تاریخ: ۰۸ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۰۳
بازدید: ۱۱۶
کد خبر: ۲۶۴۵۴۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس انجمن سنگ آهن ایران تاکید کرد:

نگرانی بزرگ سنگ آهنی‌ها برطرف می‌شود؟

‌می‌متالز - با توجه به قطعی برق و اختلال تولید در صنعت فولاد به نظر می‌رسد سنگ آهنی‌ها هم دچار مشکلاتی شده باشند.

به گزارش می‌متالز، مهرداد اکبریان، رئیس انجمن سنگ آهن ایران در این خصوص بیان کرد: مشکل قطعی برق و اختلال تولید فولادی‌ها، کل زنجیره تولید از جمله صنعت سنگ آهن را هم دچار مشکل کرده است. اختلال تولید در بخشی از زنجیره فولاد تقاضای محصولات بالادستی را هم کاهش می‌دهد و اتفاقاً نگرانی ما بابت این کاهش تقاضا، نگرانی شدیدی است.

وی افزود: حتی قبل از آن که مشکل قطعی برق در صنعت فولاد ایجاد شود، به سبب سیاست گذاری‌های نادرست دولت و سنگ اندازی در مسیر صادرات، در حوزه گندله با مشکل مازاد عرضه مواجه بودیم. وجود حجم قابل توجهی گندله در انبار شرکت‌های معدنی هم انگیزه تولید گندله را کاهش داده و هم موجب افت قیمت در بازار سنگ آهن شده است. قطعی برق و اختلال تولید فولادی‌ها تقاضای گندله را بیش از این کاهش خواهد داد و گندله به شرایط بحرانی خواهد رسید. این شرایط فقط مختص به گندله نخواهد بود و قطعاً کنسانتره و سایر محصولات سنگ آهنی هم تحت تأثیر بحران گندله قرار خواهند گرفت و در نهایت باید منتظر افت سودآوری شرکت‌های معدنی نیز باشیم.

اکبریان ضمن انتقاد از محدودیت‌های صادراتی اظهار کرد: صادرات همواره باید آزاد باشد تا تولید کنندگان بر اساس شرایط بازار امکان صادرات بخشی از محصول خود را داشته باشند. اگر مانع صادرات محصولات سنگ آهنی نمی‌شدند، امروز با معضل مازاد عرضه و گندله‌های دپو شده مواجه نبودیم. علاوه بر این در حال حاضر صادرات با توجه به کاهش قیمت‌های جهانی و نیز هزینه‌های حمل دریایی، توجیه اقتصادی چندانی هم ندارد و با این تفاسیر قطعاً فولادی‌ها و معدنی‌ها در چند ماه آینده فشار مضاعفی را متحمل خواهند شد.

این کارشناس صنعت سنگ آهن در خاتمه در مورد راهکار‌های حمایت از صنعت سنگ آهن گفت: اولین راهکاری که می‌تواند به بهبود شرایط سنگ آهنی‌ها کمک بکند، آزادسازی صادرات گندله حتی به صورت موقت است.

همچنین بهتر است مدیریت واحدی تشکیل شده و اگر قرار است قطعی برق انجام شود، تصمیم گیری در این خصوص توسط چند کارشناس در وزارت صمت صورت نگیرد و اجازه بدهند تشکل‌های صنعتی و معدنی که کاملاً به شرایط اعضای خود واقف هستند، با همفکری با هم در این زمینه تصمیم گیری کنند تا کمترین خسارت را در صنایع شاهد باشیم. همانطور که میدانید وابستگی شرکت‌های مختلف به برق به یک اندازه نیست و تشکل‌های صنفی با علم به میزان وابستگی هر شرکت به برق، توان تصمیم گیری منطقی تری خواهند داشت. علاوه بر این وقت آن رسیده که دولت فشار خود بر صنایع و قیمت گذاری‌های دستوری را به بهانه تنظیم بازار و توزیع عادلانه کالا‌ها کاهش دهد تا عرضه و تقاضای بازار قیمت‌ها را تعیین کند.

منبع: بورس نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده