تاریخ: ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۵۶
بازدید: ۱۵۸
کد خبر: ۲۷۲۹۴۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

۷ میلیون یورو کمک بلاعوض بانک توسعه و بازسازی اروپا به ازبکستان

‌می‌متالز - کمیته دولتی اکولوژی ازبکستان اعلام کرد بانک توسعه و بازسازی اروپا برای بازسازی معادن اورانیوم در ازبکستان به این کشور معادل ۷ میلیون یورو کمک بلاعوض اختصاص داده است.

به گزارش می‌متالز، بخش مطبوعاتی کمیته دولتی اکولوژی ازبکستان اعلام کرد: بانک توسعه و بازسازی اروپا برای بازسازی معادن اورانیوم در ازبکستان به این کشور معادل ۷ میلیون یورو کمک بلاعوض اختصاص داد.

این کمک بلاعوض برای تامین مالی بازسازی تاسیسات «ینگی آباد» و «چرکیسار» واقع در کوه‌های شمال «تاشکند» هزینه خواهد شد. برنامه ریزی می‌شود اقدامات بازسازی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ میلادی آغاز شود و تقریبا بعد از دو سال به پایان رسد.

روستای «ینگی آباد» در ارتفاع ۱۳۰۰ متری از سطح دریا در منطقه‌ای زلزله خیز و در فاصله ۷۰ کیلومتری «تاشکند» قرار دارد که حدود ۴۰ سال معدن اورانیوم بوده است. آن مساحت حدود ۵۰ کیلومتر مربع را اشغال می‌کند و در آن حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار متر مکعب زباله رادیواکتیو دفن شده است.

روستای «چرکیسار» واقع در کوهستانی در ۱۴۰ کیلومتری شرق پایتخت ازبکستان، تا سال ۱۹۹۵ میلادی محل استخراج اورانیوم بود و اینجا هنوز حدود ۳۵۰۰ نفر جمعیت زندگی می‌کند. اقدامات بازسازی پیش بینی شده در این میدان شامل تعطیلی دو معدن و همچنین بازسازی دو کانال زهکشی است.

بانک توسعه و بازسازی اروپا با هدف حمایت از بازار و دموکراسی در سال ۱۹۹۱ میلادی ایجاد شده است.

۶۵ کشور جهان، اتحادیه اروپا و بانک سرمایه گذاری اروپا سهام‌داران این بانک هستند.

ازبکستان در سال ۱۹۹۲ میلادی به بانک توسعه و بازسازی اروپا پیوست.

بانک توسعه و بازسازی اروپا در ازبکستان برای اجرای ۱۰۶ طرح معادل ۲ میلیارد و ۸۵۰ میلیون یورو سرمایه گذاری کرده است.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده