تاریخ: ۱۶ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۱۶
بازدید: ۷۱
کد خبر: ۲۶۶۸۱۹
سرویس خبر : آهن و فولاد
معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری سیمای اصفهان تأکید کرد؛

امکان تولید فولاد‌های ویژه در شرکت فولاد مبارکه

‌می‌متالز - معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه گفت: در کشور سالانه نیاز به ۱۵۰ هزار تن فولاد الکتریکی وجود دارد و شرکت فولاد مبارکه ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار تن از فولاد‌های ویژه را دارد که تولید بر اساس سفارش‌ها و نیاز کشور صورت می‌گیرد.

به گزارش می‌متالز، عباس اکبری محمدی معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه شامگاه چهارشنبه میهمان برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری سیمای اصفهان بود و به سؤالات مجری این برنامه این‌چنین پاسخ داد.

به‌تازگی دو طرح بزرگ در فولاد مبارکه افتتاح و به بهره‌برداری رسیده است. این طرح‌ها چه هستند؟

بله دو واحد اسمُز معکوس ثانویه (RO ۲) و واحد گز زدایی تحت خلأ (V.O.D و VD) فولاد سبا هم‌زمان با سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت به اصفهان افتتاح شد.

افتتاح واحد تصفیه‌خانه در فولاد سبا چه اهمیتی دارد؟

با راه‌اندازی این واحدِ تصفیه پساب ترکیبی و با استفاده از بازیافت آب صنعتی و بهداشتی، مصرف آب مجموعه فولاد سبا تا ۲۰ درصد کاهش می‌یابد. در فولاد سبا ظرفیت تصفیه ۴۸۰ مترمکعب پساب صنعتی وجود دارد. با اضافه شدن واحد جدید، بهره‌وری تصفیه‌خانه فولاد سبا بیشتر شده و درصد بازیافت آب صنعتی از پساب به نزدیک ۸۰ درصد می‌رسد.

راه‌اندازی واحد گاززدایی چه نقشی در توسعه صنعت فولاد کشور دارد؟

با توجه به افتتاح ایستگاه گاززدایی امکان تولید فولاد‌های الکتریکی یا سیلیکونی که در هسته موتور‌های الکتریکی و ژنراتور‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و همچنین ورق موردنیاز صنایع خودروسازی و نفت و گاز نیز فراهم می‌گردد. به خاطر داشته باشیم این قبیل محصولات پیش‌تر با خروج ارز زیاد از محل واردات تأمین می‌شد. تولید محصولات ویژه علاوه بر سودآوری بیشتر برای شرکت فولاد مبارکه، کشور را نیز به سمت خودکفایی و ارزآوری سوق می‌دهند.

ظرفیت تولید این قبیل محصولات ویژه در فولاد مبارکه چه میزان است؟

در کشور سالانه نیاز به ۱۵۰ هزار تن فولاد الکتریکی وجود دارد و شرکت فولاد مبارکه ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار تن از فولاد‌های ویژه را دارد که تولید بر اساس سفارش‌ها و نیاز کشور صورت می‌گیرد. امکان رفع صددرصدی نیاز کشور در حوزه فولاد‌های سیلیکونی تا مرحله تولید ورق گرم در فولاد مبارکه وجود دارد. همچنین برای تکمیل زنجیره و برای تبدیل به نورد سرد به سرمایه‌گذاری‌های جدید نیاز است که به‌زودی آغاز می‌شود.

نقش این محصولات در صنایع خودروسازی و صنایع نفت و گاز چیست؟

ورق‌های با استحکام بالا و فولاد‌های زنگ‌نزن نیز با توجه به افتتاح ایستگاه گاززدایی در فولاد مبارکه تولید خواهد شد. صنایع خودروسازی در دنیا به فولاد پراستحکام با وزن کمتر روی آوردند که مصرف سوخت را کاهش و ایمنی سرنشین را افزایش می‌دهد. در حال حاضر با این واحد گاززدایی شرایط برای تولید محصولات پراستحکام فراهم است.

فولاد مبارکه از سال گذشته وارد تولید فولاد‌های موردنیاز در صنایع نفت و گاز پتروشیمی شده و نزدیک ۵۰۰ هزار تن از این فولاد‌ها را تولید و با موفقیت تست کرده است و یکی از خط‌های انتقال مهم کشور یعنی خط گوره به جاسک، با محصولات فولاد مبارکه انجام گرفت. تولید این نوع فولاد سطح دانش بالایی را می‌طلبد، ضمن اینکه به دلیل تحریم‌ها واردات آن غیرممکن بود؛ ازاین‌رو با تولید این فولاد در شرکت فولاد مبارکه علاوه بر بی‌نیاز کردن کشور، سطح دانش ملی نیز ارتقا یافت. مجتمع فولاد سبا مجموعه‌ای با سطح فناوری بالاست که در حوزه اسلب نازک، کار خود را انجام می‌دهد و با توجه به ایجاد ایستگاه گاززدایی، اکنون توانایی تولید فولاد‌های ویژه برای محیط‌های نفت و گاز را دارد.

آیا می‌توان این قبیل محصولات را صادر کرد؟

هدف فولاد مبارکه تأمین نیاز بازار داخل است. در حال حاضر عمده محصولات فولاد مبارکه برای تأمین بازار داخل انجام می‌گیرد. در آینده اگر نیاز داخل کشور به شکل کامل تأمین شود، برای صادرات هم شرایط فراهم است.

در حال حاضر وضعیت تولید فولاد مبارکه چگونه است؟

با تلاش همکاران در گروه فولاد مبارکه رکورد‌های به‌یادماندنی در تولید به ثبت رسید. درمجموع محصولاتی که در گروه فولاد مبارکه تولید شد، جهش حدودا ۱۱ درصدی داشت و نزدیک ۲۵۰ هزار تن کلاف گرم، ۳۰۰ هزار تن تختال، ۲۵۰ هزار تن آهن اسفنجی و ۲۵۰ هزار تن گندله نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر تولید شد که امیدواریم بتوانیم در پایان سال جاری این افزایش تولید نسبت به سال قبل را حفظ کنیم.

محدودیت‌های موجود در حوزه انرژی چه تأثیری بر روند کاری فولاد مبارکه داشته است؟

متأسفانه امسال هم مثل سال قبل محدودیت انرژی برقرار است و باعث از دست رفتن بخشی از ظرفیت تولید از اواسط خردادماه شده و تا پایان تابستان این روند ادامه خواهد داشت، اما سعی شده برنامه تعمیرات اساسی خطوط تولید در زمان محدودیت رخ دهد و حداکثر استفاده از این زمان صورت گیرد تا پس از محدودیت‌ها تولید با قدرت انجام گیرد.

آیا فولاد مبارکه پروژه‌های دیگری در دست اقدام دارد؟

بله. یکی از این پروژه‌ها نیروگاه‌های حرارتی و خورشیدی با ظرفیت ۶۰۰ مگاوات است. این پروژه در ایران بی‌نظیر بوده و تاکنون ۲۵ درصد پیشرفت داشته است و امیدواریم تا پیش از محدودیت‌های سال آینده وارد مدار شود تا علاوه بر رفع مشکلات انرژی فولاد مبارکه به شبکه برق ملی نیز کمک کند. همچنین احداث نورد گرم ۲، واحد‌های نورد گرم و آهن اسفنجی در هرمزگان و نورد سرد در فولاد امیرکبیر کاشان ازجمله این پروژه‌ها هستند.

منبع: پایگاه خبری ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده