تاریخ: ۰۱ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۰۸
بازدید: ۲۲۸
کد خبر: ۲۶۳۸۴۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

اروپا بوی زغال‌سنگ گرفت

‌می‌متالز - با قطع صادرات گاز روسیه به اروپا، قاره اروپا برای تولید برق به زغال‌سنگ متوسل شد و بار دیگر بوی زغال‌سنگ از این قاره بلند شد.

به گزارش می‌متالز، شبکه العربیه گزارش داد: با قطع صادرات گاز روسیه به اروپا، قاره اروپا برای تولید برق به زغال‌سنگ متوسل شد و بار دیگر بوی زغال‌سنگ از این قاره بلند شد.

به گزارش شبکه تلویزیونی العربیه، آلمان و اتریش نخستین کشور‌هایی بودند که با نادیده گرفتن معیار‌های زیست محیطی، به انرژی کثیف متوسل شدند. همزمان با این بحران، فرانسه با بحران دیگری مواجه شد و نیروگاه‌های برق هسته‌ای در این کشور دچار اختلال شد و تابستان امسال، ممکن است چراغ‌ها در پاریس خاموش شود و مساله خطرناکتر آن است که ممکن است اروپا در زمستان آینده، یخ بزند.

تعداد بازدید : 9

خبرنگار العربیه در پاریس گفت: ممکن است چراغ‌ها در پایتخت فرانسه به زوی خاموش شود. اروپا با بحران پیچیده و چندگانه انرژی مواجه شده است. روسیه صادرات گاز را قطع می‌کند و آلمان به استفاده از زغال‌سنگ بر می‌گردد و فرانسه که بیشترین وابستگی را به انرژی هسته‌ای دارد، نیروگاه‌های هسته ایش را خاموش می‌کند. انرژی هسته ای، دو سوم برق فرانسه را تامین می‌کند، اما این بخش از بدهی‌های هنگفت رنج می‌برد که به ۴۳ میلیارد دلار می‌رسد. فعالیت نیروگاه‌های هسته‌ای به علت قدیمی بودن و مواجه شدن با موج گرما، متوقف می‌شود. همچنین گروه‌های طرفدار محیط زیست که از مخالفان انرژی هسته‌ای هستند، سال هاست که این بخش را در فرانسه زیر فشار قرار داده بودند.

در ادامه این گزارش آمده است: رودخانه راین آلمان بار دیگر باید بار جابجایی زغال‌سنگ را بر دوش بکشد. دولت آلمان بازگشت به افزایش تولید برق با زغال سنگ را اعلام کرد. همه اینها، ضربات پی در پی به تلاش‌ها برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی در اروپاست. همه این‌ها هم به علت جنگ در اوکراین است. خطرناکترین مساله آن است که بدون حل شدن بحران انرژی، این قاره یخ خواهد زد و اروپایی‌ها در زمستان آینده باید خودشان را برای تحمل سرمای شدید آماده کنند.

گزارشگر العربیه گفت: بین انرژی هسته‌ای و زغال سنگ تفاوت زیادی از نظر پیامد‌های زیست محیطی وجود دارد. نیروگاه‌های هسته‌ای تا حد زیادی، منشا تولید انرژی پاک محسوب می‌شوند و گاز دی اکسید کربن تولید نمی‌کنند، اما سوختن زغال سنگ برای تولید برق، اصلی‌ترین عامل تولید گاز دی اکسید کربن در هواست. نیروگاه‌های هسته ای، تشعشعات رادیواکتیو در سطح ناچیز دارند که خطری برای محیط زیست محسوب نمی‌شود. اما استفاده از زغال سنگ، ابری از دود ایجاد می‌کند و باعث آلودگی محیط زیست می‌شود. سوختن زغال سنگ همچنین ممکن است باعث بارش باران‌های اسیدی شود که حاوی اسید سولفوریک و اسید نیتریک است که باعث مرگ ماهی‌ها در رودخانه‌ها و دریاچه‌ها به علت مسمومیت می‌شود. خطر نیروگاه‌های هسته‌ای مربوط به زباله‌های هسته‌ای یا خطر سامانه‌های خنک کننده نیروگاه‌های هسته‌ای است که می‌تواند باعث مرگ بسیاری از آبزیان شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده