به گزارش میمتالز، قائممقام توسعه و تولید گروه صنعتی ایرانخودرو با اشاره به طرح تحول کیفیت که از محصول تارا آغاز شده است، گفت: «با اجرای این طرح خودمان را در معرض قضاوت مشتریان قرار دادهایم و برای دستیابی به اهداف کیفیت آماده پاسخگویی به مطالبات آنان هستیم.»
کیانوش پورمجیب در نشست خبری طرح تحول کیفیت با اصحاب رسانه اظهار کرد: «از طریق استقرار و توسعه آزمایشکنندهها و سختافزارهایی که کیفیت موتور و گیربکس محصولات تولیدی را کنترل میکند و قرار است مشابه آنها در خطوط تولید قطعهسازان نیز نصب شود، توانستیم با اطمینان طرح خدمات پس از فروش تارا را بهصورت آزمایشی به مرحله اجرا درآوریم و براساس برنامههای بهبود کیفی اجرا شده، کیفیت موتور و گیربکس تارا به قدری توسعه یافته است که مشتریان تا شش ماه اول نیاز به مراجعه به هیچ یک از نمایندگیهای خدمات پس از فروش ندارند.»
وی با بیان اینکه اگر برخلاف انتظار ما، مراجعهای در این زمینه صورت بگیرد، بسته جبرانی ویژهای برای جبران خسارت، به مشتریان تعلق خواهد گرفت، افزود: «بر اساس این طرح، مالکان تارا در صورت بروز مشکل در حوزه موتور و گیربکس میتوانند بدون دریافت نوبت به تمامی نمایندگیهای ایرانخودرو مراجعه کرده و پس از ۴۸ساعت، خودرو خود را دریافت کنند و درصورتیکه خودرو مشتریان پس از طی ۴۸ ساعت تعمیرات لازم را دریافت نکند، بستههای جبرانی و ویژهای برای دلجویی و جبران خسارت به مشتریان ارائه خواهد شد.»
قائممقام توسعه و تولید گروه صنعتی ایرانخودرو ادامه داد: «اگر این طرح موفقیتآمیز باشد، دستکم دو خودرو دیگر مشمول این طرح خواهند شد که یکی از آنها دناپلاس اتوماتیک خواهد بود، این محصول نیز به بلوغ کافی در زمینه موتور و گیربکس رسیده و سامانه موتوری آن مشابه تارا است.»
پورمجیب با اشاره به میزان خودروهای دارای کسری قطعه، یادآور شد: «طرح تحول کیفیت را در شرایطی آغاز کردیم که ۶۲هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو دارای کسری قطعه در ایرانخودرو وجود داشت و درحالحاضر با روند کاهشی شکلگرفته، وارد کانال ۲۲هزار دستگاه شدیم و براساس برنامهریزیهای صورتگرفته، میزان این خودروها تا پایان مردادماه صفر خواهد شد.»
وی تولید محصولات ایرانخودرو از ابتدای خردادماه بهصورت صددرصد عبور مستقیم از خط تولید به دست مشتریان را از تصمیمات قابلدفاع و جسورانه این خودروساز دانست و گفت: «هر ۳۰ثانیه یک خودرو در گروه صنعتی ایرانخودرو تولید میشود و درحالحاضر تیراژ تولید روزانه ۲۵۰۰ دستگاه است که بر اساس هدفگذاریهای صورتگرفته به روزانه ۲۹۰۰ دستگاه افزایش خواهد یافت.»
قائممقام توسعه و تولید گروه صنعتی ایرانخودرو با بیان اینکه روزانه از اقصا نقاط کشور، قطعه تهیه و وارد این خودروساز میشود تا بهصورت سه شیفت و شبانهروزی، خودرو تولید شود، در پاسخ به سوال «دنیای خودرو» مبنی بر اینکه با توجه به مشکل نقدینگی، معوقات سنگین قطعهسازان و عدمتعدیل قیمت در قراردادهای آنها تا چه اندازه امکان جهش کیفیت وجود دارد، گفت: «تدابیر لازم در این خصوص اندیشیده شده و با تشکیل تیم ویژه برای حل فوری مسایل قطعهسازان برآنیم تا مشکلات آنها را بهسرعت تجزیه و تحلیل و ریشهیابی کرده و برای حل آنها اقدام کنیم تا قطعات و مجموعهها به بهترین شکل ممکن تولید و تامین شوند. بر این اساس، هدفگذاری امسال ما، افزایش ۴۰درصدی کیفیت محصولات است.»
وی با اشاره به رونمایی از خودرو ریرا و بازتاب و استقبال خوب مردم از این محصول جدید و بهروز، اعلام کرد: «قالبهای اصلی ریرا در حال تولید است و در نیمه اول سال آینده به همراه یک محصول جدید دیگر (TF۲۱) که در روزهای آینده رونمایی میشود، عرضه خواهد شد.»
پورمجیب با اشاره به تفاوتهای خودرو دناپلاس نسبت به محصول پایه، گفت: «در تولید این محصول، تغییراتی روی پلتفرم صورت گرفت، ازجمله آن میتوان به قرار دادن یک رام جدید که به هیچ وجه با نسخه پیشین قابل مقایسه نیست، اشاره کرد. همچنین سیستم تعلیق جدید، سیستم برق و الکترونیک توسعه یافته و فرمان برقی ازجمله تغییرات این محصول است.»
وی همچنین از ارائه دو راهکار پیشنهادی فعالان صنعت خودرو و قطعهسازی در جلسه شورای امنیت ملی برای توقف تدریجی قیمتگذاری دستوری خودرو خبر داد.
رتبهبندی سازندگان لزوما مترادف با سطح کیفی قطعات آنها نیست
رئیس هیاتمدیره ساپکو نیز در این نشست، درخصوص رتبهبندی تامینکنندگان قطعات ایرانخودرو گفت: «رتبهبندی سازندگان لزوما مترادف با رتبه و سطح کیفیت قطعات تولیدی نیست؛ این شاخص براساس معیارهای سطح فناوری و توان تامین و سیستمهای کیفی سازنده تعیین میشود و تولیدکنندگان براساس این فاکتورها گروهبندی میشوند.»
سهراب برفروشان تصریح کرد: «رتبه شماره یک قطعهساز لزوما به معنی کیفیت بهتر قطعات آن نسبت به رتبه دوم نیست و تمامی قطعات تولید و عرضهشده از طرف حوزه کیفی محصولات ایرانخودرو ارزیابی میشود.»
وی با بیان اینکه ۲۷۹ پروژه ارتقای کیفیت در زنجیره تولید خودرو تعریف و جاری شده است، گفت: «هفت محصول جدید که قادر به پاسخگویی استانداردهای ۸۵گانه و رقابت با محصولات مشابه هستند تولید و عرضه خواهند شد و ۷۳پروژه برای محصولات در حال تولید در حوزه قوای محرکه، گیربکس، رنگ، استحکام و دوام بدنه نیز در حال اجراست که ثمرات این پروژهها در نیمهدوم امسال مشخص میشود. ۱۹۹ پروژه دیگر نیز تا پایان سال پیادهسازی خواهد شد.»
در ادامه این نشست، مدیرعامل شرکت خدمات پس از فروش ایرانخودرو (ایساکو) نیز اعلام کرد: «وضعیت خودروهای متوقع و متوقف نسبت به بهمنماه سال گذشته که طرح تحول کیفی را برنامهریزی و اقدامات مربوط به آن را آغاز کردهایم، ۶۵درصد بهبود یافته است.»
بابک سلاجقه افزود: «برای امسال، دستیابی به عدد ۸۱۰ را در شاخص رضایت مشتریان هدفگذاری کردهایم.»
وی ادامه داد: «درحالحاضر ۶۵۱ نمایندگی ایساکو در سراسر کشور فعال بوده و از ظرفیت پذیرش روزانه ۱۶هزار دستگاه خودرو برخوردار است.»
سلاجقه کاهش میزان خودروهای برگشتی به ۴۸ درصد، افزایش و ارتقای ۳۰درصدی سطح دانش و تخصص خدمات پس از فروش و نیز توسعه خدمات امدادی و افزایش چشمگیر سطح رضایتمندی مشتریان با توجه به رویکردهای نوآورانه و خلاقانه را ازجمله بهبودهای صورت گرفته شرکت ایساکو دانست.