تاریخ: ۱۴ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۴۲
بازدید: ۱۱۵
کد خبر: ۲۶۵۷۲۵
سرویس خبر : آهن و فولاد
کارشناس فولاد و آهن گفت:

صنایع کشور در حال پیر شدن است/ فناوری‌های جدید باعث رونق تولید می‌شود؟

‌می‌متالز - معضل انرژی در صنعت، نه تنها در مقوله آلودگی هوا تاثیر مستقیم دارد؛ بلکه در افزایش یا کاهش تولید نیز موثر است. در این خصوص، بسیاری از کشور‌ها به سمت صنایع سبز و استفاده از انرژی پایدار حرکت کرده‌اند. این روز‌ها که بحث فولاد سبز مطرح است با یک کارشناس فولاد و آهن گفتگو کردیم.

به گزارش می‌متالز، محمد عادل با اشاره به انرژی گفت: در بحث صنعت فولاد و گسترش تولید باید زیرساخت‌های لازم فراهم شود که اولین و مهم‌ترین گام در آن مقوله انرژی است، در این زمینه باید به درمان بلندمدت و موثر اندیشید.

وی تاکیدکرد: برای اینکه صنعت به تولید برسد انرژی بسیاری تحمیل می‌کند که پیرشدن صنایع بر میزان هدر رفت این انرژی موثر است؛ در صنایع که به روز شدند مصرف درست و بهینه انرژی به اهمیت پیدا می‌کند؛ بنابراین تولید و صنعت در شرایطی پیشرفت می‌کند که فناوری مربوط به آن به روز شود.

کارشناس فولاد و آهن درمان بلند مدت و موثر انرژی را در گسترش انرژی پایدار دانست و افزود: سوال این است چقدر در زمینه پیشبرد انرژی‌های پایدار، چون تامین انرژی خورشیدی و یا بادی سیاست‌گذاری و اقدام موثر انجام دادیم. این در حالی است که در کشور ما مناطق بکر و گسترده‌ای با قابلیت بالا در زمینه تامین انرژی پایدار (انرژی بادی، انرژی خورشیدی) وجود دارد که به درستی از آن‌ها استفاده نمی‌شود. باید در نظر داشت که هر تولیدکننده‌ای هزینه‌های تولید انرژی را درنظر می‌گیرد و بعد اقدام به تغییر آن می‌کند حال باید با طرح‌های تشویقی و انگیزه‌های این چنینی تولیدکننده‌ها را به استفاده از انرژی پاک ترغیب کرد. به طور خلاصه آنکه باید استفاده از انرژی پاک برای صنایع به صرفه باشد.

عادل ادامه داد: مقوله دیگری که باید به آن اشاره کرد آن است که شمار صنایعی که در کشور تاسیس می‌شود با شمار تأسیس نیروگاه‌های تامین برق در موازنه نیست؛ ما با همان بار برق، دست به گسترش صنایع و تولیدی‌ها می‌کنیم که این مسئله خود در معضل کمبود برق موثر است. مشکل کمبود برق و گاز مشکل جدیدی نیست؛ در تابستان با کمبود برق مواجه هستیم و در زمستان با کمبود گاز واگر با این روند پیش برویم تا چندسال آینده واردکننده انرژی خواهیم شد.

وی تصریح کرد: در حالی که تمام دنیا به فولاد سبز روی آوردند ما نیز کم‌کم باید از سوخت‌های فسیلی فاصله بگیریم؛ اگر مبحث انرژی در کشور حل شود؛ تولید نیز رونق میگیرد.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده