تاریخ: ۱۱ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۰:۱۵
بازدید: ۱۷۱
کد خبر: ۲۶۵۲۲۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو اتاق بازرگانی اراک؛

صادرات کشور باید بر افزایش ارزش‌افزوده مواد خام موجود متمرکز شود

‌می‌متالز - عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک، با بیان آنکه صادرات خام‌فروشی باید به سمت تولید محصولات با ارزش‌افزوده بیشتر تغییر مسیر دهد، گفت: از آنجا که می‌توان بخش عمده منابع ارزی مورد نیاز را از محل توسعه صادرات تامین کرد، افزایش صدور کالا‌های غیرنفتی برای کشور ضروری است.

به گزارش می‌متالز، مجتبی جلالوندی ، توسعه صادرات غیرنفتی کشور را ضروری ذکر و تصریح کرد: توسعه صادرات تنها از محل فروش منابع زیرزمینی بخصوص نفت، ارزش‌افزوده بالایی برای کشور ندارد و تنها می‌تواند بخشی از هزینه‌های جاری کشور را تامین نماید پس دولت باید از پتانسیل‌های موجود در دیگر بخش‌ها اعم از تولیدات کشاورزی، صنعتی و خدمات فنی و مهندسی بهره گیری کند.

وی ادامه داد: صدور مواد خام به هیچ وجه نمی‌تواند پایدار باشد چرا که با حصول فناوری‌های جدید، به تدریج نفت و یا دیگر منابع زیرزمینی ارزش خود را به عنوان انرژی از دست می‌دهند و دیگر نقش تعیین‌کننده‌ای در اقتصاد جهان نخواهند داشت کما اینکه در همین سال‌ها بسیاری از بازار‌های مالی جهان توانسته‌اند به درآمد‌های بسیار بیشتری دست یابند.

جلالوندی معتقد است: باید صادرات کشور از خام‌فروشی به سمت محصولات با ارزش‌افزوده بالا تغییر مسیر دهد و کالا‌هایی صادر شود که از انرژی تجدیدپذیر استفاده می‌‎کنند و می‌توان با کمترین برداشت از منابع زیرزمینی آن‌ها را از بخش تولید به بازار‌های هدف رساند.

وی اظهار داشت: همین اصل سبب شده که بسیاری از کشور‌های توسعه‌یافته، صادرات محصولات فناورانه و نوآورانه را در دستورکار خود قرار دهند چرا که با فروش این محصولات می‌توانند بالاترین ارزش‌افزوده ممکن را به دست بیاورند.

جلالوندی افزود: ایران گرچه در بسیاری از معادن و منابع طبیعی، کشوری غنی محسوب می‌شود و در موقعیت جغرافیایی بسیار ویژه‌ای نیز قرار دارد، اما نباید فراموش کرد که بزرگترین داشته هر سرزمینی، نیروی انسانی نخبه و متخصص آن است و تنها با اتکا به این سرمایه است که می‌توان مسیر توسعه را با بالاترین سرعت و کمترین هزینه طی کرد، ضمن آنکه تمام داشته‌های طبیعی تنها زمانی کارآمد و کارآ هستند که در خدمت اندیشه و ایده این افراد قرار بگیرند.

وی گفت: صادرات دارای دو بخش عرضه و تقاضا است و در برنامه ریزی باید به این دو بخش توجه و زیرساخت‌های آن را شناخت و محقق کرد. در طرف عرضه صادرات که بسیار اهمیت دارد، باید کالای با کیفیت و رقابت پذیر قابل مبادله مازاد بر مصرف داخلی در کشور تولید شود تا بتوان نسبت به صادرات آن اقدام کرد و در طرف دوم نیز می‌توان با استفاده از افزایش صادرات غیرنفتی، کاهش تقاضای کل را تا حدودی تقویت و در نتیجه تا حدود زیادی مشکلات فعلی و نیاز به منابع ارزی برطرف کرد.

جلالوندی تاکید کرد: صادرات غیرنفتی در اقتصاد‌های تک محصولی و نفتی یکی از بخش‌های مهم است که می‌تواند به تنوع بخشی در تجارت و اقتصاد کشور کمک شایانی کند بنابراین باید به آن توجه ویژه شود.

منبع: اگزیم نیوز

عناوین برگزیده