تاریخ: ۲۲ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۰۵
بازدید: ۴۳۲
کد خبر: ۲۶۷۲۴۶
سرویس خبر : زمین شناسی
مدیرکل صمت آذربایجان غربی:

پروژه مطالعاتی و اکتشافی معادن جنوب آذربایجان غربی اجرا می‌شود

‌می‌متالز - مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی از انجام پروژه مطالعاتی و اکتشافی بزرگ معادن جنوب استان خبر داد.

به گزارش می‌متالز، عبدالحمید سرتیپی عصر چهارشنبه در دیدار با نماینده، ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه اظهار کرد: جهت بهره برداری بهتر و بیشتر از ظرفیت معادن استان یک پروژه مطالعاتی و اکتشافی بزرگی در جنوب استان که در شهرستان‌های تکاب، شاهین دژ، بوکان، میاندوآب و مهاباد در آینده نزدیک به اجرا می‌شود.

وی عنوان کرد: این پروژه که با نظر مساعد استاندار در جنوب استان اجرا خواهد شد در نوع خود یک پروژه بی نظیر محسوب می‌شود و هزینه‌های انجام مطالعات اکتشافی این پروژه را سازمان‌های توسعه‌ای از جمله سازمان زمین شناسی و ایمیدرو پرداخت خواهند کرد و در این پروژه بیش از ۳۰۰ نفر از کارشناسان خبره کشور حضور خواهند داشت.

سرتیپی با اشاره به اینکه ۵۱ نوع ماده معدنی با ذخیره بیش از ۱۱ میلیارد تن در استان تا کنون کشف شده است گفت: استان آذربایجان غربی از لحاظ تعداد معادن در رتبه ۹، از نظر استخراج اسمی در رتبه ۱۷، از نظر ذخیره کشف شده در رتبه ۱۵ و از نظر ایجاد اشتغال در رتبه ۹ کشوری قرار دارد.


فعالیت ۵۱۸ معدن دارای پروانه بهره برداری در آذربایجان غربی


وی در ادامه عنوان کرد: آذربایجان غربی دارای ۳ معدن طلا با ذخیره قطعی بیش از ۳۳ میلیون تن کانسنگ طلا، ۲۶ معدن آهن با ذخیره ۸ هزار و ۸۵۱ میلیون تن و ۳ معدن کرومیت با ذخیره ۲۲۴ هزار تن است که از مهمترین معادن استان نیز به شمار می‌روند.

سرتیپی افزود: در حال حاضر ۵۱۸ معدن دارای پروانه بهره برداری معتبر با حجم استخراج سالانه بیش از ۱۸ میلیون و ۲۹۴ هزار تن انواع مواد معدنی و با ایجاد اشتغال مستقیم برای ۵ هزار و ۲۵۸ نفر وجود دارد و بیش از ۶۵ درصد از این معادن فعال می‌باشند

وی خاطرنشان کرد: طی ۳ ماهه نخست سال جاری در راستای صیانت از حقوق بیت المال یک هزار و ۱۴۹ میلیارد ریال حقوق دولتی از معادن استان اخذ و به خزانه مرکزی واریز شده است که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته ۲۰۰ درصد افزایش داشته است.

سرتیپی با اشاره به عملکرد اداره کل صمت استان در تنظیم بازار عنوان کرد: پس از مردمی سازی یارانه‌ها و آزاد سازی قیمت‌ها، در راستای جلوگیری از تخلفات و سو استفاده‌های احتمالی ثبت نام واحد‌های صنعتی، تولیدی، صنفی و معدنی را در سامانه جامع تجارت که در سال‌های گذشته نیز اقداماتی صورت گرفته بود را تسریع بخشیدیم.

مدیرکل صمت استان اضافه کرد: تمامی واحد‌های تولید کننده و وارد کننده ملزم به ثبت نام در سامانه جامع تجارت می‌باشند و واحد‌های تولید کننده و وارد کننده کالا‌ها که مشمول در یافت کد شناسه کالاهستند باید قیمت تولید کننده، وارد کننده و قیمت مصرف کننده را در این سامانه ثبت و کد شناسه کالا خود را دریافت کنند در غیر این صورت کالای تولیدی و یا وارداتی بدون شناسه در سطح عرضه تخلف محسوب شده و با خاطیان امر مطابق قانون نظام صنفی رفتار خواهد شد.


روزانه نزدیک به ۱۰۰ تیم بازرسی در استان اقدام به بازرسی از واحد‌های صنفی و غیر صنفی می‌کنند


سرتیپی با اشاره به عملکرد صمت استان در حوزه نظارت و بازرسی گفت: روزانه نزدیک به ۱۰۰ تیم بازرسی در استان اقدام به بازرسی از واحد‌های صنفی و غیر صنفی می‌کنند که از ابتدای سال جاری تا پایان خرداد ماه ۴۶ هزار و ۷۰۷ مورد بازرسی انجام و ۴ هزار و ۸۲۳ فقره پرونده تخلفات صنفی به ارزش بیش از یک هزار و ۱۱۰ میلیارد و ۵۵۸ میلیون ریال تشکیل شده است که جهت رسیدگی و صدور حکم نهایی به مراجع ذیصلاح ارجاع گردیده است.

وی خاطرنشان کرد: وزارت صمت در راستای هوشمندسازی بازرسی از واحد‌ها اقدام به راه اندازی سامانه پاسخگویی یکپارچه در کشور کرده است که تمام شکایت‌ها از طریق سامانه شبانه روزی ۱۲۴ بطورمتمرکز پس از ثبت از طریق هموطنان گرامی توسط کارشناسان سازمان حمایت بررسی و به استان‌های جهت رسیدگی ارجاع داده می‌شود.

نماینده، ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه نیز در این دیدار با بیان اینکه تمامی فعالیت‌های اقتصادی در استان باید منجر به ثروت آفرینی عمومی شود، گفت: تمام فعالیت‌های اقتصادی استان اعم از تولید، توزیع و تجارت باید به سمت ثروت آفرینی عمومی سوق داده شوند با ثروت آفرینی عمومی زمینه رفاه و آسایش عموم مردم فراهم خواهد شد.


تولیدکنندگان باید قبل از تولید محصول زمینه فروش کالا‌های تولیدی خود را فراهم کنند


حجت الاسلام سیدمهدی قریشی افزود: با توجه به مزیت‌های تجاری و صادرات در استان از جمله هم مرز بودن با چند کشور و دروازه ورود به اروپا، بایستی جهت توسعه تجارت و بازرگانی استان، اقدامات بیشتری صورت گیرد بخصوص در زمینه صادرات محصولات و تولیدات داخل استان و ایجاد بازار فروش برای محصولات استان که در این زمینه وزارت صمت و اتاق بازرگانی می‌توانند نقش بسزایی داشته باشند.

امام جمعه اروویه تأکید کرد: تولیدکنندگان باید قبل از تولید محصول زمینه فروش کالا‌های تولیدی خود را فراهم کنند تا پس از تولید با مشکل فروش مواجه نشوند و در این خصوص رایزنان بازرگانی می‌توانند نقش بسزایی را ایفا کنند.

نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه ارومیه در این دیدار تصریح کرد: آذربایجان غربی از نظر ذخایر و مواد معدنی ظرفیت بسیار مطلوبی دارد و باید از این ظرفیت در راستای توسعه اقتصادی استان و ثروت آفرینی عمومی بهره برد و گزارشات ارائه شده از سوی مدیرکل صمت استان امیدوار کننده بود و امید این داریم که این عملکرد سیر صعودی خود را طی کند.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده