوکراین قبلاً آن را مسدود نکرده است، پمپ کند.

Eni و شرکت آلمانی Uniper از جمله شرکت‌های اروپایی بودند که گفتند حجم گاز روسیه را کمتر از میزان قرارداد شده دریافت می‌کنند. اگرچه ذخایر گاز اروپا همچنان در حال پر شدن است – البته با سرعتی کندتر.

این ذخایر در روز دوشنبه حدود ۵۴ درصد میزان هدفگذاری اتحادیه اروپا و تا اکتبر (آبان) ۸۰ درصد و تا نوامبر (آذر) ۹۰ درصد پر بودند.

وزارت اقتصاد آلمان گفت که در صورتی که عرضه گاز به سطوح بحرانی برسد بازگرداندن نیروگاه‌های زغال سنگ می‌تواند تا ۱۰ گیگاوات ظرفیت اضافه کند. قانون مربوط به این حرکت قرار است ۸ ژوئیه به مجلس اعلای پارلمان این کشور برود.

در کنار تغییر به زغال سنگ، جدیدترین اقدامات آلمان شامل سیستم حراجی است که در هفته‌های آینده شروع می‌شود تا صنعت را به مصرف گاز کمتر تشویق کند. تمهیدات سریعتر کمک مالی به اپراتور بازار گاز آلمان، از طریق وام‌دهنده دولتی KfW برای پر کردن ذخیره‌سازی گاز است.

شرکت آلمانی RWE روز دوشنبه اعلام کرد در صورت نیاز در طی بحران عرضه گاز می‌تواند کار سه نیروگاه زغال‌سنگی ۳۰۰ مگاواتی (MW) را تمدید کند.

روسیه غرب را مقصر می‌داند


دولت اتریش روز یکشنبه با شرکت Verbund موافقت کرد تا در صورت مواجهه با وضعیت اضطراری انرژی، یک نیروگاه گازی را به زغال سنگی تبدیل کند. شرکت OMV روز دوشنبه اعلام کرد که اتریش قرار است نصف مقدار معمول گاز را برای روز دوم دریافت کند.

شبکه NOS هلند روز دوشنبه به نقل از منابع دولتی گزارش داد که نیروگاه‌های انرژی زغال سنگی در هلند مجاز به افزایش تولید برای کمک به کمبود گاز روسیه هستند. وزیر انرژی هلند قرار بود در ساعت ۱۵۳۰ به وقت گرینویچ در مورد عرضه گاز سخنرانی کند.

گازپروم که تحت کنترل دولت روسیه است، هفته گذشته ظرفیت خود را در امتداد نورد استریم ۱، خط لوله اصلی تامین کننده آلمان و سایرین، کاهش داد و دلیل آن نیز تاخیر در بازگشت تجهیزات سرویس دهی توسط شرکت زیمنس انرژی آلمان (SIEGn.DE) در کانادا است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: “ما گاز داریم، آماده تحویل است، اما اروپایی‌ها باید تجهیزات را پس بدهند که باید طبق تعهدات آن‌ها تعمیر شود. ”

مقامات آلمانی و ایتالیایی گفته اند که روسیه از این بهانه برای کاهش عرضه استفاده می‌کند.

ایتالیا که انتظار می‌رود کمیته فنی گاز آن روز سه‌شنبه تشکیل جلسه دهد، اعلام کرده است که اگر روسیه به محدود کردن عرضه گاز ادامه دهد، می‌تواند در این هفته وضعیت هشدار را ادامه دهد.

وضعیت هشدار اقداماتی برای کاهش مصرف، از جمله سهمیه بندی گاز برای کاربران صنعتی منتخب، افزایش تولید در نیروگاه‌های زغال سنگ و درخواست واردات بیشتر گاز از سایر تامین کنندگان تحت قرارداد‌های موجود را آغاز می‌کند.

منبع: عصر اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده