تاریخ: ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۱۶
بازدید: ۱۲۸
کد خبر: ۲۶۴۰۶۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

قیمت سنگ آهن دریایی در بازار آتی سقوط کرد

‌می‌متالز - منابع خبری گزارش دادند، قیمت سنگ آهن دریایی در روز دوشنبه (۲۰ ژوئن) در واکنش به زیان شدید در بازار‌های آتی و سوآپ سقوط کرد.

رویداد‌های کلیدی بازار / همه چیز به وضعیت کاهش ذخایر بستگی دارد

به گزارش می‌متالز، روز دوشنبه ارزش معاملات آتی سنگ آهن مربوط به سپتامبر در بورس کالای دالیان (DCE) روند نزولی در پیش گرفت و در پایان روز ۹.۱۹ یوان نسبت به قیمت تسویه روز جمعه ۸۲۱.۵۰ یوان (۱۲۲.۲۱ دلار) در هر تن کاهش یافت.

این امر در قرارداد‌های سوآپ ماه آینده در بورس سنگاپور (SGX) منعکس شد و تا ساعت ۱۸:۰۸ به وقت سنگاپور، پرمعامله‌ترین قرارداد ژوئیه ۹.۰۳ دلار در هر تن کمتر از قیمت تسویه قبلی یعنی ۱۲۰.۰۳ دلار در هر تن بود. منابع نیز گفتند که جو بازار در چین به شدت نزولی است و انتظار می‌رود که نوسانات قیمت‌های نقدی رخ دهد، اگرچه سقوط شدید امروز تقریباً ادامه روند آخر هفته قبل است.

یکی از تاجران مستقر در تیانجین نیز در این باره اعلام کرد در شرایطی کنونی که انتظار می‌رود قیمت‌های نقدی همچنان کاهش یابد تقاضای فولاد پایین دستی بسیار ضعیف است و فولادسازان همچنان در خرید خود با ملاحظه عمل می‌کنند.

با بارش‌های شدید در جنوب چین و افزایش محدود فعالیت‌های پایین دستی فولاد در شرق چین، فعالان بازار نیز انتظار ندارند قیمت‌های لحظه‌ای هیچ حمایتی از قیمت سنگ آهن در کوتاه مدت ایجاد کند، اگرچه برخی انتظار دارند فولادسازان بیشتری قیمت‌های خود را کاهش دهند.

یک منبع خریدار در شاندونگ گفت: «ممکن است قیمت‌ها همچنان به کاهش خود ادامه دهند. به هر حال، تقاضای فولاد (واقعا ضعیف است) و نرخ‌های فعلی کاهش ذخایر فولاد خوب نیست. فولادسازان چینی بیشتری نیز تعمیرات اساسی تاسیسات تولید خود را آغاز خواهند کرد، بنابراین، همه چیز به وضعیت کاهش ذخایر بستگی دارد».

مذاکرات برای محموله‌های مبتنی بر قیمت شناور تا آگوست ادامه یافته است و قیمت پریمیوم از قیمت این مواد هیچ حمایتی نمی‌کند. سایر منابع خرید نیز که نماینده فولادسازان چینی هستند، تمایلی برای خرید از خود نشان نمی‌دهند.

یک منبع خریدار مستقر در پکن اعلام کرد: «من جرأت ارائه پیشنهاد در چنین بازاری را ندارم و می‌توانم تضمین کنم که هیچکس نیز جرات فروش ندارد، بنابراین می‌توان گفت امروز بازاری وجود ندارد».

رکود جهانی در حال وقوع است

معامله گران پایین دستی فولاد از پایین بودن سطح قیمت‌ها ابراز تاسف کرده اند، در واقع در شرایط کنونی بازار هر هفته یک قیمت بسیار پایین برای محصولات فولادی طویل و مسطح پیدا می‌شود که منجر به کاهش چشمگیر قیمت‌های قراضه آهنی می‌گردد.

در همین حال، در ۲۰ ژوئن یک منبع فروشنده فولاد در ویتنام اعلام کرد مطلقاً هیچ تقاضایی از سوی خریداران وجود ندارد. بازه قیمت برای سنگ آهن فاین ۶۲ تا ۶۵ درصد افزایش ۰.۲۵ دلاری در هر تن را به همراه داشت، به طوری که در روز دوشنبه به ۲۰.۰۱ دلار در هر تن افزایش یافت، که تحت تأثیر موجودی‌های سنگ آهن برزیل با عیار بالاتر بود.

علاوه بر این، بازار‌های جهانی سهام در روز دوشنبه، حتی در شرایطی که فدرال رزرو ایالات متحده نرخ‌های بهره را پایین نگه داشت به ریزش خود ادامه دادند و تحلیلگران مالی و بانک‌ها گفته اند در سال‌های ۲۰۲۲ – ۲۰۲۳ رکود جهانی در حال وقوع است.

اما چین نرخ اولیه وام خود را امروز بدون تغییر نگه داشته است و نرخ اولیه وام یک ساله ۳.۷ درصد و نرخ اولیه وام پنج ساله ۴.۵ درصد است. قیمت‌های مبادله شده در بنادر چین نیز در روز دوشنبه کاهش یافت و فولادسازان نیز از خرید محموله‌های بندری خودداری کردند.

ارزیابی شاخص قیمت برای سنگ آهن

بر اساس داده‌های منتشر شده، شاخص قیمت برای سنگ آهن فاین ۶۲ درصد و سنگ آهن فاین ۶۲ درصد کم آلومینا ۱۱۱.۶۹ دلار و ۱۱۴.۶۱ دلار در هر تن Cfr کینگدائو تخمین زده شد که کاهش ۹.۹۵ و ۹.۸۶ دلاری را تجربه نمودند.

همچنین، شاخص قیمت برای پریمیوم سنگ آهن فاین ۵۸ درصد با گرید بالا و سنگ آهن فاین ۶۵ با مبدأ برزیل حدود ۹۹.۸۳ دلار و ۱۳۱.۷۰ دلار در هر تن Cfr کینگدائو برآورد شد که ۱۵.۲۲ دلار و ۹.۷۰ دلار در هر تن کاهش یافته است.

همچنین، شاخص قیمت برای سنگ آهن مرطوب فاین ۶۲ درصد ۸۴۸ دلار فوت چینگدائو تخمین زده شد (البته قیمت سنگ آهن فاین ۶۲ درصد در بندر چین: ۱۱۶.۶۸ دلار به ازای هر تن محاسبه گردید) که با کاهش ۸۱ یوانی در هر تن همراه بود.

نقل قول روز

به نقل از متال بولتن، یک منبع خریدار مستقر در اروپا اظهار کرد: «این احتمال وجود دارد که قیمت سنگ آهن در کوتاه مدت به کاهش خود ادامه دهد، زیرا به دلیل حاشیه‌های پایین فولادسازی و انتظارات مبنی بر اینکه تقاضای فوری برای فولاد به این زودی از سر گرفته نخواهد شد، تحت فشار قرار خواهد گرفت».

معاملات و پیشنهادات شنیده شده در بازار

ارزیابی شاخص‌های قیمت بازار

ارزیابی‌های صورت گرفته برای شاخص قیمت سنگ آهن ۶۲ درصد نشان می‌دهد، قیمت فاین مخلوط بندر پیلبارا، نیومن و جیمبلبار ۱۱۰.۰۰ – ۱۱۲.۹۳ دلار، ۱۱۰.۴۷ – ۱۱۲.۸۲ دلار و ۱۰۲.۵۱ – ۱۰۳.۵۰ دلار در هر تن Cfr کینگدائو می‌باشد.

همچنین، بر اساس ارزیابی شاخص قیمت برای سنگ آهن فاین ۶۵ درصد مبدا برزیل، قیمت سنگ آهن کاراخاس حدود ۱۳۰.۰۰ – ۱۳۲.۹۰ دلار در هر تن cfr کینگدائو تخمین زده شد.

قیمت‌های بندری/ بورس کالای دالیان

قیمت سنگ آهن مرطوب فاین مخلوط بندر پیلبارا در روز دوشنبه در استان شاندونگ ۸۱۸ – ۸۱۸ یوان به ازای هر واحد متریک ارزیابی شد، در حالی که این میزان در روز جمعه (۱۷ ژوئن) حدود ۸۸۸ – ۹۱۵ یوان به ازای هر واحد متریک تخمین زده شد و آخرین محدوده معادل حدود ۱۱۲ – ۱۱۲ دلار در هر تن در بازار دریا می‌باشد.

پرمعامله‌ترین قرارداد آتی سنگ آهن مربوط به سپتامبر نیز با ۷۴۶ یوان در هر تن بسته شد که نسبت به قیمت پایانی روز جمعه ۷۵.۵۰ یوان در هر تن کاهش یافت.

منبع: آرتان پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده