تاریخ: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۵۷
بازدید: ۲۴۴
کد خبر: ۲۵۷۴۷۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ستیز سنگ و آب در معدن کامو؛ واکنش مسوولان به نگرانی مردم چیست؟

‌می‌متالز - اهالی شهر‌های کامو و جوشقان قالی، پیرامون معدن کامو واقع در ارتفاعات قله گرگش در منطقه کاشان، چندی است که اعتراضاتی را مطرح کرده‌اند و معتقدند فعالیت استخراجی در این معدن موجب آلودگی زیست بوم و همچنین تغییر کیفیت آب چشمه آن منطقه شده که برای شرب و کشاورزی مردم استفاده می‌شود.

به گزارش می‌متالز، فعالیت معدن سنگ‌آهن کامو، واقع در ارتفاعات قله گرگش در رشته کوه کرکس با حاشیه‌هایی همراه بوده و اهالی و ساکنان آن منطقه در اعتراض به این اقدام اعلام کردند فعالیت معدن سنگ آهن باعث تخریب محیط زیست و کاهش شدید دبی آب این منطقه خواهد شد و معتقدند زندگی آن‌ها و کشاورزان شهر‌های کامو و چوگان و جوشقان قالی را با خطرات جدی مواجه کرده است؛ به گونه‌ای که در نامه‌ای مورخ سال ۹۱ سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان کاشان به معاون عمرانی فرماندار کاشان، خطر فعالیت این معدن و تأثیرات منفی آن بر کیفیت محصولات کشاورزی آن منطقه گوشزد شده است که این نشان از خطرات چندین ساله این معدن بر زندگی مردم آن منطقه دارد.

ستیز سنگ و آب در معدن کامو؛ واکنش مسوولان به نگرانی مردم چیست؟

پیگیری‌های مستمر مردمی و شورای شهر کامو وچوگان و همچنین نظرات کارشناسی سازمان محیط زیست و امور آب منجر به صدور رأی دیوان عدالت مبنی بر تعطیلی موقت معدن تا بررسی‌های بیشتر شد.

در همین راستا، امیرحسین کمیلی، رئیس سازمان صمت استان، در نامه‌ای مورخ ۲۵ فروردین به شرکت صاحب معدن سنگ‌آهن دستور توقف فعالیت‌های اجرایی در این معدن را مبتنی بر رأی دیوان ابلاغ کرد.

ستیز سنگ و آب در معدن کامو؛ واکنش مسوولان به نگرانی مردم چیست؟

اما عدم تمکین شرکت مذکور به رأی دیوان عدالت اداری و دستور مستقیم رئیس سازمان صمت استان مبنی بر توقف فعالیت‌ها موجب شد تا مردم این منطقه با حضور در جاده منتهی به معدن و بستن آن، مانع فعالیت و آمد و شد در معدن مذکور شوند.

ستیز سنگ و آب در معدن کامو؛ واکنش مسوولان به نگرانی مردم چیست؟

اگر فعالیت معدن کامو، به ضرر چشمه آب آن منطقه باشد، جلوی آن را می‌گیریم

محمد سرجوقیان، معاون معادن سازمان صمت استان اصفهان در ارتباط با آخرین وضعیت پرونده معدن کامو بیان کرد: آخرین نتایج درباره پرونده کامو این است که با توجه به اعتراضات شورای شهر آنجا و مردم کامو و جلسات استانداری در ارتباط با این موضوع، قرار شده است که اداره آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای کارگروه ویژه‌ای تشکیل دهند و درباره تاثیر فعالیت آن معدن روی آب چشمه‌های آن منطقه نظر دهد.

ستیز سنگ و آب در معدن کامو؛ واکنش مسوولان به نگرانی مردم چیست؟

استخراج و عملیات انفجار متوقف شده است

وی با اشاره به ارائه گزارش کارگروه ویژه به استانداری و تصمیم‌گیری برای آن در شورای معادن استان، ادامه داد: اخیرا هم از دیوان عدالت اداری رأیی صادر شده مبنی بر اینکه فعالیت‌های معدنی در آن‌جا متوقف شود که شامل توقف فعالیت استخراج و عملیات انفجار می‌باشد که این‌ها هم کاملا متوقف شده است.

سرجوقیان افزود: فعالیتی که فعلا آنجا انجام می‌شود، بهره‌برداری از دپو‌های موجود و فرآوری روی آن‌ها است و در واقع استخراج جدیدی صورت نمی‌گیرد.

معاون معادن سازمان صمت استان اصفهان با اشاره به استعلامات زیست‌محیطی موجود روی پرونده مطرح کرد: قبل از واگذاری، به استناد ماده ۲۴ انجام شده که شامل منابع طبیعی، محیط زیست، میراث فرهنگی و ... بوده است؛ به دلیل چشمه آبی که از معدن رد می‌شد، این مشکل بوجود آمد که ممکن است فعالیت معدن این چشمه‌ها را کور کند؛ در صورتی که دبی آن چشمه‌ها به خاطر کمبود بارندگی کم شده، ولی هنوز کور نشده است.

ستیز سنگ و آب در معدن کامو؛ واکنش مسوولان به نگرانی مردم چیست؟

وی تصریح کرد: مشکل اصلی ساکنان آن محل، بحث آب است که استاندار گفته کار کارشناسی انجام شود و اداره آب نظر خود را اعلام کند؛ این گزارش تا چند روز آینده ارائه می‌شود و بعد از آن تصمیم نهایی اتخاذ خواهد شد.

سرجوقیان در پایان تصریح کرد: معدن‌کار و اداره صمت به هیچ وجه نمی‌خواهد فعالیتی باعث شود چشمه آبی که در یک مکان واقع است و آب ساکنان یک شهر را تأمین می‌کند، خشک شود و اگر واقعا به این نتیجه برسیم که فعالیت معدن به ضرر چشمه آب است، خود معدن‌کار این را تعطیل می‌کند و این امکان هم وجود دارد که فعالیت معدنی جابجا شود.

ستیز سنگ و آب در معدن کامو؛ واکنش مسوولان به نگرانی مردم چیست؟

آب منطقه‌ای تا اسفند سال قبل باید نظر خود را اعلام می‌کرد

بهروز ستایش، معاون محیط زیست طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، نیز در ارتباط با مشکلات آبی و زیست محیطی معدن کامو بیان کرد: جلسه‌ای که سال گذشته در کاشان داشتیم، نظر آب منطقه‌ا‌ی بر این بود که یک مشاور معتمد شرکت آب منطقه‌ای، اثرات این معدن را بر آب منطقه بررسی کند و بر اساس نتیجه‌ای که حاصل می‌شود اقدام کنند.

وی تصریح کرد: تا زمانی که نظر کارشناسی مشاور ارائه نشود، هر صحبتی که بیان شود، محکمه‌پسند نیست؛ کار‌های کارشناسی در حال انجام است و آخرین خبری که من دارم این است که تا چند روز آینده نتیجه مطالعات مشاور اعلام می‌شود و پس از آن، محیط زیست و آب منطقه‌ای اقدامات لازم را انجام خواهند داد.

ستایش با اشاره به نامه محیط زیست کشور مبنی بر اثرات منفی فعالیت معدن بر آب منطقه، خاطرنشان کرد: کارشناسی دادگستری که ساکنان منطقه کامو آوردند یک نظری اعلام کرده است؛ پس از آن، این نظر کارشناسی را به جلسه فرمانداری که در کاشان تشکیل شد، بردند و آنجا اعلام شد، چون قنوات زیرمجموعه شرکت آب منطقه‌ای است، تیم مشاور معتمد این شرکت نیز باید نظر تخصصی خود را اعلام کند.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان، آلوده بودن آب را منوط به اعلام نظر تیم مشاور آب منطقه‌ای دانست و تصریح کرد: در این صورت است که به لحاظ قانونی می‌توان به این موضوع ورود کرد و فرایند قضایی را برای جلوگیری از فعالیت معدن طی کرد.

وی با تأکید بر اینکه متولی منابع آبی، آب منطقه‌ای است، عنوان کرد: این گزارش قرار بود تا آخر اسفند ارائه شود که یک ماه تمدید شد، به همین دلیل در چند روز آینده نتیجه باید اعلام شود.

ستایش با اشاره به اخذ مجوزات اولیه برای معدن کامو هم گفت: در زمان احداث معدن، مجوزی که محیط زیست داده بود مشروط به رعایت حریم چشمه و قنوات بود که این رعایت نشد، ولی سازمان صنعت و معدن روی کل عرصه مجوز داد و این مخالف نظر محیط زیست در رعایت حریم قنوات بود که این خود محل اشکال است که چرا سازمان صمت برخلاف مفاد موافقت‌نامه‌های محیط زیستی پرونه را صادر کرده‌اید.

ستیز سنگ و آب در معدن کامو؛ واکنش مسوولان به نگرانی مردم چیست؟

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان تصریح کرد: اینکه در حال حاضر فعالیت‌های معدن چه تأثیری دارد و اگر قرار بر ادامه فعالیت باشد، در چه مکانی باید باشد، نیازمند این است که مشاور آب منطقه‌ای نظر خود را اعلام کند.

گزارش آب منطقه‌ای هنوز تکمیل نشده است

محمد شفائی، مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در ارتباط با گزارش شرکت آب منطقه‌ای در خصوص تأثیر فعالیت معدن کامو بر کیفیت آب چشمه و قنوات آن منطقه بیان کرد: این گزارش هنوز جمع‌بندی نشده و در حال تکمیل است و پس از کامل شدن گزارش، نتایج به مراجع ذی‌ربط در استانداری و فرمانداری اعلام خواهد شد.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده