تاریخ: ۲۰ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۳۸
بازدید: ۲۱۰
کد خبر: ۲۶۷۱۵۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی

نشست خبری مدیر کل صمت استان برگزار شد

‌می‌متالز - نشست خبری مدیر کل صمت استان در واحد تولیدی صنعتی شیر پگاه ارومیه با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، عبدالحمید سرتیپی مدیر کل صنعت، معدن وتجارت استان آذربایجان غربی در این نشست اظهار کرد: یکی دیگر از مزیت‌ها و ظرفیت‌های لازم برای توسعه اقتصادی استان وجود منابع آب، خاک و ذخایر معدنی می‌باشد که آذربایجان غربی نیز از این منابع بخوبی برخوردار است و می‌تواند از این لحاظ در رسیدن به توسعه اقتصادی مطلوب با برنامه ریزی دقیق رسید.

وی افزود: مهمترین مزیت و ظرفیتی که برای توسعه اقتصادی استان و منطقه تأثیر بسزایی دارد ظرفیت منابع معدنی و صنایع معدنی می‌باشدو با توجه به تحلیل‌ها و بررسی‌های که بصورت حرفه‌ای و عملی انجام شده است از لحاظ فرایند زمین شناسی و تشکیل پوسته‌های معدنی، آذربایجان غربی جزو مناطق نادر شناسایی شده است که تمام اتفاقات زمین شناسی و تشکیل پوسته‌های معدنی در آن اتفاق افتاده است که نیم درصد از طلای جهان در این استان تشکیل شده و آذربایجان غربی را به عنوان استان طلایی کشور نامگذاری کرده است.

سرتیپی تصریح کرد: در حال حاضر ۲ هزار و ۲۱ واحد صنعتی در استان دارای پروانه بهره برداری معتبر می‌باشند که برای راه اندازی و بهره برداری از این واحد‌ها ۱۱۴ هزار و ۱۲۵ میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام شده و زمینه اشتغال مستقیم برای بیش از ۶۰ هزار نفر در این واحد‌های صنعتی مهیا شده است.

مدیرکل صمت استان عنوان کرد: از کل واحد‌های صنعتی استان ۲۵ درصد بصورت نیمه فعال و یا غیر فعال می‌باشند که برای فعال سازی تعدادی از واحد‌های راکد اقداماتی انجام شده است و موانع و مشکلات پیشروی واحد‌های صنعتی، تولیدی و معدنی جهت بازگردانی به چرخه تولید هر هفته بصورت منظم در کارگروه تسهیل و رفع موانع مورد بررسی و رسیدگی قرار می‌گیرد.

سرتیپی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون ۵۸ واحد صنعتی با اخذ پروانه بهره برداری و توسعه‌ای وارد چرخه تولید شدند که برای راه اندازی این واحد‌های صنعتی در استان ۱۱ هزار و ۲۷۸ میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام و زمینه اشتغال مستقیم برای ۷۰۵ نفر در این واحد‌ها فراهم شده است که از این لحاظ اذربایجان غربی در رتبه هشتم کشوری قرار گرفته است.

مدیر کل صنعت، معدن وتجارت استان آذربایجان غربی افزود: از اول امسال ۳۴۲ جواز تأسیس برای احداث و راه اندازی واحد‌های صنعتی وتولیدی با پیش بینی سرمایه گذاری ۱۴۵ هزار و ۹۰۲ میلیارد ریال در استان صادر شده است که پیش بینی می‌شود زمینه اشتغال برای بیش از ۸ هزار نفر توسط این واحد‌ها فراهم گردد و از لحاظ صدور جواز تأسیس آذربایجان غربی در رتبه ۵ کشوری قرار دارد.

سرتیپی با اشاره به وضعیت فعلی معادن استان گفت: در حال حاضر ۵۱۸ معدن دارای پروانه بهره برداری معتبر با حجم استخراج سالانه بیش از ۱۸ میلیون و ۲۹۴ هزار تن انواع مواد معدنی و با ایجاد اشتغال مستقیم برای ۵ هزار و ۲۵۸ نفر وجود دارد و بیش از ۶۵ درصد از این معادن فعال می‌باشند و بقیه نیز به دلیل مواجه شدن با برخی از مشکلات غیر فعال می‌باشند که در تلاش هستیم تا با رفع موانع پیش رو این معادن را به چرخه تولید بازگردانیم.

وی خاطرنشان کرد: طی ۳ ماهه نخست سال جاری در راستای صیانت از حقوق بیت المال یک هزار و ۱۴۹ میلیارد ریال حقوق دولتی از معادن استان اخذ و به خزانه مرکزی واریز شده است که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته ۲۰۰ درصد افزایش داشته است.

سرتیپی خاطر نشان کرد: در دهه تولید و تجارت امسال ۵ واحد و طرح صنعتی به عنوان واحد‌های برتر ملی از آذربایجان غربی انتخاب شده بودند که استان از این لحاظ در رتبه ۳ کشوری قرار دارد.

مدیر کل صمت با اشاره به مواد معدنی کشف شده در استان گفت: ۵۱ نوع ماده معدنی با ذخیره بیش از ۱۱ میلیارد تن در استان تا کنون کشف شده است که یک طرح اکتشافی بزرگ از تکاب تا مهاباد با نظر مساعد استاندار محترم اجرا خواهد شد.

وی در ادامه عنوان کرد: استان آذربایجان غربی از لحاظ تعداد معادن در رتبه ۹، از نظر استخراج اسمی در رتبه ۱۷، از نظر ذخیره کشف شده در رتبه ۱۵ و از نظر ایجاد اشتغال در رتبه ۹ کشوری قرار دارد.

سرتیپی تصریح کرد: آذربایجان غربی دارای ۳ معدن طلا با ذخیره قطعی بیش از ۳۳ میلیون تن کانسنگ طلا، ۲۶ معدن آهن با ذخیره ۸ هزار و ۸۵۱ میلیون تن و ۳ معدن کرومیت با ذخیره ۲۲۴ هزار تن است که از مهمترین معادن استان نیز به شمار می‌روند.

مدیرکل صنعت، معدن وتجارت استان آذربایجان غربی بیان کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان خرداد ماه ۴۶ هزار ۷۰۷ مورد بازرسی از واحد‌های صنفی و غیر صنفی انجام و ۴ هزار و ۸۲۳ فقره پرونده تخلفات صنفی به ارزش بیش از یک هزار ۱۱۰ میلیارد ریال تشکیل شده است که جهت رسیدگی نهایی به به مراجع ذیصلاح ارجاع گردید.

منبع: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده