تاریخ: ۰۴ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۱۰
بازدید: ۲۷۵
کد خبر: ۲۶۴۳۶۷
سرویس خبر : محیط زیست
رئیس منابع طبیعی نی‌ریز:

سازمان منابع طبیعی مخالف هرگونه فعالیت معدنی در منطقه پهنابه است

‌می‌متالز - هشدار شورای اسلامی بخش مرکزی و شورای شهر ایج شهرستان استهبان به اثرات مخرب معدنکاوی و صدور مجوز معادن در اراضی ملی هرگان، نزدیک رودخانه پهنابه شهرستان نی‌ریز و تأثیر آن بر سه شهرستان نی‌ریز، استهبان، داراب.

به گزارش می‌متالز، جمالی رئیس منابع طبیعی شهرستان نی‌ریز در این رابطه می‌گوید: مجوز صادر شده از نظر اداره منابع طبیعی قابل پذیرش نیست، در حال پیگیری ابطال مجوز صادر شده هستیم.

صمد نژاد مدیر کل منابع طبیعی استان فارس نوشت: پروانه اکتشافی که جهت محدوده ۲۹۴/۹ هکتار نزدیک رودخانه پهنابه صادر گردیده فاقد هرگونه مجوز از این اداره کل می‌باشد.

رئیس شورای شهر ایج: از بروز تنش‌های آبی و زیست محیطی سد و منطقه گردشگری رودبال پیشگیری کنید

منطقه بکر طبیعی هورگان بخش مرکزی شهرستان نی‌ریز از دیر باز یکی از خوش آب و هواترین و البته پرباران‌ترین مناطق شهرستان نی‌ریز بوده که به دلیل پوشش بسیار زیاد انواع گونه‌های گیاهی و طراوت و شادابی این منطقه به محلی برای گردشگری مردم، کشاورزی و دامپروری تبدیل شده است.

پهنابه پوشش گیاهی بالا و گونه‌های ممنوع القطع دارد و جزء مناطق ممنوعه است.

این منطقه زیبا و منحصر به فرد که در دل خود رودخانه خروشان پهنابه را جای داده تاکنون با وجود اینکه دارای ذخایر معدنی فراوان بوده به دلیل منابع طبیعی سرشار و پوشش گیاهی بی‌نظیر با مراقبت اداره منابع طبیعی و موئولان مربوطه از هرگونه معدن کاوی مصون بوده و لذا چنگال بی‌رحم صنعت آسیبی به این حوزه پرآب، جنگلی و مرتعی تاکنون نرسانده است.

اما باتوجه به همه مطالب اشاره شده اخیراً با انتشار مطالبی در خصوص صدور مجوز اکتشاف معدنی در این منطقه بکر طبیعی و نزدیک رودخانه خروشان پهنابه که بخشی ازحوزه آبریز شهرستان‌های نی‌ریز، استهبان، داراب و حتی به نوعی شهرستان فسا را نیز پوشش می‌دهد نگرانی‌های شدیدی را برای فعالان محیط زیستی، اهالی منطقه و حتی روستا‌های در مسیر رودخانه پهنابه را در بخش مرکزی شهرستان استهبان به وجود آورده به طوری که شورای اسلامی روستا‌های درب قلعه، دهویه، باغشاد، شورای اسلامی شهر ایج و شورای اسلامی بخش مرکزی شهرستان استهبان اخیراً در نامه‌های جداگانه‌ای خطاب به فرماندار، دادستان، اداره منابع آب، جهاد کشاورزی شهرستان استهبان و نماینده مجلس شورای اسلامی نسبت به عواقب معدنکاوی در مسیر نزدیک رودخانه پهنابه و اثرات زیست محیطی صدور مجوز اکتشاف معادن در منطقه هرگان شهرستان نی‌ریز هشدار داده‌اند.

در گفتگو با جمالی رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان نی‌ریز پیگیر اعتراضات مردمی در این خصوص شد که پاسخ وی به شرح زیر می‌باشد:

با سلام و ادب و احترام

به استحضار می‌رساند بر روی محدوده معدنی مورد نظر، متأسفانه با وجود مخالفت اداره منابع طبیعی شهرستان و اداره کل منابع طبیعی استان، و ارسال مکتوب مخالفت‌ها مبنی بر پوشش خوب و متنوع گیاهان کم نظیر منطقه با استفاده از بند قانونی به نام ماده۲۴، از سوی سازمان صمت «صنعت و معدن» مجوز اکتشافی صادر شده است. این مجوز به استناد مکاتبات صورت پذیرفته و به استناد استعلام‌های متعدد از اداره کل منابع طبیعی قابل پذیرش نبوده و این اداره تاکنون اجازه انجام فعالیت معدنی را نداده، و از ورود ادوات و ماشین آلات معدنی به محل به دستور دادستان محترم جلوگیری نموده است و خواهد نمود. (پیرو هماهنگی و دستور مدیر کل محترم استان فارس)

سازمان منابع طبیعی در حال پیگیری ابطال مجوز صادر شده از سوی سازمان محترم صنعت و معدن محدوده مورد نظر است و مخالفت خود را صریحاً مبنی بر صدور انجام هرگونه فعالیت معدنی در منطقه پهنابه اعلام می‌دارد. لازم به ذکر است معدن کار محترم، علیه این اداره ایراد شکایت قضایی نموده است که با توجه به بازدید اعضای محترم شورای تأمین، فرماندار محترم، رئیس محترم دادگستری و دادستان محترم نتیجه تأثیرگذارو تعیین کننده خواهد بود.

حامد جمالی- رئیس اداره منابع طبیعی


گفتنی است اواخر آبان سال ۱۴۰۰ نیز عبدالحسن صمد‌نژاد مدیر کل منابع طبیعی استان فارس طی نامه شماره ۴۰۳۹۳/۰۰/۶۰ با ذکر دلایلی همچون عدم صدور مجوز از اداره کل منابع طبیعی جهت صدور مجوزمعدن اشاره شده، پوشش بالای گیاهی محدوده واگذار شده همراه با گونه‌های ممنوع القطع، منطقه مورد نظر جهت صدور مجور معدن فوق‌الذکر بر پایه قانون حفاظت از ذخایر ژنتیک جزء مناطق ممنوعه می‌باشد. محدوده معدنی مورد اشاره فاقد مسیر دسترسی می‌باشد و خواستار جلوگیری از فعالیت معدنی در این منطقه و ابطال پروانه اکتشاف صادره شده بود.

شورای بخش مرکزی استهبان: مردم نگران آینده سرچشمه رودخانه رودبال هستند.

به هر حال آنچه از پاسخ ریاست اداره منابع طبیعی شهرستان نی‌ریز و همچنین نامه مدیرکل منابع طبیعی استان فارس مشخص است مخالفت قاطع اداره کل منابع طبیعی با صدور مجوز اکتشاف معدن سنگ واقع در منطقه هرگان بخش مرکزی شهرستان نی‌ریز است و لذا انتظار می‌رود نهاد‌های نظارتی و مسوولان ارشد شهرستان نی‌ریز با لحاظ قرار دادن نظرات کارشناسی و البته مطابقت با قوانین مربوطه، در جهت دفاع از حقوق مردم و اینکه نظر اداره کل منابع طبیعی به نوعی دراین خصوص می‌تواند فصل‌الخطاب قرار گیرد اقدامات شایسته را انجام دهد تا خدای ناکرده آسیبی به منابع طبیعی بکر منطقه و احتمالاً آنگونه که در نامه شورا‌های اسلامی بخش مرکزی شهرستان استهبان آمده آسیب به رودخانه مهم پهنابه نرسد.

شایان ذکر است بر پایه اعلام اداره کل منابع طبیعی از اقدامات شایسته مراجع قضایی، خصوصاً دادستان شهرستان نی‌ریز و جلوگیری از فعالیت معدن فوق‌الذکر جهت احداث مسیر دسترسی تا روشن شدن زوایای این پرونده و تعیین تکلیف نهایی موضوع توسط مقامات مسوول، منطبق بر قانون می‌باش.

نوشتنی است اهالی بخش مرکزی استهبان از واگذاری معدن در منطقه پهنابه شدیداً نگران و شورای اسلامی بخش مذکور و شورا‌های اسلامی شهر ایج، روستا‌های درب قلعه، باغ شاد و دهویه طی نامه‌هایی به امام جمعه استهبان، نماینده مجلس، فرماندار استهبان، اداره کل منابع طبیعی فارس، جهاد کشاورزی استهبان و بخشدار بخش مرکزی استهبان خواهان توقف فعالیت معدن‌کاری درمنطفه بالادست سد رودبال (رودخانه پهنابه) شده اند. متن نامه‌های مذکوردر زیر آمده است:

سازمان منابع طبیعی مخالف هرگونه فعالیت معدنی در منطقه پهنابه است

منبع: هورگان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده