تاریخ: ۲۲ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۳۵
بازدید: ۱۷۸
کد خبر: ۲۶۷۰۰۷
سرویس خبر : قراضه و بازیافت

سد چینی در مسیر صعود قیمتی قراضه ترکیه و زغال سنگ استرالیا

‌می‌متالز - بانک مشترک المنافع استرالیا پیش‌بینی می‌کند که بهای زغال سنگ کک شوی صادراتی این کشور تا محدوده ۲۰۰دلار عقب نشینی قیمتی داشته باشد و در این محدوده نرخ که بالاتر از میانگین نرخ فروش آن در بلندمدت است، تثبیت شود. در عین حال، منابع پلتس از مانع جدید چینی در مقابل بهبود وضعیت بازار قراضه وارداتی ترکیه خبر می‌دهند.

به گزارش می‌متالز، پلتس در گزارش روزانه خود از روند معاملات بازار آهن و فولاد به رنج کشیدن بهای قراضه آهن وارداتی ترکیه در روز ابتدایی هفته جاری یعنی دوشنبه یازدهم جولای اشاره دارد. تعطیل‌شدن ترکیه به علت عید فطر باعث شده است تا از میزان تقاضا برای خرید محموله‌های جدید قراضه کاسته شود و بهای این محصول رنج بکشد. در عین حال، پیش‌بینی می‌شود که این روند تا روز چهاردهم جولای نیز ادامه داشته باشد. پلتس، پریمیوم قراضه وارداتی به ترکیه در روز دوشنبه یازدهم جولای را برابر ۴۱۰دلار به ازای هر تن اعلام کرد که نسبت به قیمت معامله در روز هشتم جولای رشد ۵۰سنتی داشت. در عین حال، منابع پلتس از ثبت‌سفارش خرید برای ۱۱محموله قراضه آهن توسط کارخانه‌های فولادی ترکیه پیش از تعطیلات عید فطر خبر دادند. اگرچه وضعیت بازار فولاد در ترکیه رو به بهبود است؛ اما تقاضای ضعیف برای فولاد در چین و کاهش مستمر نرخ فولاد در این کشور مانعی در مقابل صعود قیمت محصولات فولادی ترکیه و رشد نرخ قراضه وارداتی به این کشور است.

تثبیت نرخ زغال سنگ در کانال ۲۰۰ دلاری

نشریه پلتس در گزارش خود از روند معاملات زغال سنگ کک شو، از احتمال سقوط نرخ این محصول فوب استرالیا تا مرز ۲۰۰دلار به‌ازای هر تن و تثبیت قیمتی در این محدوده به نقل از بانک مشترک‌المنافع استرالیا خبر داد. در حالی که هر تن زغال سنگ کک شو فوب استرالیا در ابتدای جولای با نرخ ۳۰۲دلار به ازای هر تن به فروش می‌رفت، این نرخ در روز هشتم جولای به ۲۵۸دلار به ازای هر تن رسید. این محصول در ماه مارس امسال به رکورد قیمتی ۶۷۱دلار به‌ازای هر تن نیز دست یافته بود؛ اما افول فولادسازی در چین و کاهش تبعات اولیه جنگ روسیه و اوکراین بر بازار‌ها باعث شد تا بهای آن عقب نشینی کند.

بانک مشترک‌المنافع استرالیا برآورد می‌کند که بهای زغال سنگ کک شو فوب استرالیا در محدوده ۲۰۰دلار تثبیت شود. این رقم نسبت به رکورد قیمتی آن در سال‌جاری به مراتب کمتر است؛ اما از نرخ فروش آن در بلندمدت و در سال گذشته میلادی بیشتر است. تحریم روسیه و احتمال اختلال در عرضه این محصول مهم‌ترین دلایل تثبیت بهای زغال سنگ در نرخی بالاتر از میانگین نرخ فروش آن در بلندمدت است. روسیه تنها ۱۰‌درصد از تجارت زغال‌سنگ دریایی را به خود اختصاص داده، این در حالی است که سهم استرالیا از تجارت دریایی زغال سنگ به ۵۳‌درصد می‌رسد، بنابراین اثرگذاری اخبار استرالیا بر این بازار به‌مراتب بیشتر است. ظرف روز‌های گذشته، بارندگی‌های سیل آسا در برخی شهر‌های استرالیا آغاز شده و این موضوع با احتمال اختلال در عرضه، سیگنال افزایشی ضعیفی برای این بازار به همراه داشته است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده