تاریخ: ۱۲ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۵۰
بازدید: ۱۵۰
کد خبر: ۲۶۶۲۶۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
استاندار آذربایجان‌غربی:

آذربایجان غربی مهیای جذب سرمایه‌های کلان/ زمینه سرمایه‌گذاری فراهم است

‌می‌متالز - استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه این استان ظرفیت‌های بسیاری برای جذب سرمایه‌های بخش خصوصی، دولتی و خصولتی دارد، گفت: همه نهاد‌ها اعم از دستگاه‌های اجرایی، نهاد‌های قضایی، ائمه جمعه و دیگر ارگان‌ها زمینه را برای سرمایه‌گذاری در استان فراهم کرده‌اند.

به گزارش می‌متالز، محمدصادق معتمدیان عصر یکشنبه در دیدار مدیران شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) در ارومیه افزود: فرصت‌ها و پیشران‌های اقتصادی کم نظیری در آذربایجان غربی وجود دارد که می‌توان سرمایه‌گذاری سودآوری روی آن‌ها داشت.

وی با اشاره به ظرفیت بالای استان در بخش‌های معدن، تجارت بین‌الملل، کشاورزی و صنایع تبدیلی اضافه کرد: این حوزه‌ها می‌توانند زمینه‌ای برای حضور سرمایه‌گذاران بویژه شستا باشند که امیدواریم این همکاری شکل اجرایی بگیرد.

معتمدیان ادامه داد: پیشران‌های اقتصادی قابل توجهی برای استان تعیین شده که بخش معدن از جمله مهمترین آنهاست و درصددیم از این ظرفیت بالقوه برای رسیدن به رشد اقتصادی ۹ درصدی تعیین شده برای سال جاری، استفاده کنیم.

استاندار آذربایجان غربی اظهار کرد: این استان از مناطق غنی معدنی کشور به شمار می‌رود بطوریکه ما رتبه اول تولید شمش طلا را در اختیار داریم و علاوه بر آن، معادن خوبی در حوزه پلی متال، مس، تیتان و سنگ‌های تزیینی در استان وجود دارد و می‌توان در بخش‌های مختلف شناسایی، اکتشاف و فرآوری مواد معدنی از ظرفیت سرمایه گذاری شستا استفاده کرد.

معتمدیان با اشاره به وجود نزدیک به یک هزار کیلومتر مرز این استان با سه کشور از جمله ترکیه یادآور شد: این استان، بیشترین زیرساخت تجاری شامل ۹ گمرک و پنج پایانه صادراتی را در اختیار دارد که از این ظرفیت به بهترین شکل ممکن باید استفاده کنیم.

وی با اشاره به وجود سه فرودگاه در آذربایجان غربی و حداقل ۱۰ فرودگاه در مناطق نزدیک به این استان در کشور‌های همسایه تاکید کرد: همچنین وجود منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو و ۲ منطقه ویژه اقتصادی مصوب در ارومیه و سلماس از ظرفیت‌های مهم این منطقه به شمار می‌رود که ظرفیتی بالقوه برای سرمایه گذاری است.

وی گفت: فردا، دوشنبه نخستین پرواز ارومیه - اربیل در منطقه شمال عراق از فرودگاه شهید باکری انجام می‌شود که می‌توان آن را زمینه ساز تحول در حوزه مسافری بین ۲ منطقه مهم دانست.

استاندار آذربایجان غربی، گردشگری را از دیگر پیشران‌های توسعه‌ای استان برشمرد و افزود: وجود بیش از یک هزار و ۷۰۰ اثر تاریخی ثبت ملی و چهار اثر ثبت جهانی، جاذبه‌های طبیعی و چهار فصل بودن استان، زمینه‌های مهم سرمایه گذاری در این بخش هستند.

معتمدیان از تولید میلیون‌ها تُن محصولات کشاورزی در آذربایجان غربی خبر داد و اظهار کرد: فقط میزان تولید سیب در استان بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تُن در سال است که بخشی از آن به کنسانتره تبدیل می‌شود البته سال گذشته ۵۰۰ هزار تُن صادرات از این محصول داشتیم.

وی ادامه داد: ما آماده جذب سرمایه و اشتقبال از سرمایه گذاران در صنایع تبدیلی حوزه‌های کشاورزی از جمله برای محصولات سیب و انگور این استان هستیم.

وی اضافه کرد: البته با وجود این همه غنا در بخش‌های مختلف، در حوزه بیکاری، تورم و شاخص‌های دیگر اقتصادی مشکلات جدی در آذربایجان غربی وجود دارد که امیدواریم با سرمایه گذاری و تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی که ۴.۵ درصد آن از طریق جذب سرمایه اتفاق خواهد افتاد، زمینه برای توسعه استان فراهم شود.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) آذربایجان غربی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده