تاریخ: ۰۸ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۳۰
بازدید: ۱۸۲
کد خبر: ۲۶۴۴۵۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس هیات مدیره انجمن سنگ آهن ایران در گفت وگویی تاکید کرد

بهترین نقش بورس کالا در تعادل بخشی بازارها/ بورس کالا همراه خیلی خوب معدنی هاست

‌می‌متالز - رئیس هیات مدیره انجمن سنگ آهن ایران گفت: بورس کالا توانست بهترین نقش را در تعادل بازار فولاد ایجاد کند؛ به طوری که به واسطه بورس کالا توانستیم یک قدم از قیمت گذاری دستوری و بخشنامه‌ای فاصله بگیریم.
تعداد بازدید : 1

به گزارش می‌متالز، مهرداد اکبریان، رئیس هیات مدیره انجمن سنگ آهن ایران گفت: در سال‌های گذشته دولت بیشترین انرژی خود صرف تنظیم بازار و از روش‌هایی استفاده کرد که منجر به قیمت گذاری دستوری و سرکوب کردن قیمت برخی از محصولات‌ها در زنجیره فولاد شد.

به گفته اکبریان این اقدام‌ها نتیجه منفی به همراه داشت و موجب شد برخی از حلقه‌های زنجیره دچار مشکلات توسعه‌ای، قیمت گذاری و حاشیه سود شوند.

وی افزود: با بروز برخی مشکلات در زنجیره فولاد علاقه‌مند بودیم که به شرایط سنتی بازار برگردیم که عرضه و تقاضا به صورت واقعی موجب تعادل بازار شود که در این راستا بورس کالا توانست بهترین نقش را ایفا کند؛ به طوری که به واسطه بورس کالا توانستیم یک قدم از قیمت گذاری دستوری و بخشنامه‌ای فاصله بگیریم.

وی اضافه کرد: در این میان لازم است که همه بازیگران زنجیره فولاد نیز بورس کالا را جدی بگیرند و سعی کنند در این بازار حضور پیدا کرده وخرید و فروش و تامین مواد اولیه شان را از طریق بورس کالا انجام دهند. بورس کالا هم به مثابه همیشه با فراهم کردن تمهیدات محیطی کاملا اختصاصی برای محصول‌های آهن و فولاد در کشور پیاده کند.

به گفته اکبریان پیشنهاد می‌شود بورس کالا بتواند بیشترین پوشش را به بازار فولاد بدهد، زیرا مشاهده می‌شود که محصول‌ها و صنایع معدنی در بورس کالا حضور دارند، ولی فولاد‌های در این معاملات نقش کمرنگی ندارند؛ بنابراین پیشنهاد نخست این است که اقدام‌هایی انجام شود که جذب حداکثری در عرضه کنندگان و متقاضیان فولاد داشته باشیم و خواسته شان را بدانیم و نواقص را برطرف کنیم که بیشترین عرضه و تقاضا را در بورس کالا داشته باشیم که البته این کار همراهی دولت حتما می‌خواهد. اگر این چالش در ماه‌های آینده حل شود، با درک اهمیت بورس کالا در ساختار اقتصاد، کارنامه درخشانی را برای بورس کالا رقم میزنیم.

اکبریان با یادآوری خاطره‌ای از بورس کالا گفت: بهترین خاطره این است که بورس کالا کمک کرد از اقتصاد دولتی فاصله بگیریم و این موضوع به عنوان خاطره‌ای خوب در زندگی کاری اهالی زنجیره فولاد نقش بست؛ به طوری که ما در این موضوع بورس کالا را دوست و همراه خیلی خوب، کنار خود دیدیم.

منبع: کالاخبر

عناوین برگزیده