تاریخ: ۰۲ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۴۲
بازدید: ۸۷
کد خبر: ۲۶۳۸۹۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

آسیب‌های معدن سنگ آهن کامو به طبیعت و چشمه‌های آب / مردم در انتظار پاسخ مسوولان هستند

‌می‌متالز - آسیب‌های معدن سنگ آهن کامو به طبیعت و چشمه‌های آب این منطقه در برنامه رادیویی دادرسانه و با حضور مطالبه گران و برخی مسوولان بررسی شد.

به گزارش می‌متالز، فعالیت معدن سنگ آهن در کامو تاکنون حاشیه‌های زیادی داشته است. هرچند مالکان این معدن می‌گویند طی ۱۰ تا ۱۲ سال گذشته هیچگونه اقدامی در این معدن صورت نداده اند، اما در چند ماه اخیر برداشت‌هایی از دپو مواد استخراج شده در سال‌های ۸۵ به بعد، انجام شده که همین فعالیت شائبه‌های احیای معدن را بیشتر کرده است.

اطلاعاتی درباره مقدار سنگ آهن این معدن در دست نیست، اما طبق اعلام مالکان معدن، عرصه آن ۵۷۰ هکتار است. قائم مقام مدیرعامل این معدن می‌گوید که حریم چشمه‌ها احتمالا بیشتر از ۱۰ هکتار نباشد و نباید برای حفظ این مقدار، همه معدن از کار بازبماند. با این حال مساله اصلی اینجاست که مسوولان استانی باوجود اعتراضات مردم و مطالبه شفاف سازی مصوبات و پیگیری هایشان، همچنان اظهارات پرشائبه و مبهم ارائه می‌دهند.

دادرسانه، برنامه‌ای رادیویی است که به مسائل و مطالبات مردمی می‌پردازد که در آخرین برنامه خود با دعوت از برخی از مسوولان استانی اصفهان و مطالبه گران، به بررسی مساله معدن سنگ آهن در کامو پرداخت.

کمیل رحمانی، از جمله مطالبه گران مردمی است که در این موضوع ورود کرده و از ابتدا همراه با دیگر مردم شهر‌های جوشقان و کامو و چوگان برای انتقادات خود را به فعالیت معدن کانسار آذرین اعلام کرده است.

رحمانی: معدن نباید به محیط زیست صدمه بزند


او در این برنامه رادیویی توضیح می‌دهد که این معدن دقیقا روی سرچشمه رودخانه کامو قرار گرفته است؛ سرچشمه‌ای که آب شرب سه منطقه را تأمین می‌کند.

رحمانی اذعان دارد که معادن یکی از ثروت‌های ملی کشور ماست و بخشی از رشد اقتصادی کشور وابسته به فعالیت معادن است، اما توضیح می‌دهد که معادنی که در کنار سودآوری، ارزآوری، تولیدکنندگی و ... باعث تخریب محیط زیست یا منابع آبی می‌شوند، مساله مطالبه گران هستند. یکی از نمونه‌های این معادن هم معدن کانسارآذرین یا همان معدن سنگ آهن کامو است.

او توضیح می‌دهد: معدن سنگ آهن کامو یک معدن پرذخیره است، اما این معدن در حوضه آبریز و روی سرچشمه قرار گرفته و به اذعان کارشناسان متخصص آب، فعالیت آن قطعا روی آب این سرچشمه مشکل ایجاد می‌کند. هم کارشناسان محیط زیست این آسیب را تأیید کرده اند و هم کارشناسان قوه قضاییه در حوزه معادن. نامه‌های مکتوب آن هم از سال ۹۰ موجود است.

حجت‌الاسلام سلیمانی: امکان حفر چاه نیست


در ادامه این برنامه، حجت الاسلام سلیمانی، امام جمعه جوشقان که در اعتراضات مردمی به فعالیت این معدن در کنار آنان بوده، در گفتگوی تلفنی، توضیح می‌دهد که اگر این آب با مشکلی مواجه شود، زندگی نزدیک به ۱۰ هزار نفر به خطر می‌افتد، چون امکان حفر چاه هم در این منطقه وجود ندارد.

او می‌گوید: کشاورزان می‌گویند که آب دریافتی شان کم شده و غیر از آن کارشناسان متعددی گفته اند که فعالیت معدن به آب این منطقه آسیب می‌زند.

حجت الاسلام سلیمانی توضیح می‌دهد که آب از ارتفاعات کوه سرازیر شده و یکجا جمع می‌شود. در تقسیم گاهی قرار می‌گیرد و از آنجا بین سه منطقه تقسیم می‌شود.

او به اعتراضات مردم در اردیبهشت ماه اشاره می‌کند و می‌گوید: در آن زمان از من خواستند که در این اجتماع حاضر شوم و از مردم بخواهم که به وعده‌های مسوولان اعتماد کنند. مسوولان آن روز قول دادند که مساله را حل کنند. مردم پذیرفتند و برگشتند، اما از آن روز تا الان کار ما نتیجه‌ای از کار مسوولان ندیده ایم.


جهاد کشاورزی در کنار مردم


در این برنامه، مظلومی، رئیس جهاد کشاورزی کاشان نیز حضور تلفنی داشت. او در این برنامه اذعان می‌کند که مسوولیتی در صدور مجوز معدن ندارد، اما در تمام مراحل در کنار کشاورزان و مردم بوده و مخالفت خود را با فعالیت معدن اعلام کرده است.


محدودیت‌های محدود برای فعالیت معدن


سیدی پور، از مسوولان شرکت آب منطقه‌ای اصفهان نیز با حضور تلفنی در این برنامه توضیح می‌دهد که مجوز این معدن در نیمه دهه ۸۰ صادر شده و از سال ۹۲ به بهره بردار دیگری واگذار شده است.

به گفته او شرکت آب منطقه‌ای از پاییز پارسال مکلف شده به موضوع شرکت معدن سنگ آهن کامو رسیدگی کند و کار بررسی اثرگذاری این شرکت بر آب را به یک شرکت مشاور واگذار کرده است.

او توضیح می‌دهد که نتیجه تحقیق این شرکت مشاور این بوده که فعالیت معدن روی آب تاکنون تأثیری نداشته، با این حال محدودیت‌هایی برای کار معدن در نظر گرفته شده؛ مانند عدم فعالیت در حریم چشمه‌های آب، انجام ندادن هیچ گونه انفجار در محدوده معدن و ...

منبع: خبرگزاری دانشجو

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده