به گزارش میمتالز به نقل از خبرگزاری تسنیم، برنامههای مالیاتی به عنوان یکی از ابزارهای توسعه محسوب میشود، در بسیاری از کشورها شهروند معادل مالیاتدهنده است. تقریبا همه جای دنیا برای هر فرد پذیرفته شده که اگر در زندگی روزمرهاش خدمتی دریافت میکند، باید هزینهاش را به طور مستقیم یا غیرمستقیم بپردازد. اکثر مالیاتدهندگان پذیرفتهاند که چرا مالیات میدهند؟! آنها در ازای خدماتی که دریافت میکنند با رغبت مالیات خود را پرداخت میکنند و به همین دلیل با کمکاری و اصراف در بودجه کشور به شدت برخورد میکنند.
این روزها و همزمان با هفته فرهنگ مالیاتی که بحث مالیات به خصوص برای اصناف بسیار داغ شده است، چالشهای مختلفی در خصوص وضعیت مالیاتدهندگانی که تاکنون مالیات ندادهاند و همچنین اظهارنامهها و تبصره ذیل ماده ۱۰۰ قانون مالیاتهای مستقیم بوجود آمده است. شهر تهران به عنوان مهمترین حوزه وصول مالیات عمکلرد در سراسر کشور قلمداد میشود، با توجه به تمرکز بسیار بالای صنایع، واحدهای مالی و اصناف مختلف در نواحی مختلف شهر و استان تهران توجه به مسائل و مشکلات نیروهای عملیاتی سازمان امور مالیاتی کشور در این تهران میتواند به نوعی منعکس کننده وضعیت تعامل سازمان با اقشار و صنوف مختلف باشد.
در همین رابطه با سید مختار حسینی مدیر کل اداره مالیاتی جنوب شهر تهران به گفتگو پرداختیم که در ادامه قابل مشاهده است.
حسینی ویه ئی: ضمن تبریک هفته مالیات خدمت همه همکاران محترم وخدوم خودم درسازمان مالیاتی به ویژه جنوب شهر تهران، اداره کل جنوب از سال ۱۳۸۳ تشکیل شد و محدوده آن از شمال بزرگراه محلاتی تا بزرگراه فتح و از جنوب تا خیابان خاوران و از شرق هم تا مناطق مسگرآباد و شهید بهشتی و از غرب هم تا بزرگراه آزادگان است. اداره کل مالیاتی جنوب تهران نسبت به سایر ادارات شهر تهران منطقه جغرافیایی وسیعتری را پوشش میدهد و این اداره کل دارای ۸ ساختمان اداری است.
در این اداره کل درحدود ۷۵۰ نیرو انسانی فعالیت دارند، از جمله بورس کالاها ومشاغلی که در محدوده این اداره کل فعال هستند، میتوان به اصناف زیر مجموعه اتحادیههای درودگران و مبلفروشان، طلا و جواهرفروشان، آهنفروشان، فروشندگان دوچرخه و موتورسیکلت، بلورفروشان، بنکداران و مواد غذایی فروشها، پارچهفروشان، چینی و بلور، عطاران وسقط فروشان و بار فروشان ومصالح فروشان ... اشاره کرد.
در رابطه با وصولی اداره کل مالیاتی جنوب شهر تهران تا ۳۱ خرداد ماه سال ۱۴۰۱ سه ماهه اول حدود ۱۱۷ درصد نسبت به سهمیهای که به ما ارائه شده بود، وصولی داشتیم، وصولی این اداره کل تاکنون بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان بوده است که نسبت به وصولی سال گذشته تا به حال بیش از ۴۵ درصد افزایش وصولی را در این اداره کل داشتهایم.
همچنین تا کنون ۱۳۷ هزار و ۱۳۵ فقره اظهارنامه و تبصره ۱۰۰ گرفتهایم که نسبت به کل سال گذشته ۱۵ درصدافزایش داشتیم که تا پایان مهلت مقرر قانونی یقینا افزایش بیشتری خواهیم داشت از این تعداد ۵۸ درصد مربوط به تبصره ۱۰۰ و ۴۲ درصد آن اظهارنامه بوده است. در حالیکه در سال قبل، ۵۸ درصد اظهارنامه و ۴۲ درصد تبصره ۱۰۰ داشتیم یعنی دقیقا بالعکس و به عبارتی استقبال مودیان از تسهیلات تبصره ۱۰۰ بیشتر بوده است.
حسینی: امسال سازمان امور مالیاتی به دلیل ویروس کرونا و تصمیماتی که در ستاد کرونا گرفته شد تسهیلات در تبصره ۱۰۰ برای مودیان گرفته شد که عمده افزایش میتواند دلایل ذیل باشد.
اولا سطح و دامنه شمول را گسترش دادند، چون طبق قانون بودجه سنواتی سقف فروش و درآمد مودیانی جهت استفاده از مزایای تبصره ۱۰۰ که سی برابر معافیت ماده ۸۴ (معافیت سالانه حقوق) را شامل میشد که این سقف سی برابر به صد برابر (چهار میلیارد و هشتصد میلیارد تومان) یعنی چهل و هشت میلیارد ریال افزایش یافت، طبیعتا مودیان زیادی توانستند از این تسهیلات بهرمند شوند.
ثانیا مالیات اینگونه مودیان قطعی تلقی و همزمان امکان تقسیط داشته، از طرفی نیز ضریب سود فعالیت را ۵۰ درصد تعدیل نموده است، اینها دلایلی بوده که میزان استقبال مودیان محترم را افزایش داده است.
حسینی: ما بلافاصله پس از اینکه مدیریت این اداره کل را به عهده گرفتیم جلسهای با اتحادیههای اصناف که در محدوه جنوب تهران بورس بوده و جامعه آماری بیشتری داشته برقرار کردیم و از آنها دعوت کردیم و تمامی نکات و امتیازهای تبصره ۱۰۰ را به آنها انتقال دادیم و آنها را که منتخبین صنف خود بودهاند امین خودمان و امین مردم قرار دادیم که احیاکننده حق سازمان و همچنین حق مردم باشند. در برخی از اتحادیهها علاوه بر جلسه با رئیس و اعضاء هیات رئیسه اتحادیه با برخی اعضا به نمایندگی از صنف جلسه داشتیم.
به محل برخی از اتحادیه رفتیم و تعدادی از مودیان که مشکل مالیاتی داشتند را روسای محترم اتحادیهها معرفی نمودند و مشکلاتشان مرتفع گردید الحمدلله تعاملات خوبی با اصناف صورت گرفته است.
حسینی: در اینجا ابتدا این نوید را به مودیان محترم مالیاتی بدهم که قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان به زودی اجرا خواهد شد. همه مودیان صنفی و غیرصنفی چه افراد حقیقی و چه حقوقی موظف هستند در سامانه پایانههای فروشگاهی و مودیان ثبت نام کنند
اجرای قانون سامانه مودیان و پایانههای فروشگاهی هم به نفع مودیان و هم به نفع سازمان است.
با اجرای این قانون خرید و فروش کالاهایی که از ارزش افزوده معاف نباشند، (طبق ماده ۹ ارزش افزوده) به طور خودکار وهوشمند ارزش افزوده آنها محاسبه میشود. با اجرای قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان بسیاری از چالشها از جمله پذیرش اعتبار مالیاتی مودیان کاملاً مرتفع میگردد.
سامانه مودیان تحت مدیریت سازمان که در آن به هر مودی، یک کارپوشه اختصاص یافته و تبادل اطلاعات میان مودیان و سازمان از این به بعد منحصرا از طریق آن کارپوشه انجام میشود.
مثلا آقای الف میگوید کالا را به قیمت ۱۰۰ واحد به آقای ب فروختم، در کار پوشه آقای ب هم ۱۰۰ واحدخرید ثبت میشود و ارزش افزوده آن محاسبه شده و آقای ب هم قصد فروش داشته باشد ارزش افزوده آن محاسبه شده است و به همین ترتیب همه چیز در سیستم به طور خودکار و هوشمند محاسبه میشود.
یعنی سیستم هوشمندانه در پایان ۳ ماه حساب میکند که برای مثال شما ۱۰۰ واحد فروش داشتی ۹ واحد ارزش افزوده در زمان فروش گرفتی واگر همان کالا با ۱۱۰ واحد فروخته شود ۹/۹ واحد ارزش افزوده ازخریدار جدید دریافت نموده ودر زمان پرداخت صرفآ مابهالتفاوت پرداخت خواهد شد.
البته تاکید کنم که با اجرایی شدن قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان و باستناد ماده ۴ قانون مذکوراصل بر صحت اطلاعات ثبت شده مودی در سامانه مودیان است، مگر خلاف آن اثبات شود.
این هم یکی از مزایای عضویت دراین سامانه است. لازم به یادآوری است خرده فروشیها و واحدهای صنفی که مستقیما با مصرف کننده نهایی ارتباط دارند علاوه بر عضویت در سامانه مودیان موظف به استفاده از پایانه فروشگاهی نیز خواهند بود. در قانون قبلی اجرای ارزش افزوده به روش مرحلهای انجام شد؛ یعنی در هر مرحله چند گروه مشمول را اعلام کردند که جمعا در ۸ مرحله مشمول شدند، اما در قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان به صورت دفعتا واحدی این کار انجام میشود و همه مکلف به انجام آن هستند.
البته سازمان در حال برنامهریزی روی این موضوع است که چطور این موضوع رخ دهد؟ این قانون در همه کشورها بین ۵ تا ۱۰ سال زمان برده تا کامل اجرا شود و یقینا در ایران نیز همین زمان را خواهد برد تا به بلوغ نهایی برسد.
یقینا اینگونه مودیان اگر مدارک و مستنداتی دال بر فعالیت در سنوات گذشته بوده و مشمول ماده ۱۲ ارزش افزوده مصوب سال ۱۳۸۷ یعنی کالای معاف از ارزش افزوده نبوده اند یقینا مطالبه مالیات انجام خواهد شد.
درخصوص مودیانی است که امسال از طریق دستگاه پوز شناسایی شدند اگر مدارک و مستندات به دست سازمان برسد مبنی بر فعالیت اینگونه مودیان در سنوات قبل فعالیت داشتهاند، یقینا نسبت به مطالبه مالیات ارزش افزوده سنوات قبل در صورت مشمول بودن ورود خواهیم نمود در غیر اینصورت مدارک و مستندات نباشد از روی حدس وگمان ورود نخواهیم کرد مگر مدارکی باشد و یا اظهار مودی باشد که از چه تاریخی و چه سالی است که فعالیت تجاری دارد؛ لذا این گونه مودیان در صورت مشمول بودن ارزش افزوده سنوات قبل در صورت فعالیت داشتن رسیدگی خواهد شد و مالیات سنوات قبل از انها مطالبه میشود از همان سالی که فعالیت تجاری داشته است، البته به شرط مشمول بودن بعبارتی معاف از مالیات ارزش افزوده نباشد ویا مشمول یکی از مراحل ۸ گانه فراخوان در سال مربوطه باشد، چون اجرای قانون ارزش افزوده قبلی همانطوریکه اشاره شد به صورت مرحلهای بود برای مثال یک مرحله، کلیه اشخاص حقوقی و یا فروشندگان طلا و جواهر و یا فروشندگان آهن، مرحله دیگر صنف دیگر را مرحله به مرحله مشمول ارزش افزوده نمود.
ضمنأ این نکته را یادداوری کنم با توجه به فراخوانها اکثرمشاغل مهم مشمول بودهاند و اگر تعدادی پیدا شوند که مشمول ارزش افزوده نبودهاند بعید است زمان زیادی از فعالیت آنها سپری شده باشد که فعالیت اقتصادی داشتهاند، اما مالیاتی پرداخت نکرده باشند؛ بنابراین مستنداتی باشد که این فرد چند سال فعالیت داشته ارزش افزوده آن مطالبه خواهد شد.
با بررسی حساب بستانکاری اینگونه مودیان چنانچه مربوط به فعالیت تجاری باشد مشمول مالیات خواهند شد و لاغیر، چون اساسأ هر گونه تراکنش بانکی دلیل بر درآمد و مشمول مالیات شدن نمیباشد. دستگاههای پوز ما را به تشخیص مالیات واقعی نزدیک کرده است.
در این خصوص مودیان خوبی هم داشتیم که اذعان داشتند واقعا مالیاتی که در اجرای تبصره سنوات قبل پرداخت میکردیم بسیار کمتر از مقدار واقعی بوده است حتی حدود ۱۰ برابر مالیاتی که در سال قبل پرداخت مینمودند با دسترسی به حساب بانکی و پوز را بعنوان مالیات قبول نمودند. واظهار داشتند که مالیات ما قبلا عادلانه نبوده. امیدواریم که این موضوع به فرهنگ تبدیل شود چرا که متاسفانه خیلی از مودیان نمیدانستند که طبق قانون بودجه ۱۴۰۰ پوز به منزله درآمد است خود سازمان هم در سال ۹۹، ۳۰ درصد مبلغی که در پوز کشیده شده بود را جهت رعایت حال مودیان محترم مالیاتی بعنوان گردش غیر تجاری و اگر مدارکی بیاورند که ثابت کند این تراکنشها غیرتجاری بوده یقینا تمامی آنها تا هر درصدی باشد کسر خواهد شد. مثلا ممکن است طرف ده میلیارد گردش دارد در حالی که ۶ میلیارد آن برای فروش منزل مسکونی ویا دریافت تسهیلات ویا حساب به حساب وی بوده است که این مبلغ شامل گردش تجاری وی نبوده و مشمول مالیات شغل مودی نمیشود.
حسینی: در برخی صنوف مانند صنف طلای آب شده، پول زیادی رد وبدل میشود، اما حاشیه سود کم است. به این دلیل است که برای برخی از صنوف ضریب را کاهش داده اند.
ضمنأ اگر مودیان اسناد و مدارک ارائه دهند اساسا سود فعالیت معنی نداشته و رسیدگی یقینا بر اساس اسناد و مدارک و هر سودی که از طریق رسیدگی به دفاتر و اسناد و مدارک به دست بیاید محاسبه خواهد شد.
پس توصیه میشود که مودیان نسبت به نگهداری و ارائه دفاتر و اسناد و مدارک اقدام نمایند تا مالیات آنها بر اساس مدارک تعیین شود و مشمول اعمال ضریب سود فعالیت نگردند.
حسینی: البته نگهداری دفاتر صرفا شامل مودیان گروه اول طبق آیین نامه موضوع ماده ۹۵ قانون مالیاتهای مستقیم میباشد که عمده مودیان این گروه حجم فروش ودرامد بالای ۵۵ میلیارد ریال میباشد وبرخی نیز به حجم فعالیت ارتباط نداشته به نوع شغل طبق آیین نامه مذکور میباشد.
در خصوص بعضیها که دفاتری ندارند یا از ارائه دفاتر، خودداری مینمایند راهی جز بررسی تعیین درآمد مشمول مالیات از طریق سود فعالیت نداریم که در همینجا هم اگر باز مستندات به ما ارائه بدهند همکاری میکنیم چراکه طبق قانون جدید و ماده ۹۷ و ماده ۴۱ آئین نامه ۲۱۹ قانون تعیین درآمد مشمول مالیات حتی الامکان از طریق مستندات و مدارک است که اگر طبق مستندات ثابت کند این سود را نکرده است ما تعدیل میکنیم. البته با اجرای سامانه مودیان و پایانههای فروشگاهی خرید معلوم میشود و فروش هم از آن طرف معلوم میشود ودیگر این مشکلات کمتر میشود.
البته درخصوص محاسبه مالیات بر ارزش افزوده مودیانی که امکان ارائه دفاتر و اسناد و مدارک ندارند برای برخی از اصناف در قانون بودجه سنوات ۹۶ الی ۹۸، ضریب کاهشی منظور شد که میتوان به آهنفروشان، (۶%) نمایشگاهها اتومبیل (۵%) فروشندگان انواع لوازم بهداشتی و ساختمانی (۷%) حدوداً شامل ۲۳ صنف میشود.
حسینی: بنای ما بر تعامل و تعیین درآمد مشمول بر اساس قضاوت حرفهای و رعایت حقوق مودیان محترم مالیاتی و تکریم آنهاست.
خوشبختانه اقدامات خوبی در سازمان در خصوص راه اندازی سامانه مودیان و هوشمند سازی نظام مالیاتی صورت پذیرفته و سامانه مودیان آماده راه اندازی میباشد. با اجرای این سامانه شاهد بهبود روشهای تعیین مالیات، کاهش فرار مالیاتی، کاهش هزینههای وصول وهمچنین افزایش درآمدهای مالیاتی کشور خواهیم بود و از سوی دیگر اعتماد مودیان نیز افزایش پیدا خواهد کرد.
حسینی: مردم این ناحیه شهر حداکثر همکاری را با ما دارند که جا دارد از همکاری مودیان محترم مالیاتی به ویژه روسای محترم اتحادیههای مربوطه کمال تشکر را داشته باشم.
هنگامی که مودی توجیه باشد و مالیات بر اساس اسناد و مدارک صورت گیرد اساسا مشکل نخواهیم داشت مودیان محترم جنوب تهران با ما همکاری لازم را داشتهاند و بنده این قول را میدهم. هرمودی نسبت به مطالبه مالیات مشکل داشته باشد و حقی از او ضایع شده باشد بنده و همکارانم در خدمت آنها هستیم. مردم جنوب تهران مطمئن باشند که اگر مشکلی در بحث مالیاتها و اظهارنامهها داشته باشند، بنای ما بر تعامل است. ما خود را شرعا، اخلاقا و عرفا مسوول میدانیم تا حقی از کسی ضایع نشود.
منبع: خبرگزاری تسنیم