به گزارش میمتالز، براساس تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیاتهای مستقیم، سازمان امور مالیاتی کشور میتواند برخی از مشاغل یا گروههایی از آنان را که میزان فروش کالا و خدمات سالانه آنها حداکثر ۱۰ برابر معافیت موضوع ماده (۸۴) این قانون باشد از انجام بخشی از تکالیف از قبیل نگهداری اسناد و مدارک موضوع این قانون و ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف کند و مالیات مؤدیان مذکور را به صورت مقطوع تعیین و وصول نماید. در مواردی که مؤدی کمتر از یک سال مالی به فعالیت اشتغال داشته باشد مالیات متعلق نسبت به مدت اشتغال محاسبه و وصول میشود.
براساس تصمیم دولت در سال جاری، سقف استفاده اصناف از تبصره ماده ۱۰۰ به ۱۰۰ برابر معافیت موضوع ماده ۸۴ افزایش پیدا کرده و به چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان رسیده است.
تعیین مالیات مقطوع مشمولان این ماده بهعهده سازمان امور مالیاتی است. سازمان در سالهای گذشته روالی برای تعیین مالیات مقطوع طی میکرد که چندان مبتنی بر دادهها و اطلاعات جمعآوریشده در سازمان نبود. از سال ۱۴۰۰ اطلاعات دستگاههای کارتخوان و گردش حساب مؤدیان در سازمان امور مالیاتی جمعآوری شده است و در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ نیز تمام ورودی به دستگاههای کارتخوان بهعنوان درآمد مشمول مالیات در نظر گرفته شده است؛ بنابراین براساس قانون، سازمان امور مالیاتی باید تمامی ورودی به دستگاههای کارتخوان را در تمامی مشاغل بهعنوان درآمد مشمول مالیات در نظر بگیرد و این موضوع یک الزام قانونی است.
با وجود این الزام قانونی اخیراً بحثهایی در خصوص کاهش درآمد مشمول مالیات برخی مشاغل از جمله سردفتران (۴۰ درصد از دریافتی به کسر ۴۰ درصد پرداختی به دفتریار/ کارکنان/ کانون)، کارشناس رسمی دادگستری (۶۰ درصد درآمد)، دفتریار اسناد رسمی (۶۰ درصد درآمد)، دفتر ازدواج و طلاق (۵۰ درصد درآمد) امور وکالت (۶۰ درصد درآمد) و آهنگری، تراشکاری، صافکاری، قیرپاشی و نقاشی قسمتهای مختلف خودرو نیز به دو حالت تقسیم شده است؛ در حالت اول ۳۰ درصد از اجرت و در حالت دوم ۳۰ درصد از اجرت و ۲۱ درصد از فروش لوازم مشمول مالیات خواهد شد.
این کاهش درآمد مشمول سبب شده است مالیات صنفی مانند دفترداران بهشدت کاهش یابد، بهطور مثال اگر ورودی به دستگاه کارتخوان یک سردفتر ۴۰۰ میلیون تومان باشد، ابتدا ۴۰ درصد از آن (۱۶۰ میلیون تومان) بهعنوان هزینههای مربوط به دفتریار، کانون و کارکنان حذف خواهد شد. در مرحله بعد ۴۰ درصد از ۲۴۰ میلیون تومان باقیمانده (۹۶ میلیون تومان) بهعنوان درآمد مشمول مالیات تعیین میشود.
سپس سقف معافیت مالیاتی تعیین شده که برابر با ۳۶ میلیون تومان در سال است نیز از این عدد کم میشود. ۶۰ میلیون باقیمانده در نرخ تعیینشده برای شناسایی سود فعالیت ضرب میشود، در نهایت از ۴۰۰ میلیون تومان ورودی دستگاه کارتخوان مربوط به یک سردفتر تنها ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود.
با وجود این کاهش قابل توجه مالیات که خود ابهام جدی دارد بهنظر میرسد که مالیات برخی سردفتران از این نیز رقم نیز کمتر بوده است بهطوری که در یک نمونه مالیات یکی از سردفتران با ورودی ۲۷۰ میلیون تومانی به دستگاه کارتخوان تنها حدود ۳۰ هزار تومان تعیین شده است. با توجه به این مساله لازم است سازمان امور مالیاتی نسبت به شیوه تعیین مالیات سردفتران شفافسازی کند.
منبع: خبرگزاری تسنیم