تاریخ: ۱۴ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۴۷
بازدید: ۱۴۶
کد خبر: ۲۶۵۷۲۷
سرویس خبر : آهن و فولاد
اظهارات و نظرات فعالان و کارشناسان درباره سهمیه بندی برق صنایع؛

نیمه تیر آغاز مرحله دوم سهمیه بندی برق صنایع / محدودیت برق به چه میزان در کاهش تولید زنجیره فولاد نقش دارد؟

‌می‌متالز - طبق پیش بینی سازمان هواشناسی خنکی و اعتدال هوا تا هفته آینده ادامه خواهد داشت که پیامد آن کاهش مصرف برق در بخش خانگی و افزایش سهمیه بیشتر برق برای صنایع خواهد بود.

به گزارش می‌متالز، مسوول خرید گروه صنعتی فولاد یزد گفت: فاز دوم سهمیه بندی برق از ۱۶ تیر آغاز و تا نیمه مرداد ادامه خواهد یافت و مرحله بعدی برق صنایع تا نیمه شهریور سهیمه بندی خواهد بود یعنی هر سه فاز سهمیه بندی برق، یکماهه است، اما همین محدودیت ها، کل زنجیره فولاد را تحت الشعاع قرار داده است، زیرا تمام بخش‌ای تولیدی در زنجیره صنعتی فولاد به هم وصلند.

خسرو حجتی افزود: مرحله اول سهمیه بندی برق به پایان رسید و فاز دوم سهمیه بندی برق به زودی برای فولاد سازان و واحد‌های تولید فولاد آغاز خواهد شد و امیدواریم با تعدیل شرایط جوی و خنکترشدن هوا، مصرف برق خانگی کاهش و سهمیه برق صنایع کشور از جمله فولادی‌ها، صنایع پتروشیمی و سیمان افزایش یابد.

وی سهمیه بندی برق را آسیب به کل زنجیره فولاد دانست و ادامه داد: محدودیت برق کل زنجیره فولاد را تحت الشعاع قرار می‌دهد. به عنوان مثال واحد ذوب فولاد در نبود برق مجبور به توقف فعالیت خود است و اگر نتواند ذوب بگیرد نیازی به آهن اسفنجی و خریداری آن نخواهد داشت؛ در نتیجه عرضه کنندگان و تولید کنندگان آهن اسفنجی تولید نخواهند داشت. از سوی دیگر به این دلیل که نمی‌تواند محصول تولیدی خود را به فروش برساند، گندله نمی‌خرد، واحد تولیدی گندله هم کنسانتره نمی‌خرد و فعالیت تولیدی زنجیره فولاد در نبود برق و انرژی متوقف خواهد شد.

این تحلیلگر بازار فولاد با اشاره به پایان مرحله اول سهمیه بندی برق صنایع تصریح کرد: سهمیه بندی برق صنایع قرار است در سه فاز انجام شود که فاز اول سهیمه بندی برق صنایع پایان یافته است و فاز دوم آن به زودی آغاز خواهد شد و امیدواریم با تعادل نسبی دمای هوا صنایع از سهمیه بندی برخوردار نشوند.

وی سهمیه بندی برق و تداوم خاموشی برق درصنایع را مرادف با توقف تولید دانست و افزود: شرایط صنایع به لحاظ تولید محصولات مناسب نیست تا پیش از سهمیه بندی برق درتمام ساعات شبانه روز واحد ذوب فعالیت داشت، اما در حال حاضر از ساعت ۲۲ شب تا ۸ صبح فقط یک شیفت واحد ذوب فعالیت دارد که بنظر می‌رسد مسوولان و سیاستگذاران نهاد‌های اجرایی کشور برای حمایت و پشتیبانی توجه ویژه به صنایع داشته باشند.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده