تاریخ: ۰۲ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۵۶
بازدید: ۱۷۶
کد خبر: ۲۶۴۲۵۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کاهش قیمت سنگ آهن دریایی چین

‌می‌متالز - به گزارش منابع خبری، با توجه به کاهش تقاضای سنگ آهن به دلیل چشم انداز ضعیف در بخش پایین دستی فولاد، قیمت سنگ آهن دریایی چین افت کرد.

وضعیت بازار سنگ آهن دریایی چین

به گزارش می‌متالز، قیمت سنگ آهن دریایی چین در روز چهارشنبه (۲۲ ژوئن) در واکنش به تداوم ضعف تقاضا در بخش پایین دستی علیرغم اعلام تسریع هزینه‌های مالی و همچنین فروش اوراق قرضه دولتی مرتبط با بخش‌های زیرساختی کاهش یافت.

عوامل کلیدی مؤثر بر قیمت سنگ آهن دریایی چین

معامله گران اعلام کردند بیشترین قرارداد معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه سپتامبر در بورس کالای دالیان (DCE) در طول جلسه معاملاتی صبح روز چهارشنبه (۲۲ ژوئن) با کاهش رو به رو شد.

به نقل از منابع خبری قیمت پایانی سنگ آهن در بورس کالای دالیان در روز چهارشنبه نسبت به قیمت پایانی روز سه شنبه که در محدوده ۷۴۹ یوان (۱۱۲ دلار) در هر تن بود کاهش ۵.۲۷ درصدی را تجربه کرده است.

فعالان بازار گزارش دادند روند مشابهی در قرارداد‌های سوآپ ماه آینده در بورس سنگاپور نیز منعکس شد و در روز چهارشنبه کاهش یافت.

طبق تحلیل منابع بازار تا ساعت ۵:۴۷ بعدازظهر روز چهارشنبه (۲۲ ژوئن) به وقت سنگاپور بیشترین معاملات سنگ آهن مربوط به ماه ژوئیه نسبت به روز سه شنبه که برابر ۱۱۴.۹۱ دلار در هر تن بود حدود ۶.۹۱ دلار در هر تن کاهش یافته است.

فعالان بازار اعلام کردند پس از گزارش زیان‌های ایجاد شده توسط کارخانه‌های فولادسازی در روز چهارشنبه (۲۲ ژوئن)، عدم اطمینان در مورد عوامل بنیادی بازار برای محصولات فولادی پایین دستی افزایش یافت و باعث معکوس شدن سود در بازار کاغذ در روز سه شنبه شد.

به گفته یک منبع مستقر در پکن، ضرر ایجاد شده در بازار کاغذ باعث شد تا فعالان بازار دوباره در مورد اینکه آیا قیمت سنگ آهن به پایین‌ترین حد خود رسیده است یا خیر شک داشته باشند.

معامله گران اعلام کردند برخی از صحبت‌های شنیده شده از بازار در مورد احتمال کاهش تولید در کارخانه‌های چینی بوده است، اما باید توجه داشت که تا زمان نگارش این خبر، تایید نشده است.

در این میان متال بولتن گزارش داد اعلام برخی سیاست‌ها توسط مقامات داخلی، مانند تسریع هزینه‌های مالی در بخش‌های عمده اقتصاد، کمترین تأثیر را بر جو بازار داشت.

به گزارش خبرگزاری شینهوا در وب سایت NPC، وزیر دارایی چین در جلسه کمیته دائمی کنگره ملی خلق (NPC) در روز سه شنبه (۲۱ ژوئن) از برنامه‌هایی برای تسریع تزریق مالی و همچنین فروش اوراق قرضه ویژه دولت محلی خبر داد.

بررسی‌ها نشان داد اوراق قرضه محلی ویژه عمدتاً برای تأمین مالی سرمایه گذاری‌های مرتبط با زیرساخت فروخته می‌شود.

یک تاجر مستقر در سنگاپور در مورد بخش ساخت و ساز گفت: مدتی طول می‌کشد تا بسته‌های محرک تأثیر مثبتی بر بخش ساخت و ساز آسیب دیده داشته باشد که به دلیل رکود در بازار املاک و محدودیت‌های مرتبط با بیماری همه گیر آسیب دیده است. جو کنونی بازار عمدتاً تحت تأثیر سطوح موجودی فولاد است که علیرغم کاهش اقدامات در قطب‌های اقتصادی بزرگ مانند شانگ‌های همچنان بالا باقی مانده است.

یک تاجر مستقر در شاندونگ اظهار کرد: فعالیت معاملاتی در بازار سنگ آهن دریایی چین از روز سه شنبه مطابق با افزایش مجدد قیمت‌های بازار برای محموله‌های مربوط به لایکان اواخر ژوئیه و اوایل آگوست، ادامه یافت. بررسی‌ها نشان داده که جو بازار در بخش واردات بهبود یافته است، زیرا خریداران به دنبال تضمین محموله‌ها قبل از افزایش پیش بینی شده قیمت‌ها در نیمه دوم هفته هستند.

یک معامله گر مستقر در سنگاپور گفت: جو بازار دریایی در بخش واردات به میزان قابل توجهی تضعیف شده است. قیمت سنگ آهن همچنان تحت تاثیر نوسانات ایجاد شده در بازار‌های کاغذ قرار دارد. خریدارن نیز تحت تاثیر جو ضعیف بازار قرار گرفته اند و با امید به ظهور روند قیمت واضح تر، از خرید سنگ اهن دریایی چین خودداری می‌کنند.

تحلیل گران بازار اعلام کردند به طور مشابه فعالیت خرید در بازار داخلی در روز چهارشنبه (۲۲ ژوئن) در واکنش به عدم اطمینان در مورد قیمت سنگ آهن کاهش یافت.

یک تاجر مستقر در سنگاپور گفت: در پاسخ به نوسانات فعلی قیمت‌ها در بازار سنگ آهن دریایی، یک تغییر محسوس در ترجیح خرید کالا‌ها با قیمت ثابت وجود دارد.

یک منبع تاجر مستقر در شاندونگ اظهار کرد: قیمت سنگ آهن فاین با عیار پایین در پاسخ به تقاضای بیشتر کارخانه‌ها در سراسر چین در روز چهارشنبه (۲۲ ژوئن) به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

یک تاجر مستقر در سنگاپور گفت: دور شدن از سنگ آهن با عیار بالا توسط کارخانه‌های فولادی به ویژه در چند روز معاملاتی گذشته مشهود بوده است. در بازاری که کارخانه‌ها محموله‌های سنگ آهن با محتوای آهن کمتر را ترجیح می‌دهند، بازار سنگ آهن با عیار بالا به ناچار تحت تأثیر قرار گرفته است. کاهش شکاف بین قیمت سنگ آهن فاین ۶۵ درصد و سنگ آهن فاین ۶۲ درصد در قرارداد‌های سوآپ ماه آینده در بورس سنگاپور SGX بسیار بارزتر بود، که می‌تواند نشان دهنده سیگنالی از کاهش قیمت‌ها در هفته‌های آینده باشد.

شاخص‌های سنگ آهن در فست مارکت

ارزیابی فست مارکت برای سنگ آهن دریایی چین به صورت ذیل می‌باشد: قیمت سنگ آهن فاین ۶۲% در روز چهارشنبه (۲۲ ژوئن) حدود ۱۰۸.۹۸ دلار در هر تن cfr چینگدائو بود. این در حالی است که قیمت این محصول نسبت به روز قبل کاهش ۶.۴۳ دلار در هر تن را تجربه کرده است.

سنگ آهن فاین کم آلومینا ۶۲ درصد در روز چهارشنبه حدود ۱۱۱.۵۴ دلار در هر تن CFR چینگدائو قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل با کاهش ۶.۳۶ دلار در هر تن رو به رو بوده است.

قیمت پرمیوم سنگ آهن ۵۸ درصد درجه بالا در تاریخ ۲۲ ژوئن در حدود ۹۷.۰۸ دلار در هر تن cfr چینگدائو شنیده شد. این در حالی است که قیمت این محصول نسبت به روز قبل حدود ۵.۷۴ دلار در هر تن کاهش یافته است.

سنگ آهن فاین ۶۵ درصد با مبدا برزیل در روز چهارشنبه در حدود ۱۲۸.۱ دلار در هر تن cfr چینگدائو قیمت گذاری شد که نسبت به روز‌های قبل با کاهش ۶.۳ دلار در هر تن همراه بود.

همچنین در تاریخ ۲۲ ژوئن پرمیوم سنگ آهن لامپ ۶۳٪ با مبدا استرالیا حدود ۰.۰۹۰۰ دلار در هر تن متریک خشک (dmtu) cfr چینگدائو قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل حدود ۰.۰۵۵ دلار در هر تن متریک خشک کاهش یافته است.

قیمت سنگ آهن فاین ۶۲٪ نیز در روز چهارشنبه حدود ۸۰۹ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب fot چینگدائو بود. باید توجه داشت که این قیمت معادل ۱۱۱.۵۱ دلار به ازای هر تن متریک خشک برای سنگ آهن فاین ۶۲ درصد با مبدا چین می‌باشد. این در حالی است که قیمت اعلام شده نسبت به روز‌های قبل با کاهش ۴۱ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب همراه بوده است.

شنیده‌ها از بازار

یک منبع تاجر مستقر در هنگ کنگ در مورد قیمت فولاد در بازار چین اظهار کرد: بهبودی قیمت فولاد سخت خواهد بود مگر اینکه تولید به طور پیوسته مهار شود. سطح فعلی تقاضا در بازار داخلی و صادراتی به سادگی برای حمایت از سطح تولید فعلی کافی نیست. ممکن است در هفته‌های آینده به دلیل کاهش هزینه‌های مواد خام به دنبال کاهش قیمت سنگ آهن حاشیه سود کارخانه‌ها کمی بهبود یابد، اما در نهایت سطح تولید عامل اصلی تعیین کننده قیمت فولاد در ماه‌های آینده خواهد بود.

شاخص فعالان بازار برای انواع مختلف سنگ آهن

قرارداد‌های فعالان بازار برای سنگ آهن فاین ۶۲٪:

سنگ آهن فاین نوع Brazilian Blend در روز چهارشنبه (۲۲ ژوئن) در محدوده قیمت ۱۰۹ تا ۱۱۳ دلار به ازای هر تن cfr چین معامله شد.

برای سنگ آهن فاین نوع نیومن، فعالان بازار گزارش دادند که در روز چهارشنبه (۲۲ ژوئن) شاخص در حدود قیمت ۱۰۷.۴۸ تا ۱۰۹.۹۵ دلار به ازای هر تن cfr چین شنیده شد.

برآورد قیمتی انجام شده توسط متال بولتن نشان داد سنگ آهن فاین نوع Mac در روز چهارشنبه در محدوده قیمت ۱۰۴.۰۱ تا ۱۰۶.۰۹ دلار به ازای هر تن cfr چینگدائو چین معامله شد.

همچنین با توجه به ارزیابی قیمتی انجام شده توسط متال بولتن، سنگ آهن فاین نوع Jimblebar در روز چهارشنبه (۲۲ ژوئن) در محدوده قیمت ۹۹.۷۳ تا ۱۰۰.۴۳ دلار به ازای هر تن cfr چینگدائو معامله شد.

قرارداد‌های فعالان بازار برای سنگ آهن فاین ۶۵٪ با مبدا برزیل:

همچنین با توجه به ارزیابی قیمتی انجام شده توسط متال بولتن، سنگ آهن فاین نوع کاراجاس در تاریخ ۲۲ ژوئن در محدوده قیمت ۱۲۷ تا ۱۲۹.۴ دلار به ازای هر تن cfr چینگدائو معامله شد.

قیمت محموله‌های سنگ آهن در بنادر

تحلیل گران بازار اعلام کردند سنگ آهن فاین نوع Pilbara Blend در روز چهارشنبه (۲۲ ژوئن) در استان شاندونگ و شهر Lianyungang با قیمت ۷۷۰– ۷۹۰ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب خرید و فروش شد. این در حالی است که در روز سه شنبه این نوع سنگ آهن با قیمت ۸۱۰ – ۸۲۵ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب معامله شد.

متال بولتن گزارش داده است آخرین محدوده معادل برای سنگ آهن فاین در روز چهارشنبه در محدوده ۱۰۶ تا ۱۰۹ دلار در هر تن در بازار دریایی می‌باشد.

بورس کالای دالیان

قرارداد بیشترین معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه سپتامبر در تاریخ ۲۲ ژوئن با قیمت ۷۰۹.۵ یوان (۱۰۶ دلار) در هر تن بسته شد. این در حالی است که قیمت این محصول ۳۹.۵ یوان (۶ دلار) در هر تن نسبت به قیمت بسته شده در روز سه شنبه کاهش داشته است.

منبع: آرتان پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده