تاریخ: ۲۰ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۱۶
بازدید: ۹۳
کد خبر: ۲۶۷۱۷۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
آذربایجان غربی استان طلایی کشور

آذربایجان غربی نیم درصد از طلای جهان را دارد

‌می‌متالز - عرصه‌های معدنی آذربایجان غربی ۳۳ میلیون تن ذخیره کانسنگ طلا، ۸ هزار و ۸۵۱ میلیون تن آهن و ۲۲۴ هزار تن کرومیت دارند.

به گزارش می‌متالز، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در نشستی با خبرنگاران گفت: با توجه به تحلیل‌ها و بررسی‌های حرفه از لحاظ فرایند زمین شناسی و تشکیل پوسته‌های معدنی، آذربایجان غربی جزو مناطق نادر شناسایی شده است که تمام اتفاقات زمین شناسی و تشکیل پوسته‌های معدنی در آن اتفاق افتاده است که نیم درصد از طلای جهان در این استان تشکیل شده وبه همین دلیل آذربایجان غربی استان طلایی کشور نامگذاری شده است.

عبدالحمید سرتیپی با اشاره به اینکه ۵۱ نوع ماده معدنی با ذخیره بیش از ۱۱ میلیارد تن در استان تا کنون کشف شده است گفت: استان آذربایجان غربی از لحاظ تعداد معادن در رتبه ۹، از نظر استخراج اسمی در رتبه ۱۷، از نظر ذخیره کشف شده در رتبه ۱۵ و از نظر ایجاد اشتغال در رتبه ۹ کشوری قرار دارد.

وی در ادامه عنوان کرد:: آذربایجان غربی دارای ۳ معدن طلا با ذخیره قطعی بیش از ۳۳ میلیون تن کانسنگ طلا، ۲۶ معدن آهن با ذخیره ۸ هزار و ۸۵۱ میلیون تن و ۳ معدن کرومیت با ذخیره ۲۲۴ هزار تن است که از مهمترین معادن استان نیز به شمار می‌روند

سرتیپی افزود:در حال حاضر ۵۱۸ معدن دارای پروانه بهره برداری معتبر با حجم استخراج سالانه بیش از ۱۸ میلیون و ۲۹۴ هزار تن انواع مواد معدنی و با ایجاد اشتغال مستقیم برای ۵ هزار و ۲۵۸ نفر وجود دارد و بیش از ۶۵ درصد از این معادن فعال می‌باشند

وی خاطرنشان کرد: طی ۳ ماهه نخست سال جاری در راستای صیانت از حقوق بیت المال یک هزار و ۱۴۹ میلیارد ریال حقوق دولتی از معادن استان اخذ و به خزانه مرکزی واریز شده است که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته ۲۰۰ درصد افزایش داشته است.

ظرفیت‌های صنعتی آذربایجان غربی

سرتیپی تصریح کرد: در حال حاضر ۲ هزار و ۲۱ واحد صنعتی در استان دارای پروانه بهره برداری معتبر می‌باشند که برای راه اندازی و بهره برداری از این واحد‌ها ۱۱۴ هزار و ۱۲۵ میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام شده و زمینه اشتغال مستقیم برای بیش از ۶۰ هزار نفر در این واحد‌های صنعتی مهیا شده است.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون ۵۸ واحد صنعتی با اخذ پروانه بهره برداری و توسعه‌ای وارد چرخه تولید شدند که برای راه اندازی این واحد‌های صنعتی در استان ۱۱ هزار و ۲۷۸ میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام و زمینه اشتغال مستقیم برای

مدیرکل صمت استان خاطر نشان کرد: در دهه تولید و تجارت امسال ۵ واحد و طرح صنعتی به عنوان واحد‌های برتر ملی از آذربایجان غربی انتخاب شده بودند که استان از این لحاظ در رتبه ۳ کشوری قرار دارد.

وی عنوان کرد: از کل واحد‌های صنعتی استان ۲۵ درصد بصورت نیمه فعال و یا غیر فعال می‌باشند که برای فعال سازی تعدادی از واحد‌های راکد اقداماتی انجام شده است و موانع و مشکلات پیشروی واحد‌های صنعتی، تولیدی و معدنی جهت بازگردانی به چرخه تولید هر هفته بصورت منظم در کارگروه تسهیل و رفع موانع مورد بررسی و رسیدگی قرار می‌گیرد.

مدیر کل صنعت، معدن وتجارت استان آذربایجان غربی افزود: از اول امسال ۳۴۲ جواز تأسیس برای احداث و راه اندازی واحد‌های صنعتی وتولیدی با پیش بینی سرمایه گذاری ۱۴۵ هزار و ۹۰۲ میلیارد ریال در استان صادر شده است که پیش بینی می‌شود زمینه اشتغال برای بیش از ۸ هزار نفر توسط این واحد‌ها فراهم گردد و از لحاظ صدور جواز تأسیس آذربایجان غربی در رتبه ۵ کشوری قرار دارد.

مدیرکل صنعت، معدن وتجارت استان آذربایجان غربی بیان کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان خرداد ماه ۴۶ هزار ۷۰۷ مورد بازرسی از واحد‌های صنفی و غیر صنفی انجام و ۴ هزار و ۸۲۳ فقره پرونده تخلفات صنفی به ارزش بیش از یک هزار ۱۱۰ میلیارد ریال تشکیل شده است که جهت رسیدگی نهایی به به مراجع ذیصلاح ارجاع گردید.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما آذربایجان غربی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده