تاریخ: ۱۴ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۰۱
بازدید: ۲۰۷
کد خبر: ۲۶۵۵۸۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
استاندار کرمان:

۶۰ هزار میلیارد حقوق دولتی معادن و مالیات، شیره جان استان کرمان را گرفته است

‌می‌متالز - استاندار کرمان گفت: در قانون بودجه امسال حقوق دولتی معادن استان ۴۰ هزار میلیارد تومان است و مالیات استان امسال حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان شده است.

به گزارش می‌متالز، محمدمهدی فداکار امروز ۱۴ تیرماه در آئین بهره برداری رسمی خط ۳ کار خانه کنسانتره شرکت سنگ آهن گهرزمین با حضور وزیر صمت، مس و فولاد را بخش عمده صنعت کشور دانست و گفت: ۶۵ درصد حقوق معادن از استان کرمان گرفته می‌شود و حقوق معادن در قانون بودجه سال گذشته ۲۰ هزار میلیارد بود و امسال ۴۰ هزار میلیارد تومان است و مالیات استان کرمان امسال حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان شده لذا شیره جان این صنعت و استان را گرفته است.

به گفته او بودجه عمرانی استان حدود ۳ هزار میلیارد تومان است.

استاندار کرمان با انتقاد از کاهش اختیارات شورای معادن، در ادامه از عدم توازن در استان سخن به میان آورد و اظهار کرد: ۱۱ درصد (معادل حدود ۳۶۰ هزارنفر) جمعیت استان فقط تحت پوشش کمیته امداد هستند درحالی که نرخ رشد اقتصادی استان به ندرت منفی یا صفر بوده و به برکت معادن همیشه این نرخ مثبت بوده است.

او افزود: سهامدار کردن حدود ۱۸ هزار کارگر گل‌گهر در این شرکت کار خوبی بود و امیدوارم ادامه یابد.

فداکار انتقاد کرد: از محل تبصره ۶ چیزی عاید استان نمی‌شود. به طور مثال در یک سال حدود سه میلیارد تومان به کرمان داده شد در حالی که چند هزار میلیارد تومان از استان می‌رود و فقط سه میلیارد تومان آن به استان داده می‌شود در حالی که قانون به صراحت می‌گوید دولت مکلف است، اما دولت عمل نمی‌کند.

او می‌گوید: انتظار داریم بخشی از درآمد کرمان از محل معادن و صنایع به استان برگشت داده شود.

به گفته استاندار کرمان جاده‌ها از تردد خودرو‌های سنگین از بین رفته، اما پول خط کشی جاده‌ها را نداریم.

او افزود: شرکت‌های معدنی طی اقدامی بزرگ آب خود را از خلیج فارس تامین کردند که اجرای خطوط بعدی آن نیز پیگیری می‌شود و این شرکت‌ها بار برق را با تولید انرژی خورشیدی از دوش دولت بر می‌دارند.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده