تاریخ: ۱۶ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۲۷
بازدید: ۱۰۸
کد خبر: ۲۶۶۴۲۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رییس مجمع نمایندگان استان یزد:

عوارض معادن مهریز باید صرف طرح‌های عمرانی این شهر شود

‌می‌متالز - رییس مجمع نمایندگان استان یزد در مجلس شورای اسلامی گفت: طبق مقررات باید عوارض معادن مختلف صرف اجرای طرح‌های عمرانی و فرهنگی و کمک به توسعه و خدمت به تولید و اشتغال شهرستان مهریز شود.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا صباغیان پنجشنبه شب در جمع مردم در مسجد باغ بهار مهریز با بیان اینکه معدن سرب و روی بهادران در این شهرستان جزو بزرگنرین معدن در خاورمیانه است افزود: برای اینکه عوارض آن صرف امور فرهنگی و عمرانی شود باید مردم و مسوولان پیگیری کنند.

وی با بیان اینکه در این خصوص قانون وجود دارد و نمایندگان مجلس تاکنون برای معادن کشور پیگیری داشته‌اند ادامه داد: حق هر منطقه است که طبق مقررات از عوارض معادن در کمک به توسعه و اشتغال جوانان خود استفاده کند و باید موضوع به جد پیگیری شود.

رییس مجمع نماینده استان یزد در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: داشتن مسوولیت اجتماعی توسط معادن و صنایع جزو مطالبات مهمی است که تاکنون توسط مردم و مسوولان یزد از نمایندگان تقاضای نظارت عالیه و پیگیری آن شده و باید در شهرستان مهریز نیز در عمل محقق شود.

صباغیان در ادامه به اجرای طرح اقدام ملی مسکن در این شهرستان که برخی از متقاضیان توانایی پرداخت وجه مورد نیاز را ندارند اشاره کرد و گفت: در این خصوص باید متولیان امر مطالبات برحق مردم را بررسی و برای کمک به خانه‌دار شدن آن‌ها با عنایت به شرایط اقتصادی اقدام کنند.

یکی از اساسی‌ترین و موثرترین عوامل مهم برای عمران و آبادانی و تولید و اشتغال مولد و مفید هر منطقه به خصوص در مناطق کویری که با بحران کم‌آبی دست و پنجه نرم می‌کند استفاده منطقی از ظرفیت بخش صنعت و معدن است.

در مهریز به رغم وجود ظرفیت‌های خوب معدنی که دارد طی سال‌های گذشته به علل مختلف سهم این بخش نسبت به سایر لوازم توسعه همه جانبه کمتر مورد عنایت قرار گرفته در حالی که باید آن‌ها به مسوولیت اجتماعی خود عمل کنند.

بر اساس آخرین آمار موجود هم‌اکنون ۲۷ معدن در این شهرستان وجود دارد که از این تعداد ۲۲ مورد آن فعال است و اکثر آن‌ها در بخش شن و ماسه و سنگ فعالیت دارد و ۱۲۰ واحد صنعتی منطقه فعال است.

معدن باریت مهدی‌آباد بهادران مهریز با ۱۱۳ میلیون تن ظرفیت، بزرگترین معدن باریت کشور محسوب می‌شود و شروع عملیات اکتشاف این معدن از حدود ۵۰ سال پیش آغاز شده که نقش بسزایی در ایجاد اشتغال مولد و مفید و رونق اقتصادی شهرستان دارد.

عملیات معدنی با حجم قابل‌توجه و احداث کارخانه‌های فرآوری به ظرفیت سالیانه ۸۰۰ هزار تن کنسانتره روی و ۸۰ هزار تن کنسانتره سرب و نقره در جوار معدن مهدی آباد که در ۱۰۰ کیلومتری جنوب شهر مهریز قرار دارد، در حال اجراست.

در یزد بیش از ۵۰ نوع اندیس معدنی مانند سنگ آهن، سرب و روی، اورانیوم، خاک‌های صنعتی، باریت و ... وجود دارد و در سه هزار و ۷۰۰ واحد تولیدی و صنعتی آن بیش از ۸۰۰ نوع محصول تولید می‌شود.

هم‌اکنون سه هزار و ۷۰۰ پروانه صنعتی با سرمایه گذاری اسمی ۸۰هزار میلیارد ریال و با حدود یکصد هزار اشتغال صنعتی در استان وجود دارد.

یزد با ۱.۳ درصد جمعیت کشور، به لحاظ تولید صنعتی ۴.۴ درصد سهم تولید این بخش را در اختیار دارد و هم‌اکنون ۴۷ درصد اشتغال استان مربوط به صنعت و معدن است در حالی که میانگین این عدد در کشور ۳۲ درصد است.

در این بخش سهم صنعت کشور در سال‌های ۹۵ و ۹۶ از ۳۱.۹ درصد به ۳۲ درصد افزایش یافت، این رقم در یزد از ۴۵.۴ درصد به ۴۶.۶ درصد رسید.

مرکز شهرستان مهریز در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) یزد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده