تاریخ: ۰۸ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۱۸
بازدید: ۱۲۹
کد خبر: ۲۶۴۸۵۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

پشت‌پرده افزایش قیمت سیمان چیست؟

‌می‌متالز - داستان تکراری افزایش سیمان با محدودیت برق کارخانه‌جات تولیدی سیمان در تابستان امسال نیز دور از انتظار نبود و بار دیگر شوک تازه‌ای به بازار وارد شد.

به گزارش می‌متالز، داستان تکراری افزایش سیمان با محدودیت برق کارخانه‌جات تولیدی سیمان در تابستان امسال نیز دور از انتظار نبود و بار دیگر شوک تازه‌ای به بازار وارد شد.

استان بوشهر دارای سه کارخانه تولید سیمان است و این روز‌ها قیمت سیمان در خرده فروشی‌ها از حدود پاکتی ۵۰ هزار تومان به ۶۲ هزار تومان رسیده است.


افزایش قیمت‌ها بهانه است


بر اساس گزارش میدانی و تلفنی خبرنگار فارس و گفتگو با فعالین حوزه ساخت و ساز در بوشهر می‌گویند: افزایش تعرفه فروش مصالح شن و ماسه در استان بوشهر در هفته‌های گذشته، زمزمه افزایش قیمت سیمان به دلیل قطعی برق توسط شرکت‌ها را افزایش داد و عده‌ای در این حوزه آماده هستند که با کوچک‌ترین وزش باد قیمت‌ها را افزایش دهند.

خبرنگار فارس برای بررسی بیشتر این موضوع با برخی از عاملین فروش سیمان به گفتگو می‌پردازد.


افزایش قیمت سیمان مناسب است


محمد رحیمی یکی از عاملین فروش سیمان در استان بوشهر می‌گوید: افزایش نرخ زمانی صورت می‌گیرد که همراه با افزایش قیمت پایه محصول عرضه شده در بورس کالا باشد و در حال حاضر افزایش قیمت سیمان به دلیل اعمال محدودیت‌هایی است که بر برق شرکت‌ها اعمال شد و باعث کاهش تولید سیمان کارخانه‌ها گردید که در نتیجه کارخانه‌ها با وجود تقاضای بالای خریداران حجم کمتری سیمان را در بورس کالا عرضه کردند و در نتیجه خود خریداران نیز قیمت بالاتری جهت خرید سیمان پیشنهاد دادند که این امر سبب افزایش قیمت سیمان در بازار شد و کارخانه‌ها نیز ماه گذشته هشدار داده بودند که در صورت سهمیه‌بندی برق مصرفی، قیمت سیمان در بازار افزایش می‌یابد.

رحیمی ادامه می‌دهد: با توجه به افزایش حقوق کارگران و افزایش نرخ حامل‌های انرژی که تاثیر زیادی بر قیمت تمام شده سیمان تولید شده دارند، افزایش قیمت طبیعی است، اما زمانی که از سوی وزارت صمت و کارخانه‌ها صورت بگیرد که نتیجه آن عرضه سیمان با حجم بیشتر و نزدیک به تقاضا می‌شود که قیمت‌ها ثابت شود در غیر این صورت کارخانه‌ها فقط فکر صادرات محصول خود هستند و تمایل کمتری نسبت به فروش داخلی دارند.


یکی از راه‌های جلوگیری از افزایش قیمت سیمان


وی خاطرنشان می‌کند: یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت متاسفانه توجه نکردن به محدودیت در توناژ خرید برای هر کد بورسی است؛ بورس کالا می‌تواند محدودیت خرید مثلا هزار و ۵۰۰ تن سیمان توسط هرکد بورسی را به ۵۰۰ تن کاهش دهد تا خریداران بیشتری شانس خرید داشته باشند و قیمت‌ها کاهشی شود در غیر این صورت تعداد اندکی تمام سیمان عرضه شده را به نام خود خریداری کرده و در بازار با بالاترین قیمت‌ها به فروش می‌رسانند که با چنین شرایطی انتظار کاهش قیمت سیمان را نخواهیم داشت.


بی‌انصافی برخی از مراکز محلی در فروش سیمان


بهمن آهنگ پور یکی از مصالح فروشان دشتستانی در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: بنده سال‌ها در این صنف در حال کار هستم؛ عرضه سیمان در بورس و به مزایده گذاشتن سیمان باعث شده هر کسی نرخ بالاتر ثبت کند برنده می‌شود و متاسفانه برخی مصالح فروشی‌ها نیز انصاف را کنار گذاشتند و به جای سود کم و فروش بیشتر، سود بالا مد نظرشان هست.


محدودیت برقی صنایع سیمان حداقلی است


غلامرضا حشمتی مدیرعامل شرکت توزع برق بوشهر اظهار داشت: محدودیت برق صنایع سیمان در حوزه مدیریت شبکه برق ایران و شرکت برق منطقه‌ای استان فارس است، زیرا مشترک آن‌ها هستند.

حشمتی ادامه داد: طبق آخرین گزارشی که بنده انجام داده‌ام، محدودیت شرکت‌های صنایع سیمان در استان حداقلی است و از ساعت ۲۲ شب الی ۱۰ صبح هیچگونه محدودیتی ندارند و از ۱۰ صبح الی ۲۲ شب نیز با ۵۰ درصد ظرفیت مصرف می‌کنند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق بوشهر خاطرنشان کرد: محدودیتی برای تولید سیمان تاکنون نداشته‌ایم و هر سه کارخانه سیمان استان در حال تولید هستند.


با متخلفان افزایش قیمت سیمان برخورد می‌شود


مهدی صفوی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر نسبت به افزایش قیمت سیمان در استان بوشهر بیان کرد: کارخانجات تولیدی سیمان در استان در زمینه تولید مشکلی ندارند و برق هم قطع نمی‌شود و قیمت‌ها نیز افزایش نداشته است.

صفوی افزود: در حال حاضر قیمت هر پاکت سیمان درب کارخانه ۳۰ هزار تومان، با فرض ۱۰ هزار تومان هزینه توزیع، پنج هزار تومان سود خرده فروش و ۱۰ درصد نوسان هر بسته سیمان باید ۵۰ هزار تومان به دست مصرف کننده برسد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر با اشاره به اینکه قیمت سیمان افزایش پیدا نکرده است، گفت: با هر گونه گران فروشی و احتکار سیمان برخورد خواهیم کرد و به اندازه کافی سیمان تولید و توزیع می‌شود.

کاهش قیمت موقتی است.

اما یکی دیگر از عاملین فروش سیمان در گفتگو بار فارس می‌گوید: بعضی از فروش‌ها تحویل یک ماه بوده و شرکت ۵۰ هزار تومان به ما فروخته است و اکنون تحویل فوری پاکتی ۳۵ هزار تومان است و بنده چگونه با قیمت پایین‌تر بفروشم؟!

این عامل فروش بیان کرد: بیشترین عاملی که این هفته در کاهش قیمت سیمان تاثیر داشت اعمال محدودیت‌هایی بر کد‌های بورسی خریداران سیمان دقیقا در روز عرضه بود که این محدودیت باعث شد که بسیاری از خریداران به دلیل غیر فعال شدن کد بورسی قادر به خرید کردن نباشند و در نتیجه تقاضای خرید نسبت به عرضه سیمان کمتر شد و سیمان با قیمت پایه عرضه شده فروش رفت که این کاهش قیمت موقتی می‌باشد.

بیشترین نگرانی و دغدغه مردم بوشهر از افزایش قیمت کالا‌های اساسی تولید مسکن، تأثیر آن بر افزایش قیمت تمام شده مسکن می‌باشد و بررسی‌های میدانی خبرنگار فارس و گفتگو با عاملین فروش سیمان در مناطق مختلف استان بوشهر قیمت سیمان نسبت به ماه گذشته ۱۲ هزار تومان افزایش داشته است و پاکتی تقریبا ۶۲ هزار تومان به دست مشتری می‌رسد. همچنین برخی از عاملین سیمان یک ماه پیش هر پاکت سیمان را به مبلغ ۵۰ هزار تومان خرید کرده‌اند، حال امید است دستگاه‌های نظارتی نسبت به کنترل بازار اهتمام ویژه تری داشته باشند.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده