تاریخ: ۱۵ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۳۹
بازدید: ۱۰۳
کد خبر: ۲۶۶۱۴۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

هم افزایی بخش صنعتی آذربایجان شرقی و معدن استان، کلید توسعه اقتصاد منطقه

‌می‌متالز - شرکت ریخته گری ماشین سازی تبریز و سازمان نظام مهندسی معدن آذربایجان شرقی تفاهم نامه مشترک همکاری به منظور هم افزایی و بهره برداری از توانمندی‌های علمی و امکانات طرفین امضا کردند.

به گزارش می‌متالز، این تفاهم نامه به منظور ایجاد و گسترش تعاملات و همکاری‌های علمی، فنی، پژوهشی و تحقیقاتی و بهره برداری از توانمندی‌های علمی و امکانات طرفین، به امضای علی سر رشته مدیر عامل شرکت ریخته گری ماشین سازی تبریز و غفور علوی رئیس سازمان نظام مهندسی معدن آذربایجان شرقی رسید.

هم افزایی بخش صنعتی آذربایجان شرقی و معدن استان، کلید توسعه اقتصاد منطقه


این تفاهم نامه در هشت محور همکاری برای انجام مطالعات پژوهشی و فناوری در زمینه توسعه دانش فنی و انتقال فناوری‌های مورد نیاز شرکت ها، ارائه خدمات علمی نظارتی و مشاوره‌ای در موضوعات مرتبط با نیاز‌های طرفین، توسعه و بومی سازی نیاز‌های طرفین، کمک به ارتقا علمی کارشناسان جهت آشنایی و یادگیری کاربردی علوم و فنون، بهره مندی از امکانات آزمایشگاهی و همکاری در زمینه تحقیق پژوهش و تبادل اطلاعات و اجرای پروژه‌های دانش بنیان، منعقد شده است و طبق مفاد این تفاهم نامه سازمان نظام مهندسی معدن استان در خصوص معرفی منابع تامین مواد اولیه معدنی در کشور و شرکت ریخته گری ماشین سازی تبریز حمایت لازم را انجام خواهد داد و شرکت ریخته گری ماشین سازی تبریز نیز عهده دار ساخت، تولید و تامین قطعات یدکی ماشین آلات مورد نیاز معادن استان و کشور خواهد شد.

حلقه اول تولید در هر صنعتی، معدن و صنایع معدنی است

غفور علوی رئیس سازمان نظام مهندسی معدن آذربایجان شرقی در امضای این تفاهم نامه همکاری به تشریح برخی دستاورد‌های همکاری با بخش صنعت، مخصوصا شرکت ریخته گری ماشین سازی تبریز اشاره کرد و گفت: در راستای حل مشکلات اقتصادی و رفع موانع تولید استان و کشور، در مسیر همکاری قدم گذاشتیم.
وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص "تولید" و تاکید به آن در شعار‌های چند سال گذشته، افزود: در راستای تحقق این فرمایشات و رونق صنعت و احیا بخش‌های تولیدی استان برآن شدیم، تفاهم نامه‌ای شرکت ریخته گری ماشین سازی تبریز برای گسترش تعاملات و بهره برداری از توانمندی‌های علمی و امکانات طرفین، منعقد کنیم.

هم افزایی بخش صنعتی آذربایجان شرقی و معدن استان، کلید توسعه اقتصاد منطقه

وی با بیان اینکه حلقه اول تولید در هر صنعتی، معدن و صنایع معدنی است، ادامه داد: شرکت ریخته گری ماشین سازی تبریز صنعت مادر استان است و بسیاری از قطعات مورد نیاز صنعت استان را تولید می‌کند و تامین مواد اولیه و مواد معدنی یکی از نیاز‌های بسیار مهم این تولیدات است.
علوی اضافه کرد: سازمان نظام مهندسی معدن استان برای ایفای نقش دز بحث معدن و صنایع معدنی نیاز به همکاری با بخش صنعت آذربایجان شرقی داشت و که اولین قدم را با شرکت ریخته گری ماشین سازی برداشتیم.

وی با بیان اینکه اگر مواد معدنی نباشد تولید اتفاق نمی‌افتد، گفت: با این تفاهم نامه صفر تا صد بحث تولید از تامین مواد اولیه تا ایجاد قطعه با همکاری و هم افزایی بین سازمانی بخش معدن و صنعت ممکن می‌شود، امکانات شرکت ریخته گری ماشین سازی تبریز و نیروی کار و متخصص سازمان نظام مهندسی معدن استان.
وی با اشاره به بازدید از کارگاه ریخته گری ماشین سازی تبریز، افزود: بازدید از مجموعه بسیار جالب بود، صمیمانه از کارکنانی که در خط مقدم تولیدات این کارخانه کار می‌کنند متشکریم چراکه آن‌ها سربازان گمنام خط مقدم تولید هستند که کلید حل مشکلات توسعه را در دست دارند.

لزوم احیا صنعت تولید ماشین آلات و تجهزات بهره برداری و اکتشاف معادن

علی سررشته، مدیرعامل شرکت ریخته گری ماشین سازی تبریز در امضای این تفاهم نامه همکاری، گفت: هفته صنعت و معدن را مغتنم شمردیم و جلسه‌ای مشترک با سازمان نظام مهندسی معدن آذربایجان شرقی در راستای بررسی ابعاد همکاری و نیاز‌های دو مجموعه برای توسعه اقتصاد استان برگزار کردیم.

وی با بیان اینکه در حین مذاکرات متوجه حلقه مفقوده‌ای بین صنعت و معدن در آذربایجان شرقی شدیم، افزود: در راستای تکمیل زنجیره معدن و بخش تولید در استان و کشور، تفاهم نامه‌ای دو جانبه فی مابین سازمان نظام مهندسی معدن استان و شرکت ریخته گری ماشین سازی تبریز در رابطه با ایجاد و انتقال دانش فنی، کارورزی و حمایت دو طرفه منعقد کردیم.

وی با اشاره به اینکه سازمان نظام مهندسی معدن آذربایجان شرقی اولین بار است که با شرکتی صنعتی وارد همکاری می‌شود، ادامه داد: این تفاهم نامه در ۱۱ ماده به منظور ایجاد و گسترش تعاملات و همکاری‌های علمی، فنی، پژوهشی و تحقیقاتی و بهره برداری از توانمندی‌های علمی و امکانات طرفین بسته شد و در فاز‌های بعدی سطح آن متفاوت خواهد بود و کارگروه‌هایی برای تعامل هرچه بیشتر تشکیل خواهد شد.

هم افزایی بخش صنعتی آذربایجان شرقی و معدن استان، کلید توسعه اقتصاد منطقه


سررشته با اشاره به اینکه منابع معدنی و صنایع وابسته به معدن، نقطه امید اقتصاد کشور است، ادامه داد: بهره برداری و اکتشافات معدنی نیازمند ماشین آلات و تجهیزات است و از طرفی تولید این قطعات نیازمند مواد اولیه معدنی، پس این همکاری دو جانبه قطعه نقطه عطفی برای بخش صنعت و معدن استان و کشور خواهد بود.

وی اضافه کرد: پیش نیاز توسعه، آماده سازی زیرساخت‌ها از جمله ساخت ماشین آلات و تجهیزات بهره برداری معادن است و احیا صنعت تولید ماشین آلات و تجهزات بهره برداری و اکتشاف معادن نیازمند توجه ویژه‌ای است.
وی افزود: قطعا شرکت ریخته گری ماشین سازی تبریز با ۵۵ سال سابقه در بخش تولید ماشین آلات و قطعات می‌تواند با همکاری مشترک سازمان نظام مهندسی معدن، پاسخگوی این نیاز‌ها باشد.

منبع: آژانس خبری تحلیلی نصر

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده