تاریخ: ۱۳ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۰۳
بازدید: ۱۰۰
کد خبر: ۲۶۵۵۲۷
سرویس خبر : آهن و فولاد
کارشناس صنعت فولاد از معضل خام فروشی می‌گوید

دلایل ۵گانه خام‌فروشی در کشور

‌می‌متالز - در نشستی که روز شنبه ۱۱ تیرماه، به مناسبت گرامی داشت روز صنعت و معدن برگزار شد، رئیس جمهور نسبت به مسئله خام‌فروشی ابراز نگرانی کرد؛ پیرامون این مسئله دبیر اتحادیه فروشندگان آهن مشهد، پنج عاملِ اهرم‌های دستوری، پیر شدن صنایع، تورم، نیاز به زنجیره مربوط به صنایع تامین و معادن و عدم ثبات در رویه تجارت را از دلایل خام‌فروشی در کشور دانست.

به گزارش می‌متالز، دبیر اتحادیه فروشندگان آهن مشهد با اشاره به معضل خام‌فروشی در کشور گفت: قطعا نه تنها در ایران بلکه در همه دنیا صادارت محصول نهایی بهتر از صادرات مواد اولیه است، اما تحقق این امر را باید در عمل سنجید و باید دید که چه مسائلی باعث می‌شود که ما اقدام به صادرات گسترده مواد اولیه و خام بکنیم در اینجا من چند عامل موثر در این زمینه را ذکر میکنم.

محمد عادل افزود: اولین مورد، اهرم‌های دستوری است که سیاست‌گذار‌ها و سیستم‌های دولتی ما به محصول نهایی وارد می‌کنند که می‌تواند اهرم قیمتی و یا ابزاری باشد؛ حال باید دید این اهرم‌ها چقدر فشار به تولیدکننده وارد می‌کند و روند تولید را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

به گفته وی، پیر شدن صنایع و به‌روز‌نشدن آن است که از نتایج این مسئله عدم استفاده درست انرژی و هدر رفت آن است؛ در اینجا باز با معضل کمبود برق مواجه خواهیم شد که نتیجه نهایی آن همیشه کاهش صادرات محصول نهایی است.

دبیر اتحادیه فروشندگان آهن مشهد سومین عامل خام‌فروشی را تورم دانست و گفت: تورم سومین عامل خام‌فروشی است که به نوعی می‌توان گفت در رأس سیاست‌های دیگر قرار گرفته است؛ حال باید دید مُسکن‌هایی که برای آن اعمال می‌شود و غالباً به شکل دستوری بر روی کالای نهایی تاثیر می‌گذارد تا چه حد کارگشا است و تا چه میزان بازار‌های جهانی را از آن می‌گیرد. چهارمین عامل نیاز به زنجیره مربوط به صنایع تامین و معادن است و باید دید که چقدر در این قسمت زیرساخت داریم که محصول خام برای کارخانه‌های تولیدی ارسال شود.

عادل تاکید کرد: پنجمین عامل ثبات رویه تجارت است؛ برای اینکه محصول خام به محصول نهایی تبدیل و جلوی صادرات مواد اولیه گرفته شود، نیاز به ثبات رویه تجارت و سیاست‌گذاری‌های مربوط به آن است؛ به طور مثال در همین ۴ ماه اخیر سال جاری تعداد کثیری از بخش‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هایی صادر شده که گاهی باهم در تناقض است و همین تولیدکننده را دچار ابهام و دردسر می‌کند.

دبیر اتحادیه فروشندگان آهن مشهد معتقد است، علاوه بر صادرات در بازار داخل نیز آن‌قدر با ابهاماتی مواجه هستیم که نتیجه‌ای جز رکود شدید نداشته است. در این خصوص باید با شرکت‌های تجاری و اتاق‌های بازرگانی گفتگو کرد که آیا ما همچنان بازار‌های گذشته را داریم و یا در صادرات به بازار‌های جدید چقدر پیشرفت داشتیم؛ چراکه محصول نهایی در بازار داخلی مازاد است و رکود ایجاد کرده است.

وی تاکید کرد: برای رفع معضل صادرات مواد خام، باید تمام این موارد بررسی و زیرساخت‌ها تولید محصول نهایی فراهم شود. بازار تجارت و صنعت در نهایت بنابر شرایط، خود راه را پیدا می‍ کند؛ گاهی اتفاق‌هایی در این بین می‌افتد که هیچکس آن را نمی‌خواهد، اما تا زیرساخت‌ها تغییر نکند چاره‌ای برای آن نیست.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده