تاریخ: ۲۶ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۰:۵۰
بازدید: ۳۳۷
کد خبر: ۲۶۷۳۶۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ابطال پروانه تمامی معادن در محور قلات؛ کریدور هوای شیراز باقی می‌ماند

‌می‌متالز - با ابطال ۳ پروانه معدن در محور قلات در شورای عالی معادن فارس پرونده ۱۱ معدن این منطقه بسته شد و کریدور هوای شیراز باقی خواهد ماند.

به گزارش می‌متالز، مدت‌هاست که کلانشهر شیراز نیز مانند دیگر شهر‌های جنوبی کشور دچار ریزگرد‌ها و آلودگی هوا شده که به تایید کارشناسان یکی از دلایل این امر وجود معادن اطراف این کلانشهر است. معادنی که بیشتر در مناطق شمال غرب استان و منطقه گردشگری قلات وجود دارد. موضوعی که دیماه ۹۵ نیز این خبرگزاری در گزارشی به آن پرداخت. در آن گزارش چنین آمده که اعطای مجوز بهره‌برداری از معدن آن هم در مناطقی مانند قلات سبب مشکلاتی برای ساکنان این منطقه و کلانشهر شیراز می‌شود.

با وجودی که استان فارس در دهه اخیر سال به خشکسالی دچار شده و بحران آب در شیراز نیز امری غیرقابل انکار است راه‌اندازی معادن در یک منطقه، شهر را بیش از گذشته با کمبود یا حتی بحران آب روبه‌رو می‌کند. این مسئله در حالی است که بهره‌برداری از معادن آن هم بدون ضابطه‌های محیط زیستی سبب از بین رفتن سطح آبرفتی خاک می‌شود و شیراز را تبدیل به شهری با خطر بالقوه سیل می‌کند.

علاوه بر خطراتی که این معادن برای سلامت مردم به لحاظ هوا و تنفس دارند، نزدیکی این معادن به محل سکونت مردم مساله‌ای است که اگر مورد توجه قرار نگیرد خطر بسیار زیاد و شدیدی را متوجه این کلانشهر می‌کند.

دوم تیرماه امسال نیز گزارشی با عنوان " تنگی نفس شیراز به دلیل انتقال لاک‌پشتی معادن / برداشت شن و ماسه آسمان غرب مرکز استان فارس را تیره و تار کرده است" که به این معادن و خطرات ناشی از وجود این‌ها پرداخت.

۹ تیرماه نیز حمیدرضا ایزدی، رئیس سازمان صمت استان فارس در نشست خبری از ابطال پروانه برخی از این معادن در منطقه قلات خبر داد و اعلام کرد که در منطقه دوکوهک نیز مجوز جدید صادر نمی‌شود.

ایزدی در آن جلسه ابطال ۳ پروانه دیگر در منطقه قلات را منوط به بررسی در شورای عالی معادن استان دانست. وی در شورای عالی معادن با بیان اینکه ۶۱۵ معدن در استان در حال فعالیت هستند که یک درصد سهم مسوولیت اجتماعی آن‌ها به ۳۵ میلیارد تومان نمی‌رسد، اظهارداشت: این مقدار برای همه معادن یکسان نیست که براساس کار کارشناسی باید مشخص شود.

وی با بیان اینکه ۱۱ معدن در محور قلات فعال بوده که براساس کارگروه صیانت از حقوق عامه قرار بود که پروانه این ۱۱ معدن ابطال شود، گفت: از ۱۱ معدن در محور قلات به کدیان ۸ معدن باطل شده و ۳ معدن باید در این جلسه تعیین تکلیف شود که پیشنهاد می‌شود هر ۳ معدن به دلیل عدم فعالیت باطل گردد.

وی با بیان اینکه تبدیل این منطقه به منطقه حفاظت شده از دیگر درخواست‌های ما از محیط زیست است، گفت:، چون منطقه شکار ممنوع شده است و اگر منطقه حفاظت شود هیچگونه فعالیت معدنی در آنجا رخ نخواهد داد.

عطا پورشیرزاد، مدیرکل محیط زیست استان فارس نیز با بیان اینکه قلات کریدور هوای شهر شیراز است و از این جهت شکار ممنوع شده است، گفت: اگر بخواهیم به مناطق حفاظت شده اضافه شود با توجه به کمبود امکانات محیط زیست سختی‌های زیادی دارد، اما نامه نوشته شده که برای حفاظت از این منطقه ارتقا یابد.

وی با بیان تشکر از سازمان صمت که رویکرد زیست محیطی دارد در حالی که فعالیتش توسعه‌محور است، افزود: برای تبدیل به منطقه حفاظت شده باید توسط ریاست‌جمهوری و در شورای محیط زیست دستور داده شود.

پورشیرزاد عنوان کرد: اکنون در عنوان شکار ممنوع فقط مبحث شکار است و برای بقیه امور با منابع طبیعی است که استانداری اگر در سطح کشور پیگیری کند می‌تواند زودتر به منطقه حفاظت شده تبدیل شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده