تاریخ: ۲۵ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۲۰
بازدید: ۲۳۳
کد خبر: ۲۶۷۳۹۷
سرویس خبر : زمین شناسی

رییس سازمان صمت قم: ۹ پهنه جدید معدنی قم در آستانه استخراج قرار دارد

‌می‌متالز - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم با بیان اینکه در سال گذشته ۱۱ مجوز اکتشاف معدنی در قم صادر شده است، گفت: از این بین مقدمات اکتشاف و استخراج از ۹ معدن در مراحل پایانی قرار دارد.

به گزارش می‌متالز، اکبر ابدالی روز شنبه در جلسه شورای معادن در سالن جلسات استانداری قم، افزود: از سازمان ملی زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور انتظار می‌رود در خصوص تعیین تکلیف پهنه‌های معدنی داری پروانه بهره برداری اقدام نماید.

وی در ادامه با اشاره به برخی چالش‌های دسترسی به معدن آهک نرداقی قم، بیان داشت: برای بهبود و سهولت دسترسی به این معدن چند طرح کارشناسی در حال مطالعه است که یکی از پیشنهادها، تردد کامیون از بلوار دانشجو در جوار دانشگاه قم است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم ادامه داد: با تعامل و توافقنامه‌های انجام شده با یکی از مراکز علمی شاخص کشور، تغییر شیوه انفجار و نوع مواد منفجره برای کاهش لرزش و صدا در این معدن در نزدیکی محدوده حریم شهری در حال انجام است.

وی با اشاره به وضعیت معدن ۲۰ هکتاری مخلوط کوهی فاضل در فاصله چهار کیلومتری روستای ونارچ قم، بیان داشت: بخاطر برخی مشکلات حقوقی و اعتراض روستائیان، استخراج از این محدوده معدنی از سال ۹۶ متوقف شده است.

ابدالی با اشاره به وضعیت معدن سنگ لاشه موجان در فاصله ۶۰۰ متری روستای موجان در محدوده شهر دستجرد قم افزود: این معدن از حدود ۲ سال گذشته بخاطر نارضایتی مردم از فاصله بسیار نزدیک آن با حریم روستا موجان تعطیل بوده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم با اشاره به درخواست تعطیلی موقت معدن دریاچه نمک قم، تصریح کرد: ماده معدنی استراتژیک اکسیدمنیزیم مهمترین اولویت استخراج از دریاچه نمک قم است؛ کارخانه فرآوری منزیم طی سال‌های گذشته بخاطر عدم سرمایه گذاری، دانش فنی و مباحث زیست محیطی احداث نشده است.

حساسیت استخراجات معدنی در محدوده تالاب حوض سلطان

موسوی مشکینی با اشاره به پیشنهاد راه اندازی کارخانه آسفالت در فاصله چهار کیلومتری تالاب حوض سلطان، بیان داشت: حریم زیست محیطی حوض سلطان مورد توجه و در اولویت هر گونه فعالیت صنعتی و برداشت منابع معدنی است.

مدیرکل محیط زیست استان قم ادامه داد: قرار داشتن این محدوده در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران به همراه سایر حساسیت‌های زیست محیطی سبب شده تا صدور مجوز برای چنین طرح‌هایی همراه با حساسیت باشد.

تالاب حوض سلطان پهنه‌ای سفید رنگ به وسعت ۳۷ هزار هکتار در شمال شهر قم است که در کیلومتر ۳۵ اتوبان قم ـ تهران قرار گرفته و از نظر ساختار زمین شناختی از تالاب‌های کم نظیر در سطح کشور است.

این تالاب که از سال ۱۳۸۸ به منطقه شکار ممنوع ارتقاء سطح یافته است، از کفه نمکی با حاشیه باتلاقی تشکیل شده و به عنوان یک تالاب شور کویری، از اکوسیستم منحصر بفردی برخوردار بوده و دارای گونه‌های گیاهی و جانوری و میکرو ارگانیسم‌های ویژه‌ای به لحاظ شرایط زیستی است.

وی با اشاره به درخواست یک شرکت جهت مجوز برداشت و احداث کارگاه فرآوری شن و ماسه برای بیمارستان یکهزار تختخوابی خاتم قم ابراز داشت: با توجه به سیلاب‌های سال گذشته و وضعیت زیست محیطی قم ظرفیتی برای صدور مجوز در چنین طرح‌هایی وجود ندارد.

موسوی مشکینی با اشاره به وضعیت فعالیت معدنی در محدوده دریاچه نمک تصریح کرد: تعطیلی‌های ادواری اکشتافات و استخراجات معدنی ارتباطی با مباحث زیست محیطی نداشته و بیشتر ناظر بر فقدان تجیهزات و امکانات فنی بوده است.

منبع: سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده