تاریخ: ۰۷ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۵۵
بازدید: ۱۲۴
کد خبر: ۲۶۴۴۵۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان:

حقوق دولتی معادن کردستان باید به استان برگردد

‌می‌متالز - رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان گفت: برای تامین نیاز‌های توسعه‌ای باید به دنبال خلق منبع از ظرفیت‌های ویژه استان باشیم که یکی از راه‌های آن بازگشت حقوق دولتی معادن به خود استان است.

به گزارش می‌متالز، ارسلان ازهاری روز سه شنبه در دیدار نخبگان استان اظهار داشت: فعالیت‌های اقتصادی دانش بنیان در استان باید به سمت و سوی تولیدات رقابت پذیر و خلق ثروت سوق یابد.

وی گفت: هیچ مانعی برای افرادی که بخواهند رشد علمی داشته و کار تحقیقاتی انجام دهند وجود ندارد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان تاکید کرد: وقتی فردی در این آب و خاک پرورش یافته و زمینه رشد و تحصیل خود را با استفاده از امکانات آن یافته است باید در همان حوزه که برایش سرمایه گذاری شده فعالیت کند و با تقویت عرق ملی این آب و خاک را از آن خود به آیندگان خود بداند.

وی با اشاره به شعار سال، از تشکیل قرارگاه تحقق شعار سال در بخش تولید اشتغال و دانش بنیان خبر داد و افزود: در بخش تولید در استان جا‌های خالی بسیاری داریم که برخی واحد‌های تولیدی هنوز به ظرفیت اسمی خود نیز نرسیده است و باید با بررسی دلایل آن راهکار‌ها و حمایت لازم ارائه شود.

ازهاری با اشاره به اینکه اقتصاد دانش بنیان در کاهش هزینه تولید و افزایش رقابت پذیری و کیفیت تولید و نیز رشد و بهره وری موثر است تاکید کرد: بخشی از رشد اقتصادی ۸ درصدی به بحث دانش بنیان اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه پارسال هیچ دستگاهی سهم یک درصد اعتبارات هزینه خود برای بهره وری را انجام نداده بود تاکید کرد: در کاهش هزینه‌های تولید باید با مهندسی ارزش بازنگری‌هایی در تکنولوژی‌های اجرایی تولید انجام گیرد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان با بیان اینکه افزایش کیفیت محصول لازمه حضور در بازار‌های جهانی است تاکید کرد: رقابت‌پذیر کردن کالا‌ها با توجه به محدودیت توان بازار داخلی لازمه حضور جهانی است.

ازهاری افزود: باید پژوهش‌ها حتماً کاربردی باشد و ما هم از طرح‌های پژوهشی که منجر به حل حتی یکی از مشکلات استان شود حمایت می‌کنیم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان با بیان اینکه محور‌های توسعه استان در اسناد آمایش سرزمین و سند‌های توسعه استان تعیین شده است گفت: در بخش آب، کشاورزی، معدن، توریسم و گردشگری و تجارت و بازرگانی کردستان حرف برای گفتن دارد.

ازهاری اظهار داشت: باید کشاورزی استان اقتصادی شود چرا که قیمت انتقال و تامین آب برای تولید محصول بسیار بالاست و لذا باید با شیوه‌های به روز تولید این بخش را ارتقا داد.

وی به مبادلات تجاری بیش از ۷.۸ میلیارد دلاری کردستان با اقلیم کردستان عراق اشاره و از آن به عنوان ظرفیت بسیار خوبی نام برد و گفت: مناطق آزاد در مراحل اجرایی است که کمک شایانی به توسعه استان خواهد کرد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان قیمت تمام شده انجام برخی کار‌ها در کردستان را به واسطه صعب‌العبور بودن بالا دانست و گفت: در شورای برنامه‌ریزی به نمایندگان استان پیشنهاد شده تا این موضوع در مجلس مطرح و بررسی شود.

ازهاری افزود: ۶ دهم درصد منابع بانکی کشور به کردستان اختصاص دارد که رقم بالایی نیست و باید به دنبال سرمایه گذاری و نهادینه کردن فرهنگ آن در جامعه باشیم چرا که افراد با توان مالی بالا در کردستان کم نداریم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان آینده پژوهی و آینده نگری در پروژه‌های ملی را الزامی دانست و افزود: امسال به بحث مطالعات پروژه‌های عمرانی توجه ویژه‌ای داریم و ۱۰ درصد اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان به طرح‌های دانش‌بنیان اختصاص یافته است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) کردستان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده