به گزارش میمتالز، مسوول خرید گروه صنعتی فولاد یزد گفت: پایین آوردن قیمت محصولات فولادی مستلزم سیاستها و یارانههایی است که بسیاری ازفولادسازان ازجمله فولاد صنعتی یزد به عنوان یک واحد تولیدی بخش خصوصی اصلا توان یارانه و تخفیف بیشتر را برای محصولات تولیدی خود ندارد و برای مقابله با دامپینگ روسیه دست ایران بسته است و کاری نمیتواند انجام دهد.
خسرو حجتی درباره تخفیف ۴۰ درصدی روسیه بر محصولات فولادی بازارهای صادراتی اظهارداشت: بازار صادراتی ایران از دست رفته است به این دلیل که جنس ارزانتر از جنس تولیدی ایران در دسترس مشتری وجود دارد و برای مشتری خرید جنس خوب و ارزان عامل مهمی در انتخاب محصول و کالاست و طبعا بازار بر اساس قیمت شکل میگیرد.
وی افزود: با اعمال تخفیف ۴۰ درصدی روسیه بر محصولات فولادی، بازار ایران عملا از بین رفته است و بازاری که برای هدف صادراتی آن زحمت زیادی کشیده شده، بازارسازی شده، ضرر و زیان آن پرداخته شده، از دست رفته است. البته تعداد معدودی مشتریان خاص وجود دارد که همچنان خرید محصولات فولادی از ایران را ادامه میدهند.
حجتی با بیان روند تولید محصولات فولادی در گروه صنعتی فولاد یزد تصریح کرد: براساس سیاست وزارت صمت مبنی بر الزام عرضه به بورس کالا، تمام محصولات فولادی تولید شده به بورس عرضه میشود لذا با توجه به قیمتهای تعیین شده در بورس، کالاهای تولید شده محصولات فولادی را نمیتوان با قیمت پایینتر از حد معمول در بازار داخلی و یا صادراتی به فروش رساند، زیرا بسیاری از صادرکنندگان از قبل ضررهای خود را در بازارهای صادراتی داده اند تا بتوانند این بازارها را پیدا کنند و اعمال تخفیفهای روسیه عملا بازار فعالان صادراتی ایران را بر هم زده است و اصلا نمیتوان با توجه به شرایط موجود هیچ پیشنهاد خاصی داد.
وی درباره فعالیت تولیدی فولادسازان در فصل تابستان گفت: اوضاع خوبی بر بازار حاکم نیست و قیمتها دائما در نوسان است. به گونهای که قیمت شمش و مواد اولیه این هفته با عددی معادل ۱۵ هزار تومان با عرضه هفته بعد در بورس کالا با قیمت ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان تفاوت زیادی دارد و این نوسانات قیمتی ضرر و زیان دائمی خریداران، مشتریان و تولیدکنندگان را به همراه دارد از این رو تولیدکنندگان نمیتوانند برنامه ریزی خاصی داشته باشند.
مسوول خرید گروه صنعتی فولاد یزد افزود: صنعت فولاد نیاز به برنامه ریزی بلند مدت دارد و تا بازار به ثبات برسد بخشنامه جدیدی مانند اعمال عوارض صادراتی از طرف وزارت صمت به تولیدکنندگان ابلاغ میشود که ضمن کند کردن سیستم بازار، عملا شوک زیادی به بازار صادراتی کشور وارد میآورد.
حجتی با اشاره به اینکه عوارض صادراتی بر محصولات فولادی در شرایطی اعمال شد که بازار میتوانست به راحتی عقب افتادگیهای خود را جبران کند، ادامه داد: با اعمال عوارض از ابتدای امسال، عملا بازار ایران از بازارهای صادراتی عقب ماند و حتی بازارهای قبلی خود را نیز از دست داد و علاوه بر کاهش درآمد ارزی، ضرر و زیان زیادی به فعالان صادراتی وارد آورد.
وی تصریح کرد: عوارض صادراتی زمانی بر محصولات و کالاها بسته میشود که بازار داخلی با کمبود و کاهش محصولات فولادی مواجه باشد و با اعمال عوارض، بازار داخل اشباع شود، ولی زمانی که نیاز به پرداخت عوارض نبود عوارض وضع شد و عملا صدمهای جدی به صنعت فولاد به علت اعمال سیاستهای کوتاه مدت و مقطعی وارد آمد و موجب نارسایی در بازار داخل شد.
منبع: فولادبان