تاریخ: ۱۰ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۴۶
بازدید: ۲۷۱
کد خبر: ۲۶۴۸۴۸
سرویس خبر : آهن و فولاد
«می متالز» بررسی می کند:

جایگاه محیط زیست در دیدگاه مدیران فولاد مبارکه/ مبارکه یک قطره آب هم هدر نمی دهد/ توسعه پایدار در «فولاد مبارکه» محقق می شود

می متالز - محیط زیست یکی از فاکتورهای مهم در فعالیت های صنعتی است، فاکتوری که در صورت عدم رعایت استانداردهای آن می تواند عواقب جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

به گزارش می‌متالز، درست همین دیدگاه باعث شد تا فعالان محیط زیست فعالیت‌های معدنی و صنایع معدنی را در تقابل با محیط زیست بدانند بار‌ها نسبت به اتفاقات رخ داده هشدار دهند. به هر حال محیط زیست میراثی از گذشته است که به امروز رسیده و باید آن را به آینده تحویل داد.

در نتیجه چنین دیدگاهی توسعه پایدار با حفظ محیط زیست عجین شد. حال امروز صنعت کشور که فولاد یکی از ستون‌های اصلی آن است رعایت استاندارد‌های زیست محیطی را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است. در واقع امروز واحد‌های فولادی در رعایت اصول زیست محیطی و تولید فولاد پاک‌تر به نوعی وارد رقابت شده و تلاش می‌کنند تا آلایندگی در این صنعت را به کمترین میزان ممکن برسانند.

اما از سویی دیگر رعایت استاندارد‌های زیست محیطی منجر به کاهش مصرف انرژی می‌شود. این در حالی است که صنعت فولاد در سال‌های اخیر در حوزه تامین انرژی با بحران همراه شده و پیش بینی می‌شود این بحران در سال‌های پیش رو افزایش پیدا کند.

همچنین با توجه به شروع خشکسالی ها، صنعت فولاد به عنوان یک صنعت آب بر زیر ذره بین جامعه خواهد بود. این موارد برنامه ریزی و مقابله با این بحران‌ها را سخت کرده است، اما نگاهی به برنامه‌های زیست محیطی فولادسازان نشان می‌دهد، توجه خوبی به این موضوع داشته و در این زمینه سرمایه گذاری‌های خوبی صورت گرفته است.

«فولاد مبارکه» به عنوان بزرگ ترین هلدینگ تولیدکننده فولاد با در اختیار داشتن چندین واحد دیگر در زیر مجموعه خود، رعایت استاندارد‌های زیست محیطی را در اولویت قرار داده است. گواه این موضوع هم سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری این مجموعه در حوزه محیط زیست است که توسعه پایدار را بیش از پیش در این مجموعه محقق می‌کند. در واقع با بحرانی شدن شرایط زیست محیطی «فولاد مبارکه» به این نتیجه رسید که نمی‌تواند تولید پایدار را بدون توجه به مسائل زیست محیطی محقق کند. از سویی دیگر در سال‌های پیش رو صادرات به اروپا با توجه به الزامات زیست محیطی و کربن صفر، سخت‌تر از امروز خواهد شد به همین دلیل فولاد مبارکه در بخش آب، هوا، برق و... دست به اقدامات بسیار خوبی زده است که می‌تواند الگویی برای سایر فولادسازان کشور باشد یا در اجرای پروژه‌های زیست محیطی، «فولاد مبارکه» را به عنوان شریک در کنار خود داشته باشند.

در بخش آب، توجه «فولاد مبارکه» به این موضوع توانست میزان مصرف آب از زمان بهره برداری از این کارخانه تا به امروز را به میزان چشمگیری کاهش دهد. از سویی دیگر با استفاده از روش هیبریدی این مجموعه توانست میزان برداشت خود از زاینده رود را به کمتر از یک درصد برساند. بدون شک چنین اقدامی، نتایج مثبت در جامعه به همراه دارد، زیرا صنایع همیشه در موضوع استفاده از آب و موضوع آلایندگی هوا مورد انتقاد قرار می‌گیرند.

«فولاد مبارکه» با سرمایه گذاری در بخش محیط زیست توانسته از هدر رفت آب در روند تولید فولاد جلوگیری کند و شاید بتوان با اطمینان بیان کرد که «فولاد مبارکه» یک قطره آب را هم هدر نمی‌دهد.

اما در حوزه هوا، «فولاد مبارکه» با استفاده از سنجش آنلاین توانست میزان آلایندگی را کنترل کند، زیرا در صورتی که «فولاد مبارکه» نتواند استاندارد‌های لازم در حوزه هوا را رعایت کند با توجه به نزدیکی به مناطق شهری اصفهان، باید با تولید خداحافظی کند.

از دیگر اقدامات این مجموعه مدیریت سرباره‌های تولیدی بود که در دنیا محصولی تجاری محسوب می‌شود. در نتیجه «فولاد مبارکه» در تلاش است تا در آینده نزدیک از این محصول در جاده سازی، بیابان زدایی، تولید سیمان و ... استفاده کند.

در واقع «فولاد مبارکه» به دنبال استفاده از روش‌هایی است که تولید از هر زاویه‌ای سوددهی به همراه داشته باشد. استفاده از سرباره‌های تولیدی در این مجموعه در بخش‌های دیگر می‌تواند درآمدی جدید برای مبارکه به همراه داشته باشد.

اما لازمه تحقق تمامی این اهداف چیست تا «فولاد مبارکه» به توسعه پایدار دست پیدا کند؟ سرمایه گذاری و توجه به توسعه تکنولوژی و فناوری از مهمترین رکن‌های تحقق توسعه پایدار خواهد بود که مورد توجه «فولاد مبارکه» قرار گرفته است. «فولاد مبارکه» با تجهیز و سرمایه گذاری در واحد تحقیق و توسعه خود، توانست میزان هدر رفت انرژی را کاهش داده و در مقابل بهره وری در این مجموعه را افزایش دهد. «فولاد مبارکه» امروز می‌داند که به موازات اجرای طرح‌های توسعه باید در واحد تحقیق و توسعه سرمایه گذاری کند. از سویی دیگر اجرای برنامه‌های مشخص شده در حوزه محیط زیست گامی مهم در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی خواهد بود.

در واقع «فولاد مبارکه» با توجه ویژه به استاندارد‌های زیست محیطی نشان داده است که می‌توان صنعتی پویا و پر تحرک داشت، اما آسیبی به محیط زیست وارد نکرد و این موضوع محقق نمی‌شود مگر با نگرش درست مدیران، برنامه ریزی دقیق، در اختیار داشتن تیمی همراه و سرمایه گذاری مناسب. در این بین «فولاد مبارکه» سعی بر آن داشت تا از توان شرکت‌های دانش بنیان نیز به جهت ارتقای تکنولوژی و فناوری‌های نوین استفاده کرده تا علاوه بر دستیابی به هدف خود در گام بعدی اشتغالزایی در بخش‌های دیگر را به همراه داشته باشد.

امروز «فولاد مبارکه» با نگاهی تخصصی توانسته در صدر لیست تولیدکنندگان فولاد کشور قرار بگیرد و نقش مهمی در توسعه صادرات غیر نفتی ایفا کند. حال نگاهی به اقدامات زیست محیطی «فولاد مبارکه» نشان می‌دهد، این مجموعه در مسیر درستی در حرکت است.

جایگاه محیط زیست در دیدگاه مدیران فولاد مبارکه/ مبارکه یک قطره آب هم هدر نمی دهد/ توسعه پایدار در «فولاد مبارکه» محقق می شود

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده