به گزارش میمتالز، وزارت صمت در حالی از دومین طرح فروش خودرو در سامانه یکپارچه رونمایی کرده است که در میان طرحهای فروش خبری از فروش فوق العاده برای محصولات دو خودروساز بزرگ کشور نیست.
اخیرا سخنگوی وزارت صمت از عرضه برخی محصولات بدون برگزاری قرعه کشی در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو خبر داد.
وزارت صمت در حالی از دومین طرح فروش خودرو در سامانه یکپارچه رونمایی کرده است که در میان طرحهای فروش خبری از فروش فوق العاده برای محصولات دو خودروساز بزرگ کشور نیست.
اخیرا سخنگوی وزارت صمت از عرضه برخی محصولات بدون برگزاری قرعه کشی در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو خبر داد.
آن طور که امید قالیباف اعلام کرد چهار محصول ایران خودرو شامل تارا با گیربکس اتوماتیک، تارا با گیربکس دستی، دنا پلاس با موتور توربو شارژ و گیربکس دستی و دنا پلاس با موتور توربو شارژ و گیربکس اتوماتیک همگی به صورت مشارکت در تولید عرضه میشوند. خودروسازی سایپا نیز چهار محصول خود یعنی ساینا S، کوییک S، کوییک R و کوییک معمولی همگی با گیربکس دستی را در قالب دو طرح پیش فروش و مشارکت در تولید در قالب فروش بدون قرعه کشی در دسترس متقاضیان قرار میدهد. مدیران خودروییها نیز به عنوان تنها خودروساز خصوصی حاضر در دومین طرح فروش از مسیر سامانه یکپارچه سه محصول X۵۵ پرو اکسلنت اسپورت، X۵۵ پرو اکسلنت و تیگو ۸ پرو پریمیوم را به صورت فروش فوق العاده در اختیار متقاضیان قرار میدهند.
وزیر صمت اواخر سال گذشته از حذف قرعه کشی از فرآیند فروش شرکتهای خودروساز در سال جاری خبر داد. اما متقاضیان با آغاز طرحهای فروش شرکتهای خودروساز مشاهده کردند که همچنان محصولات تولیدی با اهرم قرعه کشی صاحبان خود را میشناسند. این اتفاق موجب نارضایتی متقاضیان شد و انتقاداتی را متوجه وزارت صمت کرد. منوچهر منطقی معاونت حمل و نقل صمت اعلام کرد حذف قرعه کشی از فرآیند فروش شرکتهای خودروساز اقدامی نیست که یک شبه رقم بخورد بلکه به تدریج و تا پایان امسال شاهد حذف قرعه کشی از فرآیند عرضه شرکتهای خودروساز خواهیم بود.
برخی از کارشناسان همزمان با انتقال طرحهای فروش خودرو از سایتهای فروش شرکتهای خودروساز به سامانه تازه تاسیس یکپارچه تخصیص خودرو، این اقدام وزارت صمت را در راستای حذف قرعه کشی از طرحهای فروش خودرو ارزیابی کردند.
حال سیاست گذار خودرویی در راستای وعده فاطمی امین اقدام به برگزاری فروش بدون قرعه کشی برای ۱۱ خودرو در قالب طرحهای فروش کرده این در حالیست که در میان طرحهای فروش خبری از فروش فوق العاده (فروش فوری) برای محصولات تولیدی ایران خودرو و سایپا نیست و تنها مدیران خودرو سه محصول خود را به صورت فروش فوق العاده عرضه کرده است.
در حالی فروش فوق العاده در میان طرحهای فروش بدون قرعه کشی غایب است که در دور اول عرضه محصولات از مسیر سامانه یکپارچه تخصیص خودرو میزان استقبال از طرحهای پیش فروش و مشارکت در تولید چندان زیاد نبود و ظرفیتهای در نظر گرفته شده توسط دو خودروساز بزرگ کشور برای برخی از محصولات عرضه شده، خالی ماند. به نظر میرسد وزات صمت در دومین عرضه خودرو در سامانه یکپارچه به دنبال این است تا ظرفیتهای خالی مانده دور اول را پر کند؛ بنابراین در حالی وزارت نشینان تلاش میکنند به هر نحو ممکن نشان دهند که وعده وزیر صمت درباره حذف قرعه کشی برای فروش خودرو عملیاتی شده که آنها نیک میدانند عرضه خودرو در قالب طرحهای پیش فروش و فروش مشارکتی چندان با استقبال متقاضیان روبرو نمیشود. با توجه به وضعیت حاکم بر بازار خودرو تنها نسخهای که میتواند نمودار قیمتها را در بازار نزولی کند، عرضه خودرو در قالب فروش فوق العاده (فوری) است که در حال حاضر در دستور کار شرکتهای خودروساز قرار ندارد.
منبع: اقتصاد نیوز