تاریخ: ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۹:۴۸
بازدید: ۱۳۰
کد خبر: ۲۵۹۹۶۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

فعالیت معدن آهن کامو محل ظهور چشمه‌ها را تغییر داد

‌می‌متالز - مدیر محیط‌زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: طبق مطالعات انجام شده، با بهره‌برداری معدن آهن کامو محل ظهور چشمه‌ها در منطقه تغییر کرده، اما کمیت آب کاهش نیافته است.

به گزارش می‌متالز، مسعود سیدی‌پور با اشاره به اینکه بیش از ۶ ماه پیش مساله معدن آهن کامو مطرح شد، اظهار داشت: جلسات متعدد درباره فعالیت دوباره این معدن در فرمانداری کاشان و نیز معاونت استانداری اصفهان برگزار و مقرر شد که شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با همکاری یک مشاور معتمد و دارای تخصص، مطالعات تفصیلی و پیشرفته این موضوع را در چند بخش زمین شناسی، هیدرولوژی، هیدروژئولوژی (آب‌زمین شناسی)، هواشناسی و هیدروشیمی انجام دهد.

وی افزود: نتایج مطالعات نشان داد آبی در منطقه کم نشده است و به لحاظ کمیت کاهش آب نداشتیم؛ چشمه‌هایی در آن منطقه وجود داشته که با معدن کاری و بهره برداری ماده معدنی محل ظهور چشمه‌ها تغییر کرده و به تراز‌های پایین انتقال پیدا کرده است.

مدیر محیط‌زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اصفهان اضافه کرد: پیش‌تر در محدوده معدنی سه چشمه اصلی به صورت فصلی و با آبدهی متغیر وجود داشته، اما اکنون ۲ چشمه به وجود آمده که دائمی است و حجم آب بیشتری را تخلیه می‌کند.


کیفیت آب خارج از استاندارد نیست، اما چشمه‌ها باید حفاظت شود


سیدی پور خاطرنشان کرد: نمونه برداری از آب چشمه‌ها به لحاظ کیفی و آلودگی نیز انجام شد که نتیجه آزمایشات نشان می‌دهد کیفیت آب خارج از استاندارد نیست، اما با وجود این، چشمه‌ها نیاز به ساماندهی دارد و باید مورد حفاظت قرار گیرند.

وی با تاکید بر اینکه ادامه بهره‌برداری و استخراج معدن آهن منوط به مطالعات پیشرفته و ضوابطی است که آب منطقه‌ای برای بهره‌بردار تعیین کرده است، تصریح کرد: اگر شورای عالی معادن ادامه کار این معدن را تأیید کند، بهره بردار از این پس باید تحت نظارت شرکت آب منطقه‌ای به صورت مدیریت شده فعالیت کند.


فعالیت به روش انفجاری، ممنوع


مدیر محیط‌زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اصفهان ابراز داشت: معدن آهن کامو برای ادامه فعالیت باید به شبکه پیزومتری مجهز شود تا بتوان با چشم باز و آگاهانه نسبت به بهره برداری، کار کند.

سیدی پور، ادامه فعالیت معدنی را مشروط به فنس کشی اطراف چشمه‌ها و محافظت و ساماندهی آنها، جمع‌آوری باطله‌های موجود در مسیر آبراهه‌ها و نیز رعایت سایر پارامتر‌های مدنظر آب منطقه‌ای اصفهان دانست و گفت: مهمتر از همه اینکه بهره‌بردار به هیچ عنوان نمی‌تواند از روش انفجاری استفاده کند و پنج متر بالاتر از چشمه‌های موجود تنها می‌تواند بهره برداری کند و پایین‌تر از این تراز نمی‌تواند فعالیت داشته باشد.

مدیر محیط‌زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اصفهان وجود ۲۰ چشمه در منطقه گرگس و محدوده معدنی کامو را رد کرد و افزود: مطالعات هیدرولوژیکی که در این محدوده انجام شده، نشان می‌دهد جریان‌هایی بصورت روان آبی و سیلابی ناشی از بارندگی یا ذوب برف در این منطقه وجود داشته ضمن اینکه سه- چهار چشمه فصلی بوده، اما اکنون محل خروجی چشمه‌ها تغییر کرده و به تراز‌های پایین‌تر انتقال یافته است و آب از بخش استاتیک آبخوان تخلیه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این محدوده جزو حوضه آبریز میمه است و حوضه میمه نیز از محدوده‌های مطالعاتی گاوخونی است، خاطرنشان کرد: طبق اعلام مشاور کمیت آب در این محدوده کاهش نیافته است.

سیدی پور افزود: معدن آهن کامو به مدت ۱۰ سال تعطیل بوده است و از یک سال پیش تاکنون موادی را که ذخیره بوده فرآوری و منتقل می‌کند و هیچ گونه استخراجی انجام نمی‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به نتایج مطالعات انجام شده، معدن آهن کامو به هیچ وجه نمی‌تواند فعالیت خود را ادامه دهد مگر اینکه شروطی را که اعلام کردیم، لحاظ کند.

معدن آهن کویر معروف به معدن کامو در سال ۱۳۸۴ و پنج سال پیش از ارتقای منطقه حفاظت شده قمصر و برزک کاشان، مجوز فعالیت و استخراج گرفت. این معدن پس از ۱۰ سال تعطیلی مجدد از سال گذشته فعال شده که این مساله موجب نگرانی مردم منطقه کامو، جوشقان قالی و چوگان درباره کمیت و کیفیت آب چشمه‌ها شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده