تاریخ: ۲۶ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۳۲
بازدید: ۱۰۹
کد خبر: ۲۶۷۵۲۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
فردین آقابزرگی:

مشکل اصلی بورس «برجام» و «جنگ اوکراین» نیست

‌می‌متالز - به باور یک کارشناس بازار سرمایه مشکل اصلی بورس سیاست‌های پولی و مالی کشور است که در بخش‌های مختلف تصویب و اجرا می‌شود.

به گزارش می‌متالز، به باور یک کارشناس بازار سرمایه مشکل اصلی بورس سیاست‌های پولی و مالی کشور است که در بخش‌های مختلف تصویب و اجرا می‌شود.

فردین آقابزرگی با اشاره به مسئله نرخ بهره بین بانکی گفت: اخیرا در شبکه‌های اجتماعی نکاتی درباره افزایش نرخ بهره بین بانکی مطرح کردم. این مطالب درباره احتمال افزایش نرخ بهره بین بانکی بود که احتمالا افزایش سود سپرده را نیز در پی دارد.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: با نگاهی به میزان بازدهی شاخص هم‌وزن در اردیبهشت ۱۴۰۱ و مقایسه آن با دوره اخیر می‌توان متوجه افت بازار شد. از سوی دیگر رشد شاخص کل بورس نیز از همین الگو پیروی می‌کند. میزان بازدهی شاخص در مقایسه با هفته‌های ابتدایی سال جاری حدوده نصف شده است.

مشکل اصلی بورس کجاست؟

آقابزرگی در ادامه بیان کرد: عوامل اصلی پیرامون وضعیت بازار وجود دارد که نقش حیاتی را ایفا می‌کنند. برای مثال در آذر ماه سال ۱۴۰۰ وزن اوراق بدهی در بازار سرمایه ما بالغ بر حدودا ۴۰ درصد بود. این موضوع سایه سنگینی در کمبود نقدینگی ما دارد. این وضعیت در سال جاری هم ادامه دارد. یعنی ماه به ماه با انجام معاملاتی که در فرابورس به صورت رایت‌آف شده، ۱۲۰ هزار میلیارد تومان ماهیانه معامله می‌شود.

وی توضیح داد: وضعیت به گونه‌ای رقم خورده که عرضه اوراق بدهی، رشد نرخ بهره افزایش یافت. در نهایت عرضه‌های اولیه نیز در خرداد امسال شدت گرفت. یعنی پیاپی عرضه اولیه‌هایی که شکل و شمایل آن با سنوات گذشته بسیار متفاوت و دگرگون شده به صورت مداوم انجام شد. در چنین شرایطی جذابیت بازار سرمایه تا حدود زیادی کاهش پیدا می‌کند. به دلیل اینکه زمین بازی، تبدیل به زمین بازی اوراق بدهی و تسلط دولت برای جذب نقدینگی و تامین نقدینگی از بازار می‌شود.

نه برجام، نه جنگ اوکراین!

این کارشناس اظهار کرد: در واقع ایراد اصلی بازار نه کامودیتی است و نه جنگ روسیه و اکراین! حتی برجام هم مشکل اصلی بورس نیست. نوسانات نرخ ارز و یا کانال ۳۲ هزار تومان دلار هم مشکلی برای بازار ایجاد نمی‌کنند.

آقابزرگی در پایان خاطرنشان کرد: عمده مشکل بازار به سیاست‌های پولی و مالی داخلی کشور بازمی‌گردد. این سیاستگذاری با محوریت اوراق بدهی و نرخ بهره بین بانکی و سود سپرده و عرضه‌های اولیه‌ای که تخصیص نامناسبی نسبت به گذشته دارد، مشکل اصلی بازار هستند. مجموعه این نواقص باعث شده تا حال و روز بازار از خرداد ۱۴۰۱ تاکنون دگرگون شود. مگر از ابتدای فروردین تا امروز که ماه تمام نشده چه سیاست‌هایی اعمال کردیم که ناگهان بورس با کاهش تقاضا مواجه شود؟

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده