به گزارش میمتالز، بابک سلاجقه افزود: خودرو از مواد فلزی، مواد پتروشیمی و موادی که از خارج میآوریم تشکیل شده است. هم اکنون مواد فلزی و پتروشیمی داخلی با قیمتهای آزاد و براساس قیمت دلار به فروش میرسند. مواد وارداتی هم به خاطر تحریمها، گرانتر به دست ما میرسند که همه اینها بر قیمت تمامشده خودرو اثر میگذارند. وی گفت: به طور مثال درخت سیمکشی یا دستهسیمی که در خودرو به کار میرود دارای ترمینالهایی است که از مواد فلزی با فناوری بالا تولید میشوند. در سالهای گذشته این مواد وارداتی بودند و امکان تولید آنها در داخل کشور نبود، اکنون تولید آنها داخلی شده، اما با قیمت بسیار بالایی به ما میفروشند یا مواد پتروشیمی موردنیاز برای ساخت بسیاری از قطعات را با اینکه تولید داخل هستند، نسبت به گذشته با چند برابر قیمت تهیه میکنیم. سلاجقه افزود: از طرفی کیفیت قطعات هم تا حد زیادی به کیفیت مواد اولیه بستگی دارد. اکنون ما ناچاریم اغلب مواد اولیه را از داخل تامین کنیم. در خصوص کیفیت، بارها به تولیدکنندگان مواد اولیه موضوعات را منتقل کردهایم و در این زمینه فقط خودروساز مقصر نیست بلکه باید به نقش صنایع دیگر هم توجه داشت.
منبع: دنیای اقتصاد