تاریخ: ۱۸ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۳۳
بازدید: ۱۰۸
کد خبر: ۲۶۶۱۶۴
سرویس خبر : انرژی
عباسی:

قطع برق صنایع و کشاورزان راه عبور از بحران کمبود برق نیست

‌می‌متالز - عضو کمیسیون انرژی مجلس، راه عبور از بحران کمبود برق در کشور را صرفه‌جویی مردم، اصلاح و تعویض وسایل سرمایشی و واردات برق دانست نه قطع برق صنایع و کشاورزان.

به گزارش می‌متالز، فریدون عباسی به قطع چاه‌های آب برخی مناطق کشور همچون شمال استان فارس واکنش نشان داد و گفت: در پی قطع برق این منطقه ۱۰۰ هزار تن محصولات گندم آن‌ها کاهش پیدا کرده است، بنابراین با توجه به مشکل پیش آمده وزارت نیرو باید موقعیت هر شهرستان را به درستی بسنجد چراکه برخی از شهر‌ها مواد غذایی کل کشور را تامین می‌کنند.

نماینده مردم کازرون و کوهچنار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قطع برق صنایع بزرگ و چاه‌های آب کشاورزی سبب بالا رفتن قیمت کالا‌های اساسی و حتی کالا‌های ساختمانی همچون سیمان می‌شود بنابراین نباید به صرف جلوگیری از قطع برق خانگی آن هم به هر قیمتی، برق صنایع و کشاورزان را قطع کرد چراکه این کار آسیب اقتصادی بسیاری برای کشور به دنبال دارد.

وی افزود: مدیریت مصرف برق بدون افزایش تولید، در حالی که مصرف بی‌رویه است امکان‌پذیر نیست و دولت چاره‌ای جز کمک گرفتن از مردم ندارد، درواقع مردم می‌توانند با کاهش مصرف به دولت در این زمینه یاری برسانند، هرچند در سنوات گذشته در کشور علاوه‌بر عدم ساخت نیروگاه به اندازه کافی، تعمیرات نیز به درستی انجام نشده است و از آنجا که پول بخش خصوصی کامل پرداخت نشده آن‌ها نمی‌توانند نیروگاه‌های خود را اورهال کنند.

عباسی با بیان اینکه دولت خاموشی‌های خانگی را هم به شهر‌های کوچک منتقل کرده و مناطق پرجمعیت را خاموشی نداده است و این از نظر خودشان به معنای مدیریت خاموشی‌ها است، اظهار کرد: "مرخصی فرستادن پرسنل صنایع" عنوانی است که دولت به جای تعطیلی صنایع استفاده می‌کند در حالی که این مرخصی به معنای تعطیلی صنایع است، بنابراین بازی با جملات به معنای مدیریت مصرف و توزیع برق نیست.

وی با ابراز نگرانی از عدم رشد اقتصادی کشور و گران شدن قیمت محصولات در پی قطع برق صنایع و چاه‌های آب کشاورزان، پیشنهاد کرد: در این شرایط لازم است از مردم خواسته شود با صرفه‌جویی به دولت کمک کنند چراکه تولید برق پروسه زمان‌بری است ولذا طی چند سال آینده صرفا با صرفه‌جویی می‌توان کمبود برق را جبران کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس بر اصلاح و بهسازی وسایل سرمایشی و تامین منابع مالی این مهم در بازه زمانی کوتاه تاکید کرد، گفت: واردات برق در پی توافق با کشور‌های همسایه نیز اقدام دیگری است که باید در اوج مصرف توسط وزارت نیرو با جدیت پیگیری شود بنابراین راه عبور از این بحران صرفه‌جویی مردم، اصلاح و تعویض وسایل سرمایشی و واردات برق است نه قطع برق صنایع و کشاورزان.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده