تاریخ: ۰۶ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۳۷
بازدید: ۲۰۶
کد خبر: ۲۶۴۷۶۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در گفتگو با مدیرعامل «سیمان آبیک» مطرح شد

سایه قطعی برق بر صنعت خاکستری

‌می‌متالز - تامین انرژی برای تولید سیمان همواره خبر‌ساز است. صنعت خاکستری در زمستان باید به دنبال جایگزینی مازوت به جای گاز باشد و در تابستان برای دریافت ظرفیت بالاتر برق به عنوان یک انرژی بدون جایگزین، اقدام کند.

به گزارش می‌متالز، هر چند تهیه مازوت با توجه به هزینه‌های حمل و نقل هزینه بالاتری نسبت به گاز به شرکت‌ها تحمیل می‌کند، اما به استثنای سال ۱۳۹۹ شرکت‌ها همواره امکان تامین این سوخت را در فصل زمستان داشته‌اند. قصه برق، اما متفاوت از مازوت است و شرکت‌ها باید به سهمیه تعیین شده توسط وزارت نیرو اکتفا کنند. ذکر این نکته ضروری است که کل برق مصرفی صنعت سیمان در شرایط ظرفیت کامل تولید و تحویل حدود ۱۸۰۰ مگاوات ساعت (در سال) است که حدود ۳ درصد کل برق مصرفی کشور را شامل می‌شود.

وضعیت اختصاص برق به صنعت سیمان

تابستان امسال مقرر شده ۵۰ درصد برق مصرفی سال گذشته، در اختیار شرکت‌های سیمانی قرار بگیرد، اما سهمیه اختصاص‌یافته به بیش از ۷۰ کارخانه سیمان به اندازه‌ای نبود که برای مدیران کارخانه‌ها راضی کننده باشد؛ بنابراین رایزنی با وزارت نیرو در دستور کار قرار گرفت و نهایتا در هفته گذشته این خبر منتشر شد که طبق توافق صورت گرفته میان انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان و وزارت نیرو، محدودیت‌های عرضه برق به کارخانه‌ها کاهش یابد تا این صنعت بتواند به میزان ۵ میلیون تن در ماه تولید و تحویل داشته باشد. در واقع علاوه بر استفاده از سهمیه تعیین شده در طول روز، از ساعت ۱۲ شب تا ۸ صبح برق مورد نیاز صنایع سیمان به‌طور کامل تامین می‌شود. گذشته از این ابطال معاملات بورس سیمان با توجه به افزایش شدید قیمت‌ها و احتمال ارتباط این مساله با عرضه کم سیمان سوال‌برانگیز بود. به گونه‌ای که در هفته سوم خرداد هر تن سیمان فله تیپ ۲ با قیمت پایه ۵۴۰ هزار تومان با جهش قیمتی، بالاتر از یک میلیون تومان معامله شد که معاملات بالای یک میلیون تومان ابطال شد.

ضرورت نگاه متفاوت به شرکت‌های سیمانی

مدیرعامل «سیمان آبیک» درباره استفاده آزاد از برق از ساعت ۲۴ شب تا ۸ صبح به خبرنگار «دنیای اقتصاد» گفت: با توجه به به‌هم‌پیوستگی خطوط تولید سیمان، برای فعالیت یک خط تولید کلینکر و آسیاب، حداقل ۳۵ مگاوات مستمر در طول ۲۴ ساعت نیاز داریم، اما در شرایط حاضر فقط آسیاب را می‌توان راه‌اندازی کرد. با وجود این ما به دلیل ذخیره کلینکر به روال سابق سیمان را عرضه می‌کنیم، اما طبیعی است که این میزان ذخیره محدود است. حمید فرمانی باروق با اشاره به این مطلب افزود: به هر حال باید بپذیریم که دولت قصد آزار و اذیت تولید‌کننده را ندارد و اولویت بخش خانگی است. طبیعی است که دولت سراغ صنایع انرژی‌بر مثل فولاد و سیمان برود، اما مدیریت این مساله مهم است، چون شرایط هر شرکت متفاوت است. به‌طور مثال مقرر شده علاوه بر ۲۲ مگاوات برقی که به عنوان سهمیه تابستان در اختیار ما قرار گرفته، از ساعت ۱۷ بعد از ظهر تا ۱۲ شب ۵۰ درصد این میزان یعنی ۱۱ مگاوات دیگر به ما اختصاص داده شود. این در حالی است که برخی شرکت‌ها از جمله ما به دلیل ذخیره کلینکر تا یک ماه نیازی به این ظرفیت اضافی برق ندارند؛ بنابراین می‌توان این ۱۱ مگاوات را به شرکت‌های فاقد کلینکر اختصاص داد و در ماه آینده سهمیه آن شرکت را به ما اختصاص بدهند.

نگاه غیر‌کارشناسی به ابطال معاملات سیمان

وی با انتقاد از ابطال معاملات بالای یک میلیون تومان توسط بورس کالا افزود: به نظر من این رشد شدید قیمت‌ها به دلیل سیاستگذاری و تصمیمات نادرست اتفاق افتاد. یکی از علل این بود که در بورس کالا تصمیم گرفتند پیش‌پرداخت سفارش‌دهندگان به ۵۰ درصد برسد. این اتفاق قدرت خرید را افزایش داد و بسیاری از افراد را به بازار کشاند و با افزایش تقاضا قیمت‌ها افزایش یافت. با ابطال معاملات و تغییر پیش‌پرداخت به ۱۰۰ درصد گذشته، تقریبا قیمت هر تن سیمان ۸ شرکت به بالای یک میلیون رسید و قیمت هر تن سیمان اغلب شرکت‌ها در هفته منتهی به یکم تیرماه، پایین‌تر از یک میلیون تومان ثبت شد. به نظر من اگر معاملات را ابطال نمی‌کردند، هفته آخر خرداد (منتهی به تیر) عطش بازار می‌خوابید، اما با توجه به تقاضای بالا، قیمت‌ها در اکثر موارد چندان با افت شدیدی مواجه نشد و حتی برخی شرکت‌ها نسبت به هفته قبل هم با قیمت بالاتر فروختند و بورس هم واکنشی به قیمت‌های هفته اخیر نداشت.

فرمانی باروق ادامه داد: نکته حائز اهمیت در ابطال معاملات نگاه غیر‌کارشناسانه به مساله بود. معامله هر تن سیمان ۹۷۵ هزار تومان تایید شد و معامله یک میلیون و سه هزار تومان شرکت دیگر ابطال! ما نامه‌ای را با همین مضمون به بورس کالا درباره معیار و خط‌کش ابطال معاملات ارسال کردیم. واقعا ابطال معاملات چه اثر مثبتی حتی در بحث قیمت بر بازار داشت؟!

دولت مانع صادرات کلینکر شود

مدیرعامل سیمان آبیک درباره تاثیر صادرات کلینکر در شرایط کنونی بر بازار سیمان عنوان کرد: شرکتی که با تمام ظرفیت سیمان تولید را در بورس کالا عرضه می‌کند، باید برق بیشتری استفاده کند. امروز و در شرایطی که با سهمیه‌بندی برق بازار داخل با مشکل تامین سیمان مواجه است، برخی شرکت‌ها اقدام به صادرات کلینکر برای افزایش درآمد می‌کنند و از طرفی سهمیه‌ای برابر با شرکت‌های متعهد به بازار داخلی استفاده می‌کنند. به نظر من برق این شرکت‌ها باید در اختیار شرکت‌های دیگر در بازار قرار بگیرد و هر زمانی که مساله برق مرتفع شد، اقدام به صادرات کنند. قطعا تمامی کشور‌ها اولویت را به تامین نیاز داخلی می‌دهند و بعد اجازه صادرات می‌دهند؛ امروز هم منطقی است که دولت مانع صادرات شود. ذکر این نکته ضروری است که برخی کارخانه‌ها در استان‌هایی قرار گرفته‌اند که برق مصرفی بالاست، اما برخی استان‌ها به هیچ عنوان مشکل برق ندارند و دو خط تولید با تمام ظرفیت فعال است؛ بنابراین باید این شرکت‌ها را الزام کنند که تمام تولید را در داخل عرضه کنند. البته شرکت‌هایی هم هستند که به دلیل نبود بازار داخلی و فاصله از استان‌های دیگر راهی جز صادرات ندارند.

سیمان یک میلیون تومانی عادلانه نیست

وی افزود: قیمت هر تن سیمان به حدود یک میلیون تومان رسیده و به عنوان یک تولید‌کننده که شاهد مشکلات مردم هستم، معتقدم این قیمت‌ها منصفانه نیست. فروش سیمان با قیمت حدود ۸۰۰ هزار تومان هم سود کارخانه‌ها را تامین می‌کند و هم مردم را دچار مشکلات عدیده نمی‌کند. قطعا این گرانی سرسام‌آور برنده‌ای نخواهد داشت.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده