به گزارش میمتالز به نقل از خبرگزاری تسنیم، برنامههای مالیاتی به عنوان یکی از ابزارهای توسعه محسوب میشود، در بسیاری از کشورها شهروند معادل مالیاتدهنده است. تقریبا همه جای دنیا برای هر فرد پذیرفته شده که اگر در زندگی روزمرهاش خدمتی دریافت میکند، باید هزینهاش را به طور مستقیم یا غیرمستقیم بپردازد. اکثر مالیاتدهندگان پذیرفتهاند که چرا مالیات میدهند؟! آنها در ازای خدماتی که دریافت میکنند با رغبت مالیات خود را پرداخت میکنند و به همین دلیل با کمکاری و اصراف در بودجه کشور به شدت برخورد میکنند.
این روزها و همزمان با هفته فرهنگ مالیاتی که بحث مالیات به خصوص برای اصناف بسیار داغ شده است، چالشهای مختلفی در خصوص وضعیت مالیاتدهندگانی که تاکنون مالیات ندادهاند و همچنین اظهارنامهها و تبصره ذیل ماده ۱۰۰ قانون مالیاتهای مستقیم بوجود آمده است. شهر تهران به عنوان مهمترین حوزه وصول مالیات عمکلرد در سراسر کشور قلمداد میشود، با توجه به تمرکز بسیار بالای صنایع، واحدهای مالی و اصناف مختلف در نواحی مختلف شهر و استان تهران توجه به مسائل و مشکلات نیروهای عملیاتی سازمان امور مالیاتی کشور در این تهران میتواند به نوعی منعکس کننده وضعیت تعامل سازمان با اقشار و صنوف مختلف باشد.
در همین رابطه با سید مختار حسینی مدیر کل اداره مالیاتی جنوب شهر تهران به گفتوگوی مفصلی پرداختیم که در ادامه قابل مشاهده است.
حسینی: اداره کل جنوب از سال ۱۳۸۳ تشکیل شد و محدوده آن از بزرگراه محلاتی تا بزرگراه فتح و از جنوب تا خیابان خاوارن و از شرق هم تا مناطق مسگرآباد و شهید بهشتی و از غرب هم تا بزرگراه آزادگان است. اداره کل مالیاتی جنوب بسیار وسیع است و دارای ۸ ساختمان است.
در این اداره حدود ۷۵۰ نیرو فعال هستند، از جمله بورسهایی که در این محدوده فعال هستند، میتوان به اتحادیههای درودگران و مبلفروشان، طلا و جواهرفروشان، آهنفروشان، فروشندگان دوچرخه و موتورسیکلت، بلورفروشان، بنکداران و مواد غذایی فروشها، پارچهفروشان، چینی و بلور، عطاران و ... اشاره کرد.
در رابطه با وصولی اداره کل مالیاتی جنوب شهر تهران تا ۳۱ خرداد ماه سال ۱۴۰۱ حدود ۱۱۷ درصد نسبت به سهمیهای که به ما ارائه شده بود، وصولی داشتیم، تا ۱۹ تیرماه بالغ بر ۷۷۴ میلیارد تومان بوده است که نسبت به سال گذشته تا به حال ۳۵ درصد افزایش وصولی در این اداره کل را داشتهایم.
همچنین تا ۲۰ تیرماه مجموع اظهارنامهها و تبصرهها نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد افزایش یافته است و در حال حاضر ۱۳۷ هزار و ۱۳۵ فقره اظهارنامه و تبصره ۱۰۰ گرفتهایم؛ که از این تعداد ۵۸ درصد مربوط به تبصره ۱۰۰ و ۴۲ درصد آن اظهارنامه بوده است. در حالیکه در سال قبل، ۵۸ درصد اظهارنامه و ۴۲ درصد تبصره ۱۰۰ داشتیم یعنی دقیقا بالعکس.
حسینی: امسال سازمان امور مالیاتی به دلیل ویروس کرونا در تبصره ۱۰۰ بسیار با مویان همراهی کرد و همچنین ضریب را ۵۰ درصد کاهش داد وهمچنین با ارائه فرمولی برای کسانی که مالیات آنها بالا بود، کنار آمد. طبق معافیت لحاظ شده در تبصره ۱۰۰ مودیانی که حجم فعالیت (فروش و درآمد) آنها تا ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است میتوانند در صورت دلخواه از تبصره ۱۰۰ استفاده کنند؛ بنابراین یکی از دلایلی که از تبصره ۱۰۰ استقبال نسبت به سال قبل افزایش یافت، این بود که این ۱۰۰ برابر شدن سقف ۴۸ میلیون، به ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون شمول بیشتری را در برگرفت و دلیل دیگر نیز امتیازاتی که سازمان برای مودیان قرار داد (نصف شدن ضریب و...) میزان استقبال را بیشتر کرد.
حسینی: ما بلافاصله پس از اینکه مدیریت مجموعه را به عهده گرفتیم جلسهای با اتحادیههای اصناف گذاشتیم و از آنها دعوت کردیم و تمامی نکات و امتیازهای تبصره ۱۰۰ و... را به آنها انتقال دادیم و در آنها را امین خودمان و امین مردم قرار دادیم که احیاکننده حق سازمان و همچنین حق مردم باشند. برای مثال با اتحادیه صنف آهن و لوازم یدکی علاوه بر جلسه با مدیران اتحادیه با برخی اعضا به نمایندگی از صنف جلسه داشتیم و تعاملات خوبی صورت گرفت.
حسینی: در اینجا دو بحث مطرح است؛ یک بحث پایانههای فروشگاهی و یک بحث سامانه مودیان است. همه مودیان صنفی و غیرصنفی چه افراد حقیقی و چه حقوقی موظف هستند در سامانه پایانههای فروشگاهی و مودیان ثبت نام کنند و در خرید و فروش کالاهایی که از ارزش افزوده معاف نباشند، (طبق ماده ۹ ارزش افزوده) به طور خودکار ارزش افزوده آن محاسبه میشود.
با قانون پایانههای فروش و سامانه مودیان بسیاری از چالشها برای ما حل میشود مثلا آقای الف میگوید خودکار را به قیمت ۱۰ تومان به آقای ب فروختم، در کارت پوشه آقای ب هم ۱۰ تومان ثبت میشود و ارزش افزوده آن محاسبه شده و آقای ب هم قصد فروش داشته باشد ارزش افزوده آن محاسبه شده است و به همین ترتیب همه چیز در سیستم به طور خودکار و هوشمند محاسبه میشود.
یعنی سیستم هوشمندانه در پایان ۳ ماه حساب میکند که برای مثال شما ۱۰۰ تا ارزش افزوده گرفتی و ۹۰ تا پرداخت کردی پس ۱۰ تا بدهکاری و آن را پرداخت کن یا دقیقا بالعکس.
حسینی: در قانون قبلی به روش مرحلهای عمل شد؛ یعنی ۸ گروه را اعلام کرند که به صورت مرحله مرحله جلو میرفت، اما در قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان به صورت دفعهای و واحدی این کار انجام میشود و همه مکلف به انجام آن هستند. البته سازمان در حال برنامهریزی روی این موضوع است که چطور این موضوع رخ دهد؟ این قانون در همه کشورها بین ۵ تا ۱۰ سال زمان برده تا کامل اجرا شود، در مورد سوال شما، مثلا کسی تاکنون پرداخت مالیات نداشته و امسال دستگاه پوز او را شناسایی کردیم و دنبال مستندات هستیم تا ببینیم او چند سال است که فعالیت تجاری دارد که طبق قانون، اصل بر آن چیزی است که مودی میگوید مگر این که خلاف آن برای سازمان ثابت شود.
حسینی: این فرد مشمول ارزش افزوده خواهد شد و از او مطالبه میشود ازهمان سالی که فعالیت تجاری داشته است، قانون قبلی به صورت مرحلهای بود برای مثال یک مرحله گفت، طلافروشها، مرحله بعدی صنف دیگر و ...، اما در قانون جدید تمام افراد و مشاغل و شرکتها موظف اند بروند و در سامانه شرکت کنند.
تاکنون اکثر شغلهای حساس مشمول بودهاند و اگر تعدادی پیدا شوند که مشمول نبودهاند بعید است زمان زیادی سپری شده باشدکه فعالیت داشتهاند، اما مالیاتی پرداخت نکرده باشند؛ بنابراین مستنداتی باشد که این فرد چند سال فعالیت داشته ارزش افزوده آن مطالبه خواهد شد. ضمن اینکه برای برخی ز اصناف که کمکی به آنها در شرایط کرونایی شود، ضریب کاهشی منظور شد که میتوان به آهنفروشان، سنگبریها و چند صنف دیگر اشاره کرد.
طبق تبصره ۱۰۰ که امسال انجام شد، خیلی از مشاغل مالیاتشان صفر شد. خیلیها زیر ۵ میلیون تومان شدند، یک سری از مشاغل هر ساله از ظرفیت تبصره ۱۰۰ استفاده میکردند و بعضیها خودشان میگفتند واقعا مالیاتی که پرداخت میکردیم بسیار کمتر از مقدار واقعی آن است، ولی آن عدد ۱۰۰ برابری هم که ادعا میکردند هم واقعا زیاد است و در توان ما نیست، اما حدود ۱۰ برابر این مبلغی که تا کنون پرداخت میکردیم را باید مالیات پرداخت کنیم.
دستگاههای پوز کمی را به واقعیتها نزدیک کردیم. امیدواریم که این موضوع به فرهنگ تبدیل شود چرا که متاسفانه خیلی از مودیان نمیدانستند که طبق قانون بودجه ۱۴۰۰ پوز به منزله درآمد است خود سازمان هم در سال ۹۹، ۳۰ درصد مبلغی که در پوز کشیده شده بود را بخشید، چون افراد زیادی اطلاع نداشتند و اگر مدارکی بیاورند که ثابت کند این تراکنشها غیرتجاری بوده بخشش بیشتری شامل حال آنها میشود. مثلا ممکن است طرف ده میلیارد گردش دارد در حالی که ۶ میلیارد آن برای فروش منزل مسکونی وی بوده است که این شامل مالیات نمیشود.
حسینی: در برخی صنوف مانند صنف طلای آب شده، پول زیادی رد وبدل میشود، اما حاشیه سود کم است. به این دلیل است که برای بریخ صنوف ضریب کاهشی قائل شدهاند. این ضریب با تجمیع انواع اطلاعاتی که از تمامی افراد مربوط به حوزه بودند گرفته شده است.
درآمد گروه اول تا ۲، ۳ سال قبل بالای ۳ میلیارد بود، اکنون درآمدشان بالای ۵ تا ۵/۵ میلیارد است که مکلف به ارائه دفاتر اسناد و مدارک هستند
حسینی: بعضیها که دفاتری ندارند یا از روی عمد آن را ارائه نمیکنند، اینجا ما راهی جز بررسی سود فعالیت نداریم که در همینجا هم اگر باز مستندات به ما ارائه بدهند همکاری میکنیم چراکه طبق قانون جدید و ماده ۹۷ بنا بر قضاوت از مستندات و مدارک است که اگر طبق مستندات ثابت کند این سود را نکرده است ما تعدیل میکنیم. البته با اجرای سامانه مودیان و پایانههای فروشگاهی خرید معلوم میشود و فروش هم از آن طرف معلوم میشود ودیگر این مشکلات کمتر میشود.
حسینی: بنای ما بر تعامل است.
حسینی: باید به این موضوع اشاره کنم که این دوران راحتترین دوران خدمت برای من در این اداره محسوب میشود، زیرا مردم این ناحیه شهر حداکثر همکاری را با ما دارند. هنگامی که کار توجیه به صورت مناسب انجام بشود مردم با ما همکاری لازم را میکنند. هر کس هر مشکلی داشه باشد و حقی از او ضایع شده باشد بنده و همکارانم در خدمت آنها هستیم. مردم جنوب تهران مطمئن باشند که اگر مشکلی در بحث مالیاتها و اظهارنامهها داشته باشند، بنای ما بر تعامل است. ما خود را شرعا، اخلاقا و عرفا مسوول میدانیم تا حقی از کسی ضایع نشود.
منبع: خبرگزاری تسنیم