به گزارش میمتالز، از دلایل تصویب قانون آزاد سازی واردات خودرو، کنترل قیمت خودرو در بازار و فراهم سازی زمینه استفاده از خودروهای اقتصادی با کیفیتتر برای اقشار متوسط و ضعیف جامعه بوده است. گفتنی است به محض تصویب واردات خودرو قیمت ماشین که در سال گذشته اعداد غیر معقولی را به خود دیده بود روند کاهشی به خود گرفت.
نکته حائز اهمیت این است که اگر یکی از اهداف تصویب واردات خودرو، فراهم کردن بازار خرید ماشینهای با کیفیت اقتصادی برای اقشار متوسط و ضعیف جامعه است، تنها قرار گرفتن قیمت خودرو در رنج متوسط و ارزان (۴۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان) نیست که اهمیت دارد بلکه باید به هزینه نگهداری آن نیز توجه ویژهای شود.
هزینه نگهداری که شامل “قیمت لوازم یدکی” وهزینه تعمیرات مختلف است. با توجه به صفر بودن این خودرو ها، قبل از هر چیز قیمت لوازم یدکی مصرفی است که باید مورد توجه قرار گیرد. در قدمهای بعدی به ترتیب قیمت قطعات بدنه و ایمنی که معمولا در تصادفات آسیب خواهند دید و سپس قیمت لوازم یدکی و سایر قطعاتی که پس از چند سال استفاده مستهلک شده و نیاز به تعویض خواهند داشت. بدیهی است در صورتی که خودرو اقتصادی وارداتی در رنج قیمتی متوسط و ارزان نیز قرار گیرد، در صورتی که قیمت لوازم یدکی و هزینه نگهداری آنها متناسب با درآمد اقشار متوسط و ضعیف جامعه نباشد، عملا خرید این خودرو برای آنها امکان پذیر نخواهد بود.
درمصاحبه انجام شده با متخصصین “فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی یدک یار” با موضوع تاثیر واردات خودرو بر قیمت لوازم یدکی در پاسخ به سوال «آیا قیمت لوازم یدکی خودروهای وارداتی جدید در بازار هم رنج قیمت قطعات خودروهای اقتصادی قرار خواهد گرفت؟» گفت: طبیعتا لوازم یدکی خودروهای وارداتی باید وارد کشور شود.
بدیهی است که هر وارداتی توسط ارز صورت خواهد گرفت و هزینههای گمرکی نیز به آن تعلق میگیرد. از طرفی تجربه نشان داده قیمت لوازم یدکی یک خودرو بصورت مستقیم با تعداد عرضه آن خودرو ارتباط دارد و هرچه تعداد بیشتری از یک خودرو به خیابان بیاید، قطعات و لوازم آن بیشتر عرضه شده و نهایتا قیمت کمتری خواهند داشت؛ لذا باید گفت قیمت لوازم یدکی خودروهای وارداتی هرچقدر که به دلار، ارزان و اقتصادی باشد پس از ورود به کشورمان و عرضه در فروشگاهها قطعا توان رقابت با قیمت قطعات خودروهای اقتصادی امروزه بازار (۴۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان) مثل ال ۹۰، پژو ۲۰۷ و ۲۰۶، ساندرو و ... را ندارند. این خودروها در تیراژ بالا عرضه شده اند، کیفیتهای مختلفی از قطعات آنها در بازار یافت میشود و حتی بعضا قطعات آنها تولید داخل اند لذا طبیعی است حداقل تا چندین سال قیمت لوازم یدکی خودروهای وارداتی قابل مقایسه با خودروهای داخلی نباشند.
وی در ادامه در پاسخ به سوال «آیا با کاهش قیمت خودرو قیمت لوازم یدکی نیز کاهش خواهد یافت؟» گفت:
بصورت منطقی با واردات خودروهای با کیفیت باید شاهد کاهش قیمت خودرو در بازار باشیم. اما حتی با کاهش قیمت خودروهای داخلی نکته بسیار مهم این است که حجم زیادی از قطعات موجود در بازار لوازم یدکی خودرو، متناسب با قیمت خرید آنها قیمت گذاری و به فروش میرسند و هیچ تغییری در روند تامین قطعات مورد نیاز بازار “فروش قطعات خودرو” رخ نداده. از طرفی این بازار بصورت مستقیم تحت تاثیر نوسانات قیمت ارز است؛ لذا با فرض ثبات شرایط فعلی از هر نظر، بسیار بعید است با واردات و کاهش قیمت خودرو حداقل تا چند سال شاهد کاهش قیمت لوازم یدکی خودرو به میزان قابل توجه و ملموس باشیم.