تاریخ: ۲۸ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۵۴
بازدید: ۱۶۸
کد خبر: ۲۶۷۵۸۴
سرویس خبر : زمین شناسی
رییس سازمان نظام مهندسی معدن استان قزوین:

۹۹ درصد استعلامات اکتشافات معدنی در قزوین با پاسخ منفی مواجه می‌شود

‌می‌متالز - رییس سازمان نظام مهندسی معدن استان قزوین گفت: ۹۹ درصد استعلامات اکتشافات معدنی در قزوین از سوی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری با جواب منفی مواجه می‌شود که بزرگترین مانع و چالش در بخش فعالیت معدنی است.

به گزارش می‌متالز، تقی نبئی روز سه شنبه افزود: صادر نشدن مجوز اکتشاف معادن در استان موجب می‌شود در سال‌های آینده با کمبود ذخایر مواد اولیه برای تولید کالا‌های مختلف از قبیل کاشی و سرامیک مواجه شویم و منابع طبیعی باید جواب بدهد چرا اینقدر سختگیرانه در پاسخ به استعلامات اکتشافات معدنی برخورد می‌کند.

وی اضافه کرد: آمار ۹۹ درصدی پاسخ منفی در حوزه استعلامات اکتشافات معدنی اصلا جالب نیست آن هم برای توسعه بخش معدن که موجب رونق سایر حلقه‌های زنجیره تولید می‌شود.

نبئی افزود: متاسفانه این رویه طی سال‌های اخیر شدت یافته و با منفی شدن جواب استعلامات اکتشافات از سوی منابع طبیعی، پروانه بهره برداری صادر نمی‌شود و عملا در حلقه‌های زنجیره تولید اخلال به وجود می‌آید.

این مسوول گفت: آن یک درصدی که جواب استعلامات مثبت است نیز مربوط به پهنه‌های کوچک معدنی است که سرمایه گذاری در آن‌ها جواب نمی‌دهد و اصلا ارزش سرمایه گذاری ندارند.

وی با بیان اینکه با این شرایط ریسک سرمایه گذاری معدن در استان قزوین بالا رفته است، افزود: با مسوولان منابع طبیعی استان در این زمینه صحبت کرده ایم و کمبود نیرو را در این زمینه مطرح کرده اند که دلیل قانع کننده‌ای نیست آن هم برای بخش معدن که باید پایه رشد اقتصاد کشور باشد و در جریان اقتصاد مقاومتی بر روی آن حساب زیادی باز شده است.

نبئی افزود: اگر این روند ادامه پیدا کند ما برای تامین مواد اولیه کارخانجات از سلیس، خاک صنعتی و کان‌های فلزی در سال‌های آینده نگران خواهیم بود و باید برای رفع این مشکل هرچه زودتر اقدام شود.

این مسوول اضافه کرد: این مشکل در سطح کشور وجود دارد، ولی استان قزوین جزو سختگیرترین استان‌ها در این خصوص است که به بهانه کمبود نیرو و دستورالعمل‌های ابلاغی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: این موضوع، مانع بزرگ تولید معدنی و توسعه معادن در استان است و اگر بخواهیم معادن استان در سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین، دانش بنیان بشوند باید از مرحله اکتشاف بگذریم.

در استان قزوین حدود ۲۰۰ پروانه بهره برداری صادر شده که نیمی از آن‌ها فعال است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) قزوین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده