تاریخ: ۰۴ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۳۹
بازدید: ۱۸۷
کد خبر: ۲۶۴۰۱۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس سازمان صمت استان کردستان خبر داد:

راە‌اندازی محل دائمی نمایشگاە‌های بین‌المللی در کردستان/ بازگشت حقوق دولتی معادن حق استان است

‌می‌متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان از راەاندازی محل دائمی نمایشگاە‌های بین‌المللی در استان خبر داد.

به گزارش می‌متالز، بختیار خلیقی امروز (٤تیر) در نشستی با اصحاب رسانە بە مناسبت روز ملی اصناف و روز ملی صنعت اظهار کرد: هرسال روز اول تیرماە بە عنوان روز ملی اصناف و دهم تیر بە عنوان روز ملی صنعت نام گذاری شدە است.

وی عنوان کرد: با توجه به دستور مقام معظم رهبری در راستای تبیین، می‌بایست عملکرد سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تببین شود.

خلیقی بیان کرد: از آنجایی کە ٤۲.٥ درصد اقتصاد استان در دست مجموعە سازمان صنعت، معدن و تجارت است، می‌بایست عملکرد این سازمان تبیین شود.

وی با تاکید براینکە باید در راستای شعار سال "تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی" گام برداشت؛ افزود: در حال حاضر ۳۶واحد دانش بنیان در پارک علم و فناوری مستقر است کە ٥۱ واحد تولیدی با دریافت تاییدیە بە این واحد‌های صنعتی در استان خواهند پیوست.

این مقام مسوول تصریح کرد: رونق تولید علاوە بر رشد اقتصادی و کاهش تورم در جامعە، رفاە و عزت نفس ملی را نیز بە دنبال خواهد داشت کە در چند سال اخیر بە مقولە تولید در شعار‌های سال اهمیت بسیاری دادە شدە است.

خلیقی تصریح کرد: در راستای تحقق شعار سال علاوە بر تقویت صنایع خرد از طرح‌های پیشران و صنایع تولید صادرات‌گرا و واحد‌های صنعتی کە جنبە صادراتی دارند حمایت می‌شوند کە از جملە این طرح‌ها می‌توان بە زنجیرە فولاد بیجار و قروە، پتروشیمی بعثت بیجار و معدن طلای سقز را نام برد.

وی ادامە داد: برای اجرای طرح‌های صنعتی پیشران مذکور بالغ بر ۲ میلیارد دلار سرمایەگذاری شدە است کە زمینە اشتغال ٦ هزار و ۱۰۰ شغل را بە دنبال دارد؛ کە امیدواریم بە تایید برسد و در سفر قریب الوقوع رئیس جمهور بە بهرەبرداری برسد.

خلیقی عنوان کرد: باتوجە بە اینکە ٤۲ درصد از اقتصاد استان در دست سازمان صنعت و معدن است، بحث اشتغال و اشتغال آفرینی در حوزە کار این سازمان قرار دارد.

وی به ضرورت جذب سرمایەگذار خارجی در استان اشارە و خاطرنشان کرد: خوشبختانە با حضور شخص استاندار این موضوع نهادینە شدە و سرمایەگذاران خارجی بە استان ورود پیدا کردەاند.

خلیقی یادآور شد: یکی از مشکلات استان کردستان در حوزە مواد معدنی، خام فروشی بود کە خوشبختانە امروزە دیگر شاهد این معضل در استان نیستیم.

وی در خصوص واحد‌های راکد و نیمەراکد در استان، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱٦٥ واحد در استان راکد کە ٦۱ واحد قابل احیا است و در سال جاری ٦ واحد صنعتی بە چرخە صنعتی باز خواهند گشت.

خلیقی تصریح کرد: یکی از دغدغە‌های اصلی سازمان صنعت و معدن استان کردستان ایجاد زنجیرە تولید از معدن تا محصول نهایی و مقابله با پدیدە خام فروشی است.

وی بر جذب ۲٨۰ میلیارد تومان اعتبار برای پرواز ژئوفیزیک در پهنە دیواندرە تاکید و ادامە داد: خوشبختانە پرواز ژئوفیزیک در منطقە دیواندرە انجام شدە و ٥۳درصد استان تحت پرواز ژئوفیزیک هوایی قرار می‌گیرد و پس از شناسایی بە امیدرو واگذار می‌شود.

بختیار خلیقی بر ضرورت توسعە زیرساخت‌ها و جادە‌های دسترسی بە معادن تاکید و افزود: ۱٨ گونە مادە معدنی در استان کردستان وجود دارد و در این حوزە در کشور حرفی برای گفتن داریم.

وی اظهار کرد: در یک سال اخیر ٨۳٥ میلیارد تومان حقوق دولتی از معادن استان وصول شدە کە طبق قانونی باید ۱٥ درصد آن بە استان کردستان بازگردد کە متاسفانە تنها ۱٥ میلیارد تومان آن بە استان بازگشتە است.

خلیقی ادامە داد: یکی از دغدغە‌های استان کە حق استان کردستان است حقوق دولتی معادن است کە باید بە استان برگرداندە شود و زیرساخت‌ها و راە‌های دسترسی بە معادن را نیز در نظر داشت.

بە گفتە وی از سال ۱۳۹۲ تا بە امروز بیش از یک هزار و ٦۰۰ میلیارد تومان وصول دولتی از معادن پرداخت شدە کە متاسفانە تنها ۲۲ میلیارد تومان آن جذب استان شدە است.

خلیقی تصریح کرد: فعال‌سازی واحد‌های راکد و نیمە راکد در استان کردستان در دستور کار این سازمان قرار دارد.

وی بیان کرد: بسیاری از واحد‌های راکد در استان در حوزە سنگ‌لاشە است کە با توجە بە طرح نهضت ملی مسکن این واحد‌ها فعال خواهند شد.

خلیقی با اشارە بە بازارچە‌های مشترک و موقت مرزی در استان گفت: حجم مبادلات مرزی کردستان در سال گذشتە ۷.٨ میلیارد دلار بودە است.

وی عدم وجود محل دائمی نمایشگاە‌های بین‌المللی استان را یک معضل خواند و خاطرنشان کرد: خوشبختانە در سال جاری محل دائمی نمایشگاە‌های بین‌المللی استان کردستان راەاندازی و سالن شمارە یک آن بە بهرەبرداری خواهد رسید.

خلیقی با اشارە بە ایجاد ۳۳ هزار شغل در استان کردستان گفت: سهم سازمان صنعت و معدن در اشتغالزایی ۹ هزار و ۹۰۰ نفر است.

وی در پایان بە میزان اشتغالزایی توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اشارە و یادآور شد: سهم سازمان در اشتغالزایی در بخش صنعت ۱٥ هزار نفر، در بخش معدن ۳ هزار نفر و در تجارت ۱۷٥هزار نفر بودە است.

رئیس اتاق بازرگانی سنندج نیز در ادامە در خصوص راەاندازی محل دائمی نمایشگاە‌های بین‌المللی بیان کرد: این طرح در زمینی بە مساحت ۱٥ هکتار در حال اجرا است کە سالن یک آن در سال جاری احداث می‌شود.

سید کمال حسینی عنوان کرد: تاکنون ٥۰۰ میلیارد ریال برای اجرای این پروژە هزینە شدە کە قرار بر این است در سە سالن احداث شود کە سالن شمارە یک آن آمادە احداث و فاز دوم آن در حال آمادەسازی است.

وی بە اهمیت مقولە تولید در شعار سال اشارە و عنوان کرد: تولید داخلی بر اشتغال و درآمد و صادرات بر ارزش پول ملی تاثیر بسزایی دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد