تاریخ: ۰۳ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۴۱
بازدید: ۹۰
کد خبر: ۲۶۴۰۹۸
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد:

افزایش ۳۶ درصدی تحویل خودرو در سه ماهه اول امسال

‌می‌متالز - وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تاکنون گام‌های بلندی در حوزه تولید برداشته شده است، افزود: در سه ماه نخست سال جاری تعداد ۲۴۶ هزار خودرو تحویل داده شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش ۳۶ درصدی همراه شده است.

به گزارش می‌متالز، «سید رضا فاطمی امین» در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به اینکه هفت تیر ماه سالروز شهادت شهید بهشتی است اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در ترسیم زندگی شهید بهشتی اعلام کردند زندگی شهید بهشتی برای این بود که با تفکر اصولی اسلامی بتواند مبارزه را از آغاز تا پیروزی هدایت و بعد از پیروزی بنای نوین جامعه را پی ریزی کند.

فاطمی امین با بیان اینکه این عصاره زندگی شهید بهشتی است، گفت: یک دوران دوران مبارزه بود و دوره دیگر دوره سازندگی و پی ریزی تمدن نوین اسلامی است که امیدوارم توفیق داشته باشیم تا در سایه امنیت، قدرت و اقتدار جمهوری اسلامی بتوانیم پایبند به این مسایل باشیم.

همچنین، وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه یک تیر ماه روز اصناف است گفت: حضرت امام در مورد اصناف تعبیری دارند و معتقدند که اصناف بازوان ستبر انقلاب اسلامی هستند.

وی ادامه داد: اصناف قبل از انقلاب و در حین پیروزی کمک‌های شایانی داشته اند و در موقعیت‌های مختلف شاهد بودیم که اصناف در میدان بودند و به وضعیت کشور کمک زیادی کرده‌اند.

فاطمی امین خاطرنشان کرد: ۱۰ تیر ماه هم به عنوان روز صنعت، معدن و نامگذاری شده که برای این دهه به عنوان دهه تولید و تجارت برنامه‌هایی داریم و اقدامات حوزه صنعت و معدن منتشر خواهد شد.

فاطمی امین به دستاورد‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعات مهم در این زمینه مربوط به حوزه معدن است که رهبر معظم انقلاب همیشه تاکید زیادی به این حوزه داشته اند، چراکه یکی از نقاط آغاز چرخه تولید، حوزه معدن است.

وی با تاکید بر اینکه شناسایی ذخایر معدنی نخستین بحثی است که در حوزه معدن مطرح می‌شود، گفت: متاسفانه در این زمینه عقب هستیم و نسبت به ذخایر دقیق آن و نیز به چگونگی برداشت آن بی اطلاعیم.

فاطمی امین خاطرنشان کرد: در همین راستا اقدام ویژه‌ای از مهر سال گذشته انجام شد و شناسایی ذخایر معدنی را به دقت در همه نقاط امیدبخش کشور یعنی از خراسان جنوبی تا کردستان، سیستان و بلوچستان و سایر مناطق انجام دادیم. ذخایر با ارزشی درخراسان جنوبی کشف شد که به زودی نسبت به آن‌ها اطلاع رسانی خواهیم کرد.

وی موضوع دیگر را مربوط به برداشت از معادن دانست و افزود: در سال گذشته ۵۰۰ میلیون تن مواد معدنی برداشت شده، اما کمتر از یک درصد به صورت خام صادر شد. ۹۹درصد از استخراجی که از معادن انجام شد در چرخه تولید مورد استفاده قرار گرفت و به جرات می‌توان گفت صادرات مواد معدنی بسیار کم و در حد یک درصد بوده است که می‌توان از آن به عنوان افتخاری بزرگ یاد کرد.

فعال شدن ۵۰ پروژه بزرگ سرمایه گذاری

فاطمی امین از سرمایه گذاری به عنوان موضوع مهم دیگر یاد کرد و اظهار داشت: اگر به دنبال اشتغال و رشد اقتصادی هستیم علاوه بر اینکه باید به خوبی از ظرفیت‌های موجود استفاده کرد باید مساله سرمایه گذاری به عنوان اقدامی مهم و زیرساختی مورد توجه قرار بگیرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه در سال‌های اخیر توجه چندانی به موضوع سرمایه گذاری نشده است، گفت: سال‌هایی را داشته ایم که سرمایه گذاری کمتر از سرمایه گذاری‌های قبلی بوده است و حتی برای نرخ استهلاکی که داشتیم سرمایه گذاری انجام نشده بود.

وی با بیان اینکه سال گذشته سرمایه گذاری ۴۲ پروژه بزرگ معدنی و نیروگاهی به مبلغ ۱۷ میلیارد دلار آغاز شد، افزود: این موضوع نویدبخش تولید و اشتغال در سال‌های آینده است. در دهه تولید و تجارت حدود ۵۰ پروژه بزرگ با ۳۲ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری و ۱۲ هزار اشتغال فعال می‌شود.

عدم وجود توزیع جغرافیای مناسب در سرمایه‌گذاری

وزیر صنعت، معدن و تجارت به عدم وجود توزیع جغرافیای مناسب در سرمایه‌گذاری اشاره کرد و افزود: در برخی از شهر‌ها بیش از حد فعالیت‌های صنعتی، معدنی و تجاری مستقر شده و در مقابل در دیگر شهر‌ها شاهد بیکاری بالا و مهاجرت هستیم.

وی اظهار داشت: اقدام ویژه‌ای را که وزارت صمت در دستور کار قرار داد آمایش صنعت، معدن و تجارت است که مطالعات انجام شده است و ضمن تفکیک شهرستانها، طرح‌هایی را برای شهر‌هایی که با اشتغال پایین همراه هستند، شناسایی کرده ایم.

فاطمی امین ادامه داد: در یک یا ۲ ماه آینده به تدریج طرح‌ها فعال می‌شوند تا از این طریق شاهد توازن منطقه‌ای در حوزه سرمایه گذاری باشیم.

افزایش ۴۰ درصدی صادرات در در بهار ۱۴۰۱

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعتقاد بر اینکه اتفاقات بسیار خوبی در حوزه صادرات رخ داده است، گفت: افزایش صادرات در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ حدود ۴۰ درصد بود، همچنین در بهار ۱۴۰۱ نسبت به بهار ۱۴۰۰ هم حدود ۴۰ درصد افزایش صادرات صورت گرفت.

وی ادامه داد: به طور متوسط از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون هر هفته حداقل یک هیات خارجی وارد کشور شده است.

فاطمی امین گفت: آغاز ارتباط بین استان‌های کشور‌های دیگر و نیز استان‌های مربوط به ایران اقدام جدیدی است که برای تعمیق بخشیدن صادرات و نیز تقویت تجارت خارجی در دستور کار قرار گرفته است.

افزایش ۳۶ درصدی تحویل خودرو در سه ماه نخست ۱۴۰۱

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در سه ماه نخست سال جاری تعداد ۲۴۶ هزار خودرو تحویل داده شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش ۳۶ درصدی همراه شده است.

وی ادامه داد: تعداد خودرو‌های کف ۱۷۰ هزار دستگاه بود، در پایان خرداد سال جاری ۴۲ هزار دستگاه خودرو شد، نسبت به ۱۴۳ هزار دستگاه خودرو در مدت مشابه سال گذشته ۷۰ درصد کاهش داشته است که تولید هم به همین میزان افزایش خوبی داشته است.

گام‌های مهم وزارت صمت برای مقابله با قاچاق کالا

وی به قاچاق اشاره کرد و گفت: رهبر معطم انقلاب تاکید زیادی را نسبت به این موضوع داشته اند که در وزارت صنعت معدن و تجارت بخشی از کار را برعهده گرفته ایم و مدیریت کلان مربوط به موضوع قاچاق بر عهده ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.

فاطمی امین ادامه داد: بخش‌های مرتبط به حوزه صمت، پنج محور لوازم یدکی خودرو، لوازم خانگی و در مراحل بعد، دخانیات، پوشاک و لوازم آرایشی و بهداشتی است که قدم‌های مهمی برداشته شده است.

به گفته وزیر صمت، در ۲ حوزه لوازم یدکی خودرو و لوازم خانگی اقدامات بسیار خوبی انجام شده است که گزارش آن را ارائه خواهیم کرد.

وجود آشفتگی در بازارجهانی؛ زمینه ساز ایجاد مشکل در بازار داخلی

وی به موضوع تورم و گرانی اشاره کرد و افزود: بخشی از عوامل تورم مربوط به داخل کشور و برخی دیگر وابسته به بیرون کشور است که عوامل جهانی و بیرونی به چهار دسته تقسیم خواهند شد.

فاطمی امین ادامه داد: افزاش قیمت‌های جهانی نخستین عامل بیرونی است. برای مثال روغن از هر تن ۱۴۰۰ دلار به ۲ هزار دلار رسید، پنبه از کیلویی ۲ دلار به بیش از سه دلار افزایش یافت، بر این اساس در ۴-۵ ماه گذشته افزایش شدیدی را در مواد اولیه تجریه کردیم.

وزیر صمت با تاکید بر اینکه بر افزایش حدود ۳۰ تا ۴۰ درصدی هزینه حمل و نقل تاکید کرد و اظهار داشت: بسیاری از تولیدکنندگان خارجی دیگر کالا را به صورت اعتباری تحویل نمی‌دهند، بلکه به دنبال فروش نقدی هستند و گاهی پیش پرداخت دریافت می‌کنند که این مساله مشکل زا است.

وی به ایجاد ممنوعیت‌های صادراتی اشاره کرد و گفت: آشفتگی ایجاد شده در بازارجهانی نه تنها باعث جلوگیری از خرید اعتباری شده است بلکه در بسیاری از موراد ممنوعیت‌های صادراتی را هم اعلام کرده‌اند.

فاطمی امین اظهار داشت: این عوامل خارجی به علاوه اصلاحاتی را که لازم بود تا در داخل کشور و در حوزه ارز ۴۲۰۰ تومانی انجام دهیم باعث شد تا زمینه ایجاد آشفتگی در بازار فراهم شود.

ایجاد یک سامانه به عنوان مرجع قیمتی محصولات

وزیر صمت به اقدامات انجام شده در وزات صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد و ادامه داد: ایجاد مرجع قیمتی از جمله اقداماتی است که انجام شده و بخشی را در سایت ۱۲۴.ir به عنوان مرجع قیمت محصول ایجاد کرده ایم.

وی با بیان اینکه تا امروز حدود ۱۰ هزار قلم در این سامانه درج شده و قیمت آن مشخص شده است، اظهار داشت: فروش کالا با نرخ بالاتر از این قیمت‌ها تخلف است که با گزارش مردم و نیز بررسی بازرسان کشف می‌شود.

فاطمی امین ادامه داد: به تدریج مرجع قیمتی افزایش پیدا می‌کند تا شاهد این اتفاق نباشیم که بدون اطلاع دولت و هماهنگی و مجوز افزایش قیمتی صورت بگیرد و کار از دست خارج شود.

چرا دستاورد‌ها و موفقیت‌ها در زندگی مردم مشاهده نشده است؟

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: اکنون در ذهن بسیاری از افراد سوالی مطرح می‌شود مبنی بر اینکه چرا این دستاورد‌ها و موفقیت‌ها در زندگی مردم مشاهده نشده است؟

وی گفت: در این زمینه باید ساختمانی را در نظر گرفت که سیستم سامانه سرمایشی آن دچار نقص و مشکل بوده و پنجره‌ها شکسته شده است، زمانی که هوا متعادل است در داخل ساختمان مشکلی وجود ندارد، اما اگر رو به سرما برود و شاهد بارش برف و باران بودیم به دلیل عدم وجود عایق بندی پنجره‌ها و وجود مشکل در سیستم سرمایشی، داخل منزل دیگر قابل استفاده نخواهد بود.

فاطمی امین اظهار داشت: در این زمان نمی‌توان اعلام کرد که بدون سر پناه هستیم یا در داخل منزل دارای آسایش هستیم، اقتصاد کشور طبق صحبت‌های رهبر معظم انقلاب نیازمند استحکام ساخت درونی است که اقتصاد مقاومتی به همین معنا است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: اگر شرایط عادی بود، قیمت‌های جهانی با افزایش همراه نمی‌شد در این زمان دیگر شاهد ایجاد تورم شدید در اقتصاد کشور نبودیم، اما اگر قیمت جهانی افزایش یافت و این مساله منجر به روند صعودی تورم شد این مساله نشان می‌دهد که اقتصاد مقاومتی اجرایی نشده است.

وی به وجود ظرفیت‌های بالا در اقتصاد ایران اشاره کرد و گفت: اقتصاد ایران در برخی از موارد دچار نقص‌هایی است، باید به سمت اقتصاد مقاومتی پیش رویم بدین معنا که باید نقص‌های ساختار اقتصاد کلان را برطرف کنیم تا وضعیت کشور با مشکلات ایجاد شده در در داخل و خارج کشور بهم نریزد.

فاطمی امین با اشاره به اینکه اکنون در حال طی کردن همین راه هستیم، افزود: به عبارتی دولت علاوه بر اینکه باید زندگی روزمره مردم را مدیریت و زمینه تنظیم بازار فراهم کند، باید به به اصلاح ساختار هم توجه داشته باشد؛ در غیر اینصورت مسایل و مشکلات دوباره اوج خواهند گرفت.

ایجاد اصلاحات در ساختار اقتصادی کشور

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: هر سه ماه یکبار گزارشی را با عنوان تحول در وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر می‌کنیم.

وی گفت: علاوه بر اینکه به دنبال این هستیم تا مسایل روزمره کاهش پیدا کند، کار اصلی ما این است که اصلاحاتی را در ساختار اقتصادی کشور ایجاد کنیم تا از این طریق مسایل به صورت ریشه‌ای و اساسی برطرف شوند.

فاطمی امین با بیان اینکه یکی از این محور‌ها کاهش فساد و رانت است که کم هزینه نخواهد بود، ادامه داد: در گزارش مشاهده می‌شود اقداماتی زیادی برای اصلاح تولید، تجارت، معدن، بازار در حال اتفاق است که منافعی را جابجا می‌کند و باعث ایجاد برخی از مقاومت‌ها خواهد شد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده