تاریخ: ۱۰ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۲۲
بازدید: ۱۲۹
کد خبر: ۲۶۴۸۲۵
سرویس خبر : انرژی

برق صنایع منطقه خراسان در دوره اوج مصرف امسال به طور کامل قطع نمی‌شود

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان گفت: طبق برنامه ریزی انجام گرفته و تفاهمنامه منعقد شده بین وزارت نیرو و وزارت صنعت معدن و تجارت، با مدیریت مصرف برقی که صاحبان صنایع اعمال خواهند کرد در دوره اوج مصرف هیچ خاموشی کاملی برای صنایع منطقه خراسان (خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی) نخواهیم داشت.

به گزارش می‌متالز، حسین محمودی روز سه شنبه افزود: طبق برنامه ریزی انجام گرفته در هر بازه یک ماهه، به صورت نوبتی چند واحد صنعتی مصرف برق خود را به حداقل می‌رسانند تا چند واحد صنعتی دیگر بتوانند به صورت عادی برق مصرف کنند و دو هفته بعد صنایعی که مصرف برق خود را کم کرده بودند خواهند توانست جریان مصرف را به روال عادی بازگردانند، اما در مقابل صنایعی که دفعه قبل مصرف کامل برق داشتند در نوبت کاهش مصرف قرار می‌گیرند.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان با بیان این که این شرکت در بالادست بخش توزیع، وظیفه ایجاد زیرساخت‌های لازم و تامین برق را بر عهده دارد گفت: یک سری از مشترکان از جمله صنایع بزرگ از میزان مصرف بالایی برخوردار هستند به طوری که در زمان عادی که محدودیتی برای مصرف برق نداشته باشند یک واحد فولادی معادل کل مصرف استانی مانند خراسان شمالی برق مصرف می‌کند.

محمودی کل ظرفیت منصوبه نیروگاه‌های حرارتی و برقابی کشور را ۶۵ هزار مگاوات ذکر و بیان کرد: در تابستان بیش از ۲۳ هزار مگاوات بار سرمایشی اعم از کولر‌های آبی و گازی وارد مدار می‌شود که آنچه باعث ناترازی تولید و مصرف شده، همین بار سرمایشی تحمیل شده به شبکه برق است.

وی افزود: از سوی دیگر از کل ظرفیت منصوبه نیروگاهی در کشور ۱۰ تا ۱۲ هزار مگاوات مربوط به نیروگاه‌های برقابی است و خشکسالی‌های اخیر باعث شده است که وزارت نیرو در تابستان نتواند از تولید نیروگاه‌های برقابی به طور کامل استفاده کند.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان گفت: ظرفیت نیروگاهی خراسان بزرگ (خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی) بیش از ۶ هزار مگاوات است که بخشی از آن شامل هفت نیروگاه بزرگ حرارتی می‌شود، از این میزان چهار هزار مگاوات نیروگاه مربوط به خراسان رضوی است، اما تراز تولید با مصرف در استان منفی است.

محمودی افزود: در مجموع مصرف برق صنایع بزرگ خراسان ۷۰۰ مگاوات است که تولید آن‌ها در خصوص فولاد، سیمان و آلومینیوم بوده و هم مصرف داخلی داشته و هم جنبه صادراتی دارد.

وی اضافه کرد: از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون صنعت برق با تکیه بر توانمندی‌های داخلی، ۹۰ درصد فناوری‌های این صنعت را در داخل کشور بومی کرده است، اما طی سال‌های اخیر مطابق با نیاز بخش مصرف، سرمایه گذاری در حوزه تولید برق انجام نگرفت از سوی دیگر وجود یارانه پنهان در حوزه برق، عامل دیگری است که صنعت برق نتوانسته درآمد لازم را کسب کند.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان با اشاره به انعقاد تفاهمنامه با صاحبان صنایع بزرگ در اواخر سال گذشته برای مدیریت مصرف برق گفت: طبق توافق انجام گرفته با صاحبان صنایع در قالب چند طرح شامل طرح ذخیره عملیاتی و طرح تعمیرات و تعطیلات، ۲۴ ساعت قبل به آنان اعلام می‌شود که مصرف بار خود را به میزان مشخصی در زمان مورد نظر کاهش دهند و به اندازه میزان کاهش بار خود پاداش بگیرند، افزون بر این طبق توافق بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو طرح‌های تشویقی دیگری هم برای صاحبان صنایع در نظر گرفته شده است و آنان همکاری خوبی با وزارت نیرو داشته اند.

محمودی افزود: عوامل مختلفی دست به دست هم داده که نیاز بخش مصرف از ظرفیت تولید برق در کشور بیشتر شده است از این رو بنای دولت سیزدهم افزایش ۳۰ درصدی به ظرفیت منصوبه نیروگاهی کشور به میزان بیش از ۲۵ هزار مگاوات بوده که کار بسیار بزرگی است.

وی ادامه داد: صاحبان صنایع، تولید ۱۰ هزار مگاوات از برنامه دولت برای افزایش ظرفیت تولید برق در کشور را متعهد شده اند، طی تفاهم نامه منعقد شده بین وزارت نیرو و وزارت صنعت معدن و تجارت، صاحبان صنایع متعهد شده اند که معادل مازاد مصرف برق خود، نیروگاه در بازه سه ساله ایجاد کنند تا از برنامه‌های مدیریت مصرف در تابستان خارج شوند.

او بیان کرد: طبق برنامه ریزی انجام گرفته در خراسان رضوی در کوتاه مدت ۵۰۰ مگاوات و طی یک سال و نیم آینده هزار و ۵۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق استان اضافه می‌شود که در قالب تکمیل طرح‌های نیروگاهی راشد تربت حیدریه، این یمین سبزوار و فاز بخار نیروگاه توس مشهد خواهد بود.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران ( ایرنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده