تاریخ: ۲۰ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۴۰
بازدید: ۱۵۹
کد خبر: ۲۶۶۹۴۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیر کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی:

نیازمند ایجاد واحد‌های فرآوری طلا در استان هستیم

‌می‌متالز - نبود واحد‌های فرآوری طلا و ناتوانی در شناسایی سایر معادن گرانبها در استان آذربایجان غربی، از عوامل محرومیت در حوزه معادن استان علیرغم ظرفیت‌های بالای معدنی به شمار می‌رود.

به گزارش می‌متالز، مدیرکل صنعت معدن و تجارت آذربایجان غربی در نشست خبری با اشاره به اینکه این استان دارای یک میلیارد و ۲۰۰ تن ذخایر معدنی است، گفت: آذربایجان غربی دارای معادن گران‌بهایی نظیر طلا، تیتانیوم و... بوده، اما متأسفانه واحد‌های فرآوری مناسبی در استان وجود ندارد.

عبدالحمید سرتیپی با بیان اینکه آذربایجان غربی، ۳۰ تا ۳۵ درصد از نیاز طلای کشور را تأمین می‌کند، افزود: ظرفیت و پتانسیل تولید مواد فلزی و غیرفلزی از معادن استان بالا بوده، اما نیازمند شناسایی و توسعه بهره‌برداری از آن‌ها هستیم.

وی، حلقه مفقوده بهره ری آذربایجان غربی از وجود معادن را، نواقص موجود در حوزه اکتشاف دانست و ادامه داد: از اواسط ماه آینده پروژه بزرگ و گسترده‌ای از معادن شهرستان‌های تکاب تا شاهین دژ، بصورت ژئوفیزیک هوایی تا یک مگای پروژه انجام خواهد شد تا معادن بزرگتری کشف و سرمایه آن نصیب استان شود.

این مسوول در ادامه، خام فروشی، استقبال کم سرمایه‌گذاران بزرگ، بی‌‍بهره بودن از تکنولوژی‌های نوین و ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی به روز را از مهمترین موانع توسعه معادن استان دانست و که رفع آن‌ها نیازمند حمایت جدی مسوولان است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی، ساده‌سازی ضوابط سرمایه‌گذاری برای ورود سرمایه‌گذاران و ایجاد واحد‌های فرآوری برای فعالیت در بخش معادن استان را نیز مورد تأکید قرار داد و گفت: با نظر استاندار محترم در حال شناسایی سرمایه‌‎گذار قوی برای فرآوری طلا هستیم.

وی با بیان اینکه آذربایجان غربی یک استان طلاخیز است و در حوزه سنگ‌های تزئینی نیز در رتبه‌های نخست کشوری قرار دارد، جذب سرمایه‌گذاری در این بخش را عامل مهمی برای تبدیل آذربایجان غربی به قطب معدنی کشور دانست.

این مسوول با اشاره به سهم بالای استان در بخش معادن کشور، ابراز امیدواری کرد که با تدابیر و حمایت‌های دولت شاهد بهره‌برداری بیشتر از معادن استان و اشتغال‌آفرینی در این بخش باشیم.

منبع: ایران آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده