تاریخ: ۲۳ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۰۹
بازدید: ۱۷۴
کد خبر: ۲۶۷۲۷۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

صدور مجوز برای راه‌اندازی کارگاه تولید شن و ماسه در منطقه گردشگری الماس

‌می‌متالز - اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل علیرغم مصوبه شورای تامین شهرستان خلخال مبنی بر عدم صدور مجوز بهره‌برداری کارگاه‌های تولید شن و ماسه، اقدام به صدور مجوز جدیدی در روستای هدف گردشگری مجره کرده است.

به گزارش می‌متالز، با توجه به محدودیت و ممنوعیت برداشت شن و ماسه در استان گیلان، طی سال‌های اخیر کارخانه‌های برداشت شن و ماسه شهرستان خلخال بدون لحاظ کردن شرایط زیست محیطی و تخریب وسیع جاده‌های ارتباطی شهرستان خلخال با استان گیلان فعال شده اند.

در همین زمینه روز پنج شنبه جمعی از اهالی روستای مجره از توابع بخش مرکزی خلخال با حضور در فرمانداری خلخال و در دیدار با فرماندار شهرستان خلخال خواستار رسیدگی به این مساله شدند.

سید جواد یحیی زاده در این نشست اظهار کرد: به رغم ممنوعیت صدور هرگونه مجوز برای ایجاد کارگاه‌های تولید شن و ماسه دانه‌بندی شده و بهره‌برداری از معادن شن و ماسه این شهرستان از سوی شورای تامین خلخال، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل اقدام به صدور مجوز بهره‌برداری از این معادن می‌کند.

وی افزود: اهالی این روستا امروز با حضور در فرمانداری شهرستان خلخال خواستار ابطال مجوز بهره برداری از یک واحد جدید تولید شن و ماسه از سوی اداره کل صنعت معدن و تجارت استان اردبیل شدند.

یحیی زاده گفت: شورای تامین شهرستان خرداد ماه سال ۱۴۰۰ صدور هرگونه مجوز بهره‌برداری از معادن شن و ماسه این شهرستان را در راستای جلوگیری از ادامه تخریب محیط زیست و همچنین آسفالت راه‌های ارتباطی مشترک این شهرستان با استان گیلان را ممنوع و منوط به کسب تکلیف از مسوولین شهرستانی کرده است.

وی گفت: مجوز صادره از سوی اداره صمت استان اردبیل مبنی بر راه اندازی یک کارگاه جدید تولید شن و ماسه در اراضی روستای هدف گردشگری مجره کاملاً با این مصوبه شورای تامین مغایرت داشته و فرمانداری خلخال اعتراض اهالی روستای مجره مبنی بر ابطال پروانه صادره و پیشگیری از راه‌اندازی کارگاه جدید تولید شن وماسه در اراضی مجاز محل سکونت اهالی این روستا تلاش خواهد کرد.

فرماندار خلخال با اشاره به عدم حضور مدیر کل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل در جلسه شورای تامین هفته جاری این شهرستان، خواستار توجه و حساسیت بیشتر مسوولین این سازمان به مطالبات مردم خلخال در خصوص جلوگیری از ادامه تخریب‌ها و آسیب‌های زیست محیطی وارده ناشی از فعالیت کارگاه‌های شن و ماسه در این شهرستان شد.

صدور مجوز برای راه‌اندازی کارگاه تولید شن و ماسه در منطقه گردشگری الماس


یحیی زاده اضافه کرد: هم اکنون با مجوز صادره از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل ۱۱ واحد صنعتی و کارگاه تولید شن و ماسه در این شهرستان فعالیت می‌کنند و با توجه به ممنوعیت فعالیت کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولید شن و ماسه در استان گیلان کلیه مصالح ساختمانی بخش شن و ماسه این استان از معادن شن وماسه خلخال استخراج می‌شود.

وی اضافه کرد: با تردد روزانه بیش از ۶۰۰ کامیون سنگین حامل بار شن وماسه از طریق محور‌های ارتباطی خلخال به اسالم و خلخال به پونل موجب تخریب سطح وسیعی از آسفالت و زیرسازی راه ارتباطی در این دو محور شده است.

فرماندار خلخال اظهار کرد: در نشست‌های مشترکی که امسال با مسوولین استان همسایه گیلان در خلخال برگزار شد، هزینه‌های مربوط به مرمت و بهسازی محور ۷۱ کیلومتری خلخال به اسالم ۲ هزار میلیارد ریال برآورد شده و با توجه به اینکه بخش وسیعی از سطح آسفالت و زیرسازی راه خلخال به پونل نیز از بین رفته است، برآورد ریالی ترمیم و بهسازی این جاده نیز کمتر از برآورد ریالی جاده خلخال به اسالم نخواهد بود.

همچنین فرماندار خلخال در نشست با مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل مراتب گلایه و اعتراض اهالی روستای هدف گردشگری مجره را از موافقت اصولی این اداره کل با صدور مجوز بهره‌برداری از معادن شن و ماسه اعلام کرد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) اردبیل

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده