تاریخ: ۰۷ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۴۳
بازدید: ۱۳۸
کد خبر: ۲۶۴۹۱۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

معدن ارزشمند بوکسیت سرفاریاب، فرصتی که از کف می‌رود/ وعده‌های شعاری، دل‌خوشی‌های بی‌اساس و سر بی‌کلاه مردم

‌می‌متالز - معدن بوکسیت سرفاریاب که گفته می‌شود ظرفیت آن تا چهار میلیون تن هم می‌رسد، در سایه بی‌خیالی متولیان هیچ منفعتی برای این استان و مردم آن ندارد و زور دستور استاندار هم به توقف خام‌فروشی این سرمایه بی‌نظیر نرسید.

به گزارش می‌متالز، وقتی گفته می‌شود استان کهگیلویه و بویراحمد روی گنج خوابیده، اما شکم ساکنین این دیار گرسنه است، سخن به گزافی نیست چرا که در این استان معادن ارزشمندی وجود دارد که تاکنون نان روی سفره مردم نبردند و منفعتی برای استان نداشتند.

در این گزارش به یک معدن با ارزش در شهر نوپای سرفاریاب اشاره می‌کنیم که حتی بخشی از آن هم می‌تواند نه تنها در سرفاریاب بلکه در کل شهرستان چرام هم جوانان جویای کار را صاحب شغل و درآمد مستقیم و غیرمستقیم کند.

اما این اتفاق نیفتاد و این معدن مهم مثل دیگر معادن در این استان اسیر بی‌تدبیری و خام‌فروشی شد.

صحبت از معدن ارزشمند بوکسیت در شهر سرفاریاب با جمعیتی کمتر از سه هزار نفر است که بدون فرآوری و ارزش افزوده به صورت خام از این استان خارج می‌شود!

همه این‌ها در حالی است که استاندار کهگیلویه و بویراحمد برای توقف بارگیری از معدن بوکسیت این استان دستور اکیدی صادر کرد، اما این دستور روی کاغذ ماند و روزانه شاهد بارگیری ده‌ها تن مواد ارزشمند از معدن بوکسیت هستیم.

در همین زمینه، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد با تایید خام‌فروشی معدن بوکسیت سرفاریاب چرام، گفت: همه تلاش ما این است که شرکت ایمیدرو برای احداث یک کارخانه در کنار این معدن پای کار بیاید.

کریم روزبهان افزود: ایمیدرو این قول را داده و در حال تلاش برای عملیاتی شدن احداث کارخانه فرآوری بوکسیت است.

وی علاوه بر فراورده‌های سنگ بوکسیت، پودر آلومینیا در صنعت آلومینیوم سازی، سیمان و آجرنسوز را از فراورده‌های مهم این معدن برشمرد.

مدیرکل صمت تاکید کرد: تا کارخانه‌ای احداث نشود نمی‌شود در این زمینه برنامه‌ای داشت!

ضامن‌فر، مدیرکل جذب سرمایه‌گذاری استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در مورد برنامه تیم اقتصادی این استان گفت: به زودی مکاتبه‌ای را با رئیس‌جمهوری خواهیم داشت تا بلکه جلوی خام‌فروشی معادن این استان گرفته شود.

مکاتبه جدید استانداری برای توقف خام‌فروشی معادن این استان نشان می‌دهد که استاندار در ماه قبل یا ساده‌انگارانه فرماندار چرام را صدا زد که جلوی خام‌فروشی از معدن بوکسیت را بگیرد یا فکر همه جای کار را نکرد که آیا این دستورش قانونیست یا نه و آیا اصلا ضمانت اجرایی دارد؟

موضوعی که مدیرکل سرمایه‌گذاری استانداری در مورد آن می‌گوید: بالاخره برای افرادی پروانه بهره‌برداری از معادن صادر شده و گرفتن این حق از آن‌ها به راحتی نیست و عزم ملی می‌خواهد.

با این وجود و در حالی که مردم استان محروم کهگیلویه و بویراحمد با این دستورات کاغذی و وعده‌های رویایی احداث کارخانه سرشان گرم شده، در کنار دست مسوولان ما ذره ذره خاک ارزشمند این معدن به مقصد استان خراسان شمالی و برای شرکت ایمیدرو و آلومینا بارگیری می‌شود.

این خام‌فروشی و بارگیری معدن که از سوی برخی کارشناسان و دلسوزان به ” غارت خاک معادن کهگیلویه و بویراحمد” تعبیر شد در حالی است که برخی مسوولان متولی ما به احداث کارخانه از سوی بانی این کار دل خوش کردند.

رامین کشاورز یکی از بهره‌برداران معدن بوکسیت در کنار شرکت آلومینا است که در همین زمینه می‌گوید: مسوولان این استان در یک اقدام غیرقانونی دستور توقف عملیات بارگیری از این معدن را دادند و به قول خودشان دنبال احداث کارخانه هستند، اما محیط زیست همین استان با احداث کارخانه مخالفت کرده و معلوم نیست چرا این تصمیمات سلیقه‌ای و ناهماهنگ گرفته می‌شود.

کشاورز گفت: من هم به عنوان یک بهره‌بردار موافق احداث کارخانه فرآوری یا سیمان نسوز در کنار این معدن هستم و برای کارخانه سیمان نسوز متقاضی شدم و با مخالفت ادارات مرتبط مواجه شدم؛ احداث سایر کارخانه‌ها هم هزار و ۸۰۰ هکتار زمین می‌خواهد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب که به هیچ عنوان امکان احداث آن نیست.

بهره‌بردار معدن بوکسیت سرفاریاب ادامه داد: ۲۷ نفر در این معدن صاحب شغل شدند و معلوم نیست دستور توقف بارگیری از معدن با چه منطقی صادر شده در حالی که این مواد اولیه یک کارخانه آلومینوم‌سازی در خراسان شمالی است و البته آن‌ها هرجور باشد مواد اولیه‌اشان را تامین می‌کنند و این ما هستیم که متضرر می‌شویم.

وی با انتقاد از سیاست مدیرانی که به “گرگ می‌گوید بگیر و به میش می‌گوید بدو”، تصریح کرد: در یک مورد اداره راه و شهرسازی برای حمل هر تن مواد بوکسیتی از ما ۱۹۰ هزار تومان پول می‌گیرد، اما در جلسات حرف دیگری می‌زنند، چطور پول ما خوب است، اما بهره‌برداری و بارگیری بوکسیت خوب نیست!

کشاورز مصرف مواد اولیه کارخانه خراسان شمالی را سالیانه یک میلیون تن اعلام کرد و افزود: سهم برداشت ما از حجم ظرفیت معدن بوکسیت ۱۵ هزار تن است.

کشاورز توضیح داد: ۲ بهره‌بردار در حال برداشت از معدن بوکسیت هستند و در حال حاضر سهم برداشت یکی از بهره‌برداران هنوز تمام نشده و هم‌اینک در حال برداشت است، اما خود ما تا آبان‌ماه برداشتی نخواهیم داشت.

این بهره‌بردار با تایید ادامه برداشت مواد خام از این معدن بوکسیت و بی‌تاثیر بودن حکم استاندار به دلیل آنچه او دستوری غیرقانونی خواند، اظهار کرد: موضوع در دیوان عدالت طرح کردیم و توقف برداشت را با حکم قانونی منتفی می‌کنیم.

کشاورز استفاده از واژه خام‌فروشی را بزرگ‌نمایی و فهم اشتباه متولیان دانست و گفت: تا زمانی که کارخانه‌ای در کنار این معدن احداث شود باید برداشت از این معدن برای تامین مواد اولیه کارخانه دولتی ایمیدرو وابسته به وزارت صمت ادامه پیدا کند چرا که هم کارکنان آن بیکار می‌شوند و هم ما کارمان قانونی است و با دستور همین مدیران پروانه بهره‌برداری گرفتیم.

حالا با این وجود که اداره‌کل صمت دل به شعار ایمیدرو برای احداث کارخانه فرآوری بوکسیت دل خوش کرده، معاونت اقتصادی استاندار دل به مکاتبه با دولت بسته و بهره‌بردار این معدن هم پستش را به مجوز دولت گرم کرده، آنکه سرشان بی‌کلاه می‌ماند مردمی هستند که امیدوار بودند این نعمت خدادادی معدن ارزشمند بوکسیت زندگی و معیشت و بیکاری‌اشان را سامان دهد، اما نشد!

سوالی که همچنان پابرجاست این بوده که آقای استاندار و تیم اقتصادی او چه کاری مهم‌تر از سامان دادن به چهار معدن عظیم این استان دارند؟ معادنی که به گفته خود استاندار هیچ نقشی در توسعه این استان ندارند.

نکته بعدی اینکه چگونه است که اینقدر راحت به دستور نماینده عالی دولت در کهگیلویه و بویراحمد مبنی بر توقف خام‌فروشی از معادن بی‌اعتنایی می‌شود و مدیران متولی هیچ برنامه مشخص و عملیاتی برای معادن خاص این استان با ظرفیت قطعی بیش از چهار میلیون تن ندارند.

گزارش از کریم بنام

منبع: ریواس جنوب

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده