تاریخ: ۲۰ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۴۳
بازدید: ۱۲۹
کد خبر: ۲۶۶۵۴۵
سرویس خبر : آهن و فولاد
یک کارشناس فولادی پاسخ داد:

استفاده از انرژی‌های متعدد، تولید را افزایش می‌دهد؟

‌می‌متالز - فولاد را می‌توان وجه اشتراک تمام صنایع و تولیدات در نظر گرفت و گسترش تولید این محصول اهمیت چشمگیری در صنعت دارد، اما تبعات این گسترش تولید نباید در محیط‌زیست و سلامت بشر اختلال ایجاد کند، به همین منظور تولیدکنندگان فولاد به تولید فولاد سبز روی آوردند. در این خصوص تقی بهرامی، کارشناس فولاد گفت: جایگزین کردن زغال‌سنگ به گاز خود در کاهش آلاینده‌ها و انتشار کربن تاثیرگذار بوده است، اما باید به استفاده از هیدروژن نیز فکر کرد.

به گزارش می‌متالز، تقی بهرامی کارشناس فولادی با اشاره به فرآیند تولید فولاد سبز در کشور گفت: ما پیش از این، در کوره بلند‌ها از سنگ‌آهن و زغال‌سنگ و مازوت (ضایعات روغن) استفاده می‌کردیم که این برای محیط‌زیست مضر بود، اما اکنون که در فرایند تولید، از گاز استفاده می‌کنیم مشکل تاحدودی رفع شده و خط تولید فولاد در ایران اصولاً سبز است.

این کارشناس فولاد در ادامه افزود: با این وجود، ناچاریم در آینده به سراغ استفاده از هیدروژن نیز برویم. با وضعیت فعلی و اکتفا به گاز و برق ما در تولید رشد چندانی نخواهیم کرد. به طور مثال کشور چین هم‌اکنون از ما سنگ‌آهن می‌خرد و تبدیل به فولاد می‌کند و با چند برابر قیمتی که از ما سنگ را خریداری کرده، به کشور ما برمی‌گرداند.

وی ادامه داد: این مسائل برنامه‌ریزی دقیقی می‌خواهد و اگر از این قبیل انرژی‌ها به خوبی استفاده شود، افزایش تولید را مشاهده خواهیم کرد. قرار بود در سال ۱۴۰۰ تولید فولاد ما به ۵۵ میلیون تن برسد؛ ۱۵ میلیون تن صادرات و ۴۰ میلیون تن مصرف داخلی؛ این در حالی است که فرآیند تولید به شکل جدی هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی نشده است و ما در سال ۱۴۰۱ نیز به این هدف نمی‌رسیم.

بهرامی همچنین گفت: جایگزینی هیدروژن به کربن نیاز به تقویت سیستم دارد و تا سیستم هدفمند نداشته باشیم این موارد را نمی‌توان طرح‌ریزی و پیاده کرد.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده