تاریخ: ۰۴ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۰۶
بازدید: ۲۳۴
کد خبر: ۲۶۳۸۹۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
رئیس انجمن مس در واکنش به اظهارات اخیر رئیس کمیته معدن مجلس پاسخ داد

آیا واقعا ۹۰ درصد تولیدات مس کاتد کشور صادر می‌شود؟/ آیا امکان صادرات محصولات علیرغم نیاز داخلی وجود دارد؟ + فیلم

‌می‌متالز - رئیس انجمن مس به ادعای اخیر رئیس کمیته معدن مجلس مبنی‌بر صادرات ۹۰ درصدی مس کاتد تولیدی کشور علیرغم نیاز داخلی واکنش نشان داد.

ادعای صادرات ۹۰ درصد تولیدات مس کاتد کشور علیرغم نیاز داخل

به گزارش می‌متالز، چندی پیش رئیس کمیته معدن مجلس در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار این رسانه مدعی شد، «متاسفانه با وجود ۸۰۰ هزار تن ظرفیت و نیاز به مس کاتد در کشور، شرکت ملی مس ۹۰ درصد از ۲۴۰ هزار تن مس کاتد که سالانه در کشور تولید می‌شود را صادر می‌کنند.»

اظهارات الله وردی دهقانی با واکنش‌های مختلفی از سوی فعالان صنعت مس روبرو شد و به همین دلیل خبرنگار صنایع گفتگویی اختصاصی را با رئیس انجمن مس ایران انجام داد و از وی میزان تولید و صادرات مس کاتد در کشور در حال حاضر و اینکه آیا امکان دارد یک کالا یا محصول علیرغم نیاز داخلی صادر شود را پیگیری کرد که در ادامه خلاصه این گفتگو را ملاحظه خواهید نمود.

میزان تولید و صادرات مس کاتد در سال ۱۴۰۰

بهرام شکوری در ابتدای این گفتگو و در تشریح آمار و ارقام صحیح تولید و صادرات مس کاتد در کشور، اظهار کرد: عمده تولیدکننده کاتد مس در کشور شرکت ملی مس است و حدود ۲۸۵،۰۰۰ تن کاتد مس در سال ۱۴۰۰ در کشور تولید شده است. از این میزان حدود ۱۲۵،۰۰۰ تن در داخل کشور مصرف شده و حدود ۱۶۵،۰۰۰ تن صادر شده است.

در نتیجه با توجه به این آمار و ارقام نزدیک به ۶۰% محصول تولید شده، صادر گردیده است و مابقی آن در داخل کشور و در صنایع پایین دستی نظیر تولید مفتول، لوله، صنایع سیم و کابل مصرف شده.

گفتنی است بخشی از تولیدات این محصولات نیز صادر شده است؛ بنابراین اگر صرفا مدنظر ما کاتد مس باشد قطع به یقین صادرات ۹۰% در سال گذشته آمار درستی نیست، زیرا طبق آخرین آمار حدود ۶۰% تولیدات کشور در سال ۱۴۰۰ صادر شده و بخش قابل توجهی از آن یعنی حدود ۴۰ درصد در داخل کشور مصرف شده است.

سازوکار و الزامات صادرات محصولات تولید داخل

عضو کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران در ادامه پیرامون ادعای برخی منتقدان که بخش زیادی از تولیدات مس کشور علیرغم نیاز داخلی، صادر شده است، بیان داشت: این اتفاق زمانی رخ داد که دلار ۴،۲۰۰ تومان را مبنای عرضه در بورس قرار دادند. در آن زمان به خاطر رانتی که ایجاد شده بود یک شبه تقاضای مفتول مسی پنج برابر شد.

این شرایطی بود که چنین نیازی در کشور وجود نداشت و با رانت، سبب ایجاد این میزان تقاضا برای کاتد مس شده بودند؛ لذا دولت برای اینکه اجازه دهند مجموعه‌هایی مثل مجموعه شرکت ملی مس ایران محصولات خود را صادر کنند، ابزار بورس را مطرح کرد و گفت باید این مجموعه‌ها محصولات خود را در بازار بورس عرضه کنند.

شایان ذکر است، در حال حاضر نیز محصول در بورس عرضه می‌شود و در صورتی که اگر متقاضای خرید نداشته باشد این صادرات انجام می‌شود.

رد ادعای صادرات علیرغم نیاز داخلی

رئیس انجمن مس ایران در پایان، تصریح کرد: با توجه به مواردی که از یک طرف در این خصوص مطرح شده است و از طرف دیگر سازوکار و شرایط محصولات تولید داخل، می‌توان گفت، امکان صادرات محصولات علیرغم نیاز داخل وجود ندارد. زیرا اگر این حرف درست باشد وقتی محصول در بورس عرضه می‌شود باید مشتری برای خرید آن وجود داشته باشد.

هر زمان که برای محصولات عرضه شده در بورس مشتری وجود داشته باشد ما صادراتمان را صفر می‌کنیم؛ اما وقتی عرضه می‌کنیم و برای بیش از ۴۴ – ۴۵% محصولاتمان در داخل تقاضایی وجود ندارد به این معنی است که میزان تولیدات کشور مازاد بر نیاز داخل است و باید صادر شود.

تعداد بازدید : 2

منبع: خبرگزاری صنایع

عناوین برگزیده